Brystbetennelse er vondt

Skorpion80

Flørter med forumet
*MIA*
Lillegutt er 18 dager i dag og ting begynner endelig å falle på plass. Det har vært en tøff start for oss. Først fikk Jakob gulsott, så det ble mye frem og tilbake til sykehuset. Så fikk jeg brystbetennelse 5 dager etter fødselen. Den 7 dagen havnet jeg på legevakta med 41 i feber og grusomme ryggsmerter. Det var så vondt. Hadde like vondt i ryggen som jeg hadde det under fødselen. Jeg ble sendt med ambulanse rett ned på sykehuset. Der fikk jeg intravenøst pga dehydrering, penicillin og masse smertestillende. Fy så vondt det var når legen skulle prøve å presse ut melk fra venstre pupp. Tårene rant. Legen var ikke mye hyggelig eller. Fikk en 14 dagers kur med penicillin. Etter 8 dager med penicillin, våknet jeg om morgenen og kroppen var full av elveblest. Kom meg fort til legen og fikk byttet til en annen penicillin. Det som er dumt at jeg ikke kan amme pga tablettene, så nå pumper jeg mens lillegutt får flaske. Gleder meg til å amme igjen.
Noen av dere som har hatt brystbetennelse før?
Det ble nok for mye mas på starten. Viktig tips fra meg er å ta det med ro i starten og holde seg varm. Brystbetennelse er noe herk og veldig smertefullt.

Off... Høres ut som en tøff start!

Brystbetennelse er noe herk.

Jeg hadde det flere ganger med begge de to andre.
Fikk ingen forvarsel, våknet bare med 40 i feber og firkanta pupper som var mer lilla enn vanlig hudfarga. Endte opp med antibiotika hver gang - men jeg har ikke reagert på pillene, så har kunnet amme samtidig.

Jeg snakket med de på barsel nå ang. brystbetennelse. Og hun som er kontakten i forhold til å gi morsmelk til sykehuset sa at ofte er det de som har overproduksjon av melk som gjerne får brystbetennelser om og om igjen.

Så denne gangen skal jeg IKKE pumpe noe...bare sånn for sikkerthetsskyld, bare for å ikke fortelle kroppen min at lilledragen trenger mere melk enn han faktisk drikker. I alle fall vente med å pumpe litt for å ha til barnevakt til det har gått noen mnd.

OM jeg skulle ende opp med å produsere for mye melk denne gangen også blir jeg nok å pumpe, fryse ned og gi til sykehuset.

Håper du slipper å få det igjen. Og at det går greit med ammingen etter at du er ferdig med medisinene! Så fremt du ønsker å amme ;)

Så fælt dette hørtes ut! :(
Har ikke hatt brystbetennelse og håper jeg slipper det også.
Håper det kommer til å gå bedre med dere fremover nå :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Jeg hadde brystbetennelse sist og gjør alt jeg kan for å unngå det igjen ! Har aldri vært Så syk noen sinne.. Sist hadde jeg en hjertesyk gutt som ikke klarte å suge godt nok og tømme brystet, denne gangen suger hun melk som bare det. Jeg løper i dusjen og tømmer så fort jeg kjenner en kul og har kjøpt meg varmeposer som jeg legger på brystet før amming..

God bedring og krysser fingrene for at du slipper det igjen.. Ring ammehjelpen om du trenger råd, de har hjulpet meg godt tidligere ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har ikke hatt brystbetennelse, men tette melkeganger som kunne være starten på brystbetennelse..
Men det var også forferdelig vondt, så kan bare forestille meg hvordan du har hatt det. Pga av dette passet jeg på å dytte inn ullinnlegg den første uka når melka kom denne gang, og håndmelket og pumpet ofte for å ikke få betennelse da puppene fylte seg fort opp etter amming (har mye melk i starten). Godt at du er i gang med behandling og kan amme igjen etterpå da. Mange mister jo melk i en sånn fase og. Riktig god bedring da og ta vare på deg selv nå!!!

Uff så trasig :(

Jeg har hatt x-antall brystbetennelser. De rådene og tipsene jeg kan komme med er:

* ikke frys på fingrene, ta på hansker om du skal i frysa!
* ikke vask grønnsaker i kaldt vann (eller hold fingrene i kaldt vann)
* ikke frys på kroppen
* ikke stå i trekk
* kle deg godt!
* ull innerst på puppen. (jeg gikk med ullinnlegg i syden til og med!).
* pass på å få tømt godt hver gang du ammer.

Har man fått betennelse en gang, så har man lettere for å få det igjen :(

Back
Topp