Brystbetennelse - thats a first!

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
I går ettermiddag fikk jeg akutt verk/spreng i det venstre brystet. Det var hovent og rødflammet på innsiden. Brystbetennelse! I alle fall begynnende.

Jeg har aldri hatt brystbetennelse før, men jeg vet jo at det fort kan komme - og at det kan skyldes både tette melkeganger eller bakterier. Jeg tror jeg med stor sikkerhet kan si at min betennelse ikke er bakteriell, all den tid formen min er veldig fin; jeg har ingen andre symptomer enn vond pupp.

I går brukte jeg varme omslag, ammet hyppig på der vonde brystet utover kvelden + pumpet. I natt har jeg også ammet hyppig og prioritert venstre bryst, og da jeg stod opp tok jeg en lang, varm dusj mens jeg håndmelket brystet lett. Sprengen/verken har gitt seg, men brystet er fortsatt trykkømt. Merker det får tømt seg relativt greit under amming, men føler absolutt det er mer antydning til kul på den ene siden enn i brystet/brystene ellers.
Ble også tipset opp Lecitin via ammehjelpen, så det har jeg kjøpt på helsekost i dag og allerede tatt, selv om det virker mer forebyggende enn helbredende.

Som sagt har det gitt seg med å gjøre vondt hele tiden, men brystet er fortsatt ømt og noe rødt. Men det vil det kanskje være i noen dager? Må bare fortsette å amme ofte vel?

Dere som har hatt betennelse før, hva er deres erfaringer? Er det noen andre tips eller råd jeg bør ta med meg?

Amme og amme og amme... Og samtidig passe på å tømme motsatt bryst så du slipper tosidige plager. Jeg hadde begynnende betennelse selv tidligere i uka, det ga seg med hyppig amming, massasje i dusjen og massasje på ømt punkt mens jeg ammet. Det er noe ordentlig dritt! Lurt å ta tak i så fort som mulig. Lykke til og god bedring!

Høres ut som du gjør alt riktig! Det tar nok noen dager før det blir helt borte. sørg bare for å tømme brystet ofte. Gjerne maser det når du ammer også så du får løsnet klumpene underveis. Og hold brystene varme! Ull er gull! Selv nå på sensommeren[emoji106]

Masse god bedring.[emoji173]️ Brystbetennelse er siste sort[emoji29][emoji29]

Weird. Jeg skulle akkurat til å lage det «samme» innlegget.

Vondt i puppen, men ikke feber.

Kom i natt, trolig pga. liggende amming og bh som klemte på feil sted. Foretrekker ammebh fra change, men det var åpenbart ikke så smart.

Har dusjet og håndmelket + ammet på vond pupp. I tillegg har jeg byttet til en myk bh. Problemet med det er at puppene sklir ut av «cupen». De blir latterlig store av ammingen, så har likt bh med spiler og tydelige «cuper».

Jaja. Hadde ikke betennelse med første, men da hadde vi alle de andre problemene i boka. [emoji23]

Vi får nok bare amme på.

Er litt redd for overproduksjon også. Dette knøttet spiser i et sett fra 17-22(i natt til 01). Og så tar han en laaaaang pause og jeg våkner med megaspreng (og smerter i den ene puppen). Litt kjedelig at det er tidsrommet jeg gjerne skulle hatt et Par timer ledig til storesøster.

Ja, ullinnlegg har jeg brukt siden fødsel. Brukte alltid ull med de to andre og vurderte aldri noe annet nå heller. Bruker engangs i tillegg ved behov. Deilig med ull på puppa!

Ifl Ammehjelpen skal man ikke tenke på overproduksjon før man har fått bukt med betennelsen, så jeg prøver å ikke stresse med det samtidig.

Men da satser jeg på at jeg gjør det jeg kan gjøre, og at det er helt normalt at det er vondt/hovent/ømt i noen dager selv om det er på retrett.

Jeg har fått meg vannmeloner nå, ikke pupper. Så ja, jeg vet alt om det. Bruker BH uten spiler selv om det absolutt ikke er er noen høydare for «looken». Puppa tyter ut her og der, og samler seg i en klasse midt på av det, men ...:hilarious:

Hvis det fortsatt er vondt og rødt etter 24 t med hyppig pumping, bør du få antibiotika, for å hindre utvikling av abscess. Særlig hvis du får svette/fryseanfall og redusert allemenntilstand.

Hvis det fortsatt er vondt og rødt etter 24 t med hyppig pumping, bør du få antibiotika, for å hindre utvikling av abscess. Særlig hvis du får svette/fryseanfall og redusert allemenntilstand.

Får holde øye. Det var vel ca 24 timer siden det begynte å sprenge, men det har som sagt gitt seg. Det er vondt når jeg tar på det bare, og ikke så veldig rødt. Ikke har jeg feber eller noe av det andre heller, men er veldig obs. En venninne fikk abcess i fjor og måtte operere og ligge på sykehuset med åpent sår i flere dager som det fosset melk ut av. Det husker jeg med skrekk og gru!

Dette er nå nesten helt over. Brystet er snaut ømt hvis jeg virkelig kjenner etter på det der det var vondt, og ellers ingen plager, ikke hovent, rødt, vondt eller noe. Yay!

Nå skal jeg bare være obs videre, bruke opp boksen med Lecitin som jeg kjøpte og satse på problemfri amming videre. Veldig godt å få håndtert det på egenhånd sånn.

I går ettermiddag fikk jeg akutt verk/spreng i det venstre brystet. Det var hovent og rødflammet på innsiden. Brystbetennelse! I alle fall begynnende.

Jeg har aldri hatt brystbetennelse før, men jeg vet jo at det fort kan komme - og at det kan skyldes både tette melkeganger eller bakterier. Jeg tror jeg med stor sikkerhet kan si at min betennelse ikke er bakteriell, all den tid formen min er veldig fin; jeg har ingen andre symptomer enn vond pupp.

I går brukte jeg varme omslag, ammet hyppig på der vonde brystet utover kvelden + pumpet. I natt har jeg også ammet hyppig og prioritert venstre bryst, og da jeg stod opp tok jeg en lang, varm dusj mens jeg håndmelket brystet lett. Sprengen/verken har gitt seg, men brystet er fortsatt trykkømt. Merker det får tømt seg relativt greit under amming, men føler absolutt det er mer antydning til kul på den ene siden enn i brystet/brystene ellers.
Ble også tipset opp Lecitin via ammehjelpen, så det har jeg kjøpt på helsekost i dag og allerede tatt, selv om det virker mer forebyggende enn helbredende.

Som sagt har det gitt seg med å gjøre vondt hele tiden, men brystet er fortsatt ømt og noe rødt. Men det vil det kanskje være i noen dager? Må bare fortsette å amme ofte vel?

Dere som har hatt betennelse før, hva er deres erfaringer? Er det noen andre tips eller råd jeg bør ta med meg?
Tror ikke det er betennelse, men tette melkeganger. Og om du ikke får tømt brystet skikkelig så kan det føre til betennelse. Men selv om du får tømt det så er det ømt, tidvis jævlig vondt og rødt en stund etterpå. Har slitt med tette melkeganger ofte, men har stort sett berget for betennelse. Pump og legg baby til ofte. Til senere, ikke bruk stram bh, ved spreng, pump om du ikke får lagt baby til, ved mye spreng, pump først og legg til baby etterpå. De tømmer brystet bedre.

Har det gitt seg?? Jeg har nemlig fått det i høyre pupp nå! Prøvd alle triks inkl. Paracet og Ibux. Er på dag 3 og det blir ikke bedre!![emoji37] ble faktisk bitte litt verre i går[emoji19]
What to do???

Har det gitt seg?? Jeg har nemlig fått det i høyre pupp nå! Prøvd alle triks inkl. Paracet og Ibux. Er på dag 3 og det blir ikke bedre!![emoji37] ble faktisk bitte litt verre i går[emoji19]
What to do???

Gå til doktoren og få deg antibiotika, evt også oxytocinspray for å lette utdrivingen. Fikk et litt uvanlig tips av min lillebror i dag. Han hadde reddet samboerens pupp flere ganger ved å suge ut melken selv (litt ekkel, men hva gjør man ikke i nøden). Han brukte samtidig fingeren til å legge lett trykk på det spente området i puppen.

Har du sjekket ut ammehjelpens mange trix? Jeg fikk best effekt av ullvatt rundt puppen, varm dusj, etterfulgt av amming lent over en liggende unge, så haken kom mot det vonde området.

Uansett - god bedring!!

What to do???

Her har det gitt seg helt ja. Jeg var øm et døgn etterpå, men er helt smertefri nå.

Jeg hadde best effekt og lindring av å massere brystet lett og håndmelke under varmt vann i dusjen, og å pumpe. Ifl ammehjelpen skal man amme/pumpe intet mindre enn hver 2. time dagtid og hver 3.-4. time nattestid. Heller mer enn mindre. Så jeg fulgte det slavisk også. Har begynt med Lecitin fra helsekosten rent forebyggende nå.

Med plager og forverring på 3. døgnet ville jeg tatt en telefon til legen tror jeg.

Usj, riktig god bedring - det er skikkelig vondt, noe dritt!

Takk for svar! Ja jeg ammer ofte, bruker ull og masserer ut i dusjen. Har også prøvd å amme fremoverlent. Tror muligvis det har hjulpet litt utover dagen. Hun har en dag hengende i puppen så da får jeg hvertfall tømt de regelmessig

Takk for svar! Ja jeg ammer ofte, bruker ull og masserer ut i dusjen. Har også prøvd å amme fremoverlent. Tror muligvis det har hjulpet litt utover dagen. Hun har en dag hengende i puppen så da får jeg hvertfall tømt de regelmessig

Håper du også får ridd det av deg ila dagen/natten med en hyppige ammingen.

Jeg har kjøpt amme-te i dag, blant annet for å se om det hjelper på luftsmertene Snorkfrøken har i magen, men også for å stimulere selve ammingen her. Har aldri erfart dette før, tette melkeganger, men det var såpass vondt det døgnet og to jeg holdt på at jeg ikke for alt i verden ønsker å prøve det igjen.

Jeg har kjøpt amme-te i dag, blant annet for å se om det hjelper på luftsmertene Snorkfrøken har i magen, men også for å stimulere selve ammingen her. Har aldri erfart dette før, tette melkeganger, men det var såpass vondt det døgnet og to jeg holdt på at jeg ikke for alt i verden ønsker å prøve det igjen.
Åh, ammete, det må jeg også fixe. Husker fra sist at den er ganske god også. Og den hjelper meg til å drikke i massevis. Da kommer det rikelig med melk...

Hvor får jeg kjøpt ammete? Dette må jeg prøve. Jeg har hatt dette med de andre også men kun med nr 1 at det ble skikkelig brystbetennelse. Og det vil vil jo ikke ha!!!

Hvor får jeg kjøpt ammete? Dette må jeg prøve. Jeg har hatt dette med de andre også men kun med nr 1 at det ble skikkelig brystbetennelse. Og det vil vil jo ikke ha!!!

Helsekost. Jeg kjøpte den «gode gamle» fra Kloster. 49,- pakken er jo veldig innafor. De hadde to andre typer også, fra Pukka blant annet, men hun i butikken sa de solgte absolutt mest av Kloster sin klassiker, at den var ganske godt dokumentert osv. Vi prøver!

2C6AD2D5-ED41-42DD-A77F-27DA5F60675D.jpeg

Den der er kjempegod! ❤️❤️

Ja! Men jeg er VELDIG glad i lakris/anis også da. Kan ikke få nok av det. Kan sniffe anisstjerner til jeg blir tussete også ...som om jeg ikke er tussete nok fra før! :hilarious:

Back
Topp