Brystbetennelse og lignende.

Lisajenta12

Gift med forumet
Julimammaer 2016
Fødte for 2 1/2 døgn siden snart og begynner å føle meg halvsyk. Sår hals, såre brystvorter, melken er kommet bedre i gang så hele brystet kjennes litt ømt. Jeg føler at det blir vanskelig å unngå å bli syk:( tar jeg i en kald ting, f.eks vannflasken min, blir det verre med en gang:p har ullinnlegg i bhen, varme føtter, godt med klær på, skal lage varmeflaske.

Evt tips?

Hold deg varm, bruk ullklær og hansker når du må i kjøl/frys.

Ta ibux som smertestillende. Det har visst bedre effekt på brystbetennelse enn paracet. Drikk mye, legg deg i senga og amme mest mulig. Masser de ømme stedene mens du ammer.

Blir du ikke raskt bedre, så kontakt lege.

God bedring til deg!

Takk:) har det ikke enda men fikk sår hals. Kald luft her på sykehuset... vil hjem. Med de harde vonde puppene:(

Om du blør en del enda ville jeg ikke anbefale deg ibux da det er blodfortynnende..man skal helst ikke bruke det under mensen heller så regner med det går for det samme etter fødsel også :)

Ibux ble jeg anbefalt av jordmor på sykehuset. Om du bruker det med forsiktighet akkurat på det verste går det nok bra.

Ømme og verkende bryster når melken kommer er normalt. Ammehjelpen sine brystvarmere er gode da :)

Ibux ble jeg anbefalt av jordmor på sykehuset. Om du bruker det med forsiktighet akkurat på det verste går det nok bra.

Ømme og verkende bryster når melken kommer er normalt. Ammehjelpen sine brystvarmere er gode da :)
Da må det vel gå greit å bruke det :)

Følte meg mye bedre i forkjølelsen etter ibux i går i alle fall:p

Ammestart er styrete...
Liker ingen ammeinnlegg. Synes det er sårt med ull og sårt med fuktig engangsinnegg.

Mange gode tips her.
Vil også anbefale deg å ta en varm dusj, så varm du klarer. Masser/håndmelk i dusjen, og tøm de helt med pumpe rett etterpå. Det har reddet meg fra begynnende brystbetennelse med alle tre.

Takk takk:)
Har tatt varme dusjer og det hjelper veldig på sprengen:) tror det i det hele tatt holder på å gi seg litt. Fortsatt sylte forkjøla og har sår på brystvortene. Han har begynt å sove litt siden han får mer melk og det hjelper jo veldig med noen pauser og:)

Takk takk:)
Har tatt varme dusjer og det hjelper veldig på sprengen:) tror det i det hele tatt holder på å gi seg litt. Fortsatt sylte forkjøla og har sår på brystvortene. Han har begynt å sove litt siden han får mer melk og det hjelper jo veldig med noen pauser og:)

Hvis du er veldig sår, er det lurt å avlaste med pumping og heller gi det på flaske.
Hvis du er så sår at det er umulig å amme, kan du få nesespray av legen.
Ammeinnlegg er det stor forskjell på. Jeg syns de fra medela er de beste nå. Tidligere har jeg brukt chicco, men de finner jeg ikke i butikken nå.
Medela sin brystsalve er også veldig effektiv.
God bedring!

Hvis du er veldig sår, er det lurt å avlaste med pumping og heller gi det på flaske.
Hvis du er så sår at det er umulig å amme, kan du få nesespray av legen.
Ammeinnlegg er det stor forskjell på. Jeg syns de fra medela er de beste nå. Tidligere har jeg brukt chicco, men de finner jeg ikke i butikken nå.
Medela sin brystsalve er også veldig effektiv.
God bedring!
Jeg oppdaget nå at rema 1000 innleggene ikke satte seg så fast. Sist brukte jeg kun anglamark, de var og gode men tror ikke de finnes lenger:)

Og det fungerer faktisk bedre for meg med amming! Med pumping sliter jeg nok litt med utdrivning, ender bare opp med mye væske i tuppen..:p heldigvis at jeg klarer å amme enn så lenge:):)
Takk<3 hjelper å skrive om det her inne også, det er jo ikke bare meg som sliter litt:)

Okei nå skal jeg prøve å gi de litt pause. Har gitt noen måltider med mme i dag. Håper at han vil spise et større måltid i natt i stedet for å henge på meg til solen står opp.. Det er mulig for meg å amme men jeg føler at sårene aldri vil gro på den måten:( skjold frister ikke, kjenner gnagsårene allerede:p

Problemet blir å unngå brystbetennelse så lenge. Strevde lenge i dusjen i sted med å tømme det venstre som jeg ikke har ammet noe særlig på i dag. Er noe spesielt med den puppen.

Back
Topp