Brystbetennelse+åpent sår. *hjelp*

Renate_85

Glad i forumet
Huff jeg er så dum, jeg skulle gått til legen idag når jeg hadde sjansen. Nå må jeg vente helt til mandag. [&:]
Jeg har i lengre tid hatt litt problemer med venstre puppen. Virker som det er noe som klumper seg helt ytterst på brystvorten også har det blitt litt spreng i deler av puppen men så har jeg på en måte pelt litt på det så det åpnet seg og så har det gått bra. Sånn har det vært noen ganger. Men igår så begynte det å gjøre veldig vondt. Og øverste halvdel av puppen var kjempevondt. Plutselig så begynte jeg å fryse noe helt sinnsykt og lå med 2 dyner i senga og skalv så jeg rista. Dette varte i et par timer. Så kom samboeren min hjem og tok tempen på meg(orka ikke å gå ut av senga å hente den selv). Hadde 39 i feber da, men da hadde skjelvinga avtatt litt og den var sikkert synket litt.
Jeg brukte en varm rispose på puppen og det lindret litt. Gikk i dusjen og dusjet i veldig varmt vann og prøvde å massere puppen. Det hjalp ikke så mye og når jeg skulle ut av dusjen så holdt jeg på å svime av flere ganger.Måtte nærmest krype for å unngå å svime av. Sikkert dusja for lenge i glovarmt vann og fikk blodtrykksfall eller noe. Veldig ekkelt var det ihvertfall.
Klarte utrolig nok å sovne etterhvert.
Og skulle ringe legen med en gang jeg våknet til morgenen idag men så bare prøvde jeg å pumpe litt først. Og da løsna det litt i såret på brystvorta. Og det kom sånn litt tykk gul veske ut derfra. Fortsatte å pumpe lenge og puppen kjentes nesten tom ut etterhvert. Men den var fortsatt veldig øm. Kjennes ut som jeg har en liten klump nesten i vorta. Ca 1 cm i diameter.
Problemet nå er at det såret i vorta tørker ganske fort inn og da blir det jo tett igjen. Det er litt blodig og da blir det skorpe der. Når jeg pumper igjen så går det opp men det fortsetter jo bare å gro igjen.
Jeg har ikke tørt å amme jenta mi på den puppen idag.
Er det farlig hvis ho får i seg sånn betennelsesverk? Kommer jo mye melk ut av resten av puppen, er bare en melkegang det kommer verk.
Har kjøpt morsmelkerstatning og har prøvd å gi henne det men hun vil ikke ha det, tar ikke flaska i det hele tatt og hun får ikke nok melk ut av den ene puppen min.[:(]
Jeg er litt fortvilet akkurat nå. Hun har ikke sovet i hele dag og bare gråter. Hun er tydelig sulten.
Jeg har jo melk i den andre puppen men tørr ikke å gi ho det på grunn av verket.
Huff, ble et langt innlegg dette.
Hvis noen gadd å lese hele så håper jeg på noen gode råd?
Går det ann at brystbetennelse går over av seg selv eller MÅ man ha pennecilin?

Nå Ringer du ammahjelpen og får profesjonell råd, fra folk som har spesialisert seg og fremmer amming, mm.
Nr finner du på www.ammehjelpen.no

Gi bedring og lykke til! *klem*

jeg har hatt brystbetennelse og du MÅ få pencelin så fort som mulig,men det er ikke farlig og amme selv om du har brytstbetennelse,jeg fikk beskjed at jeg bare kunne fortsette og amme,selv om jeg gikk på pencelin.Masse god bedring[:)] men kom deg på lege vakten og få pencelin blir bare verre og verre hvis ikke[:)]

Er det god nok grunn til å dra på legevakten altså? Akkurat nå så har jeg ikke feber og jeg føler meg ikke dårlig. Men puppen er øm og det har kommet skorpe på såret igjen som jeg må pumpe opp.
Jeg vet at det finnes pennecillin man kan amme med men når det kommer betennelsesverk ut så kan vel umulig det være bra for ungen?

Du MÅ få antibiotika! Har hatt det der og det gav seg ikke uten behandling. Ring nå og få medisiner så blir du bedre kjapt. Og amme kan du bare gjøre [;)]

ORIGINAL: Renate_85

Er det god nok grunn til å dra på legevakten altså? Akkurat nå så har jeg ikke feber og jeg føler meg ikke dårlig. Men puppen er øm og det har kommet skorpe på såret igjen som jeg må pumpe opp.
Jeg vet at det finnes pennecillin man kan amme med men når det kommer betennelsesverk ut så kan vel umulig det være bra for ungen?
Du MÅ til lege vakten!! det blir bare værre og værre,jeg gjorde det samme som deg drøyde og drøyde helt til jeg ble kjempe syk og besvimte og greier, så opp søk lege vakten du[;)][:)]
Det med amminga,klem ut værket i brystet først, så kan du legge henne til brystet,er ikke farlig.
uff vet hvordan du har det nå,så goood bedring[:)][:)]

Har ingen erfaring med brystbetennelse (gudskjelov), men sår fikk jeg i ett sett pga lillemann som sugde så hardt og brukte puppen som smokk...
For å hindre skorpe brukte jeg purelan (anbefales på det sterkeste), og når jeg var hjemme gikk jeg med puppene i fritt fall uten bh eller noe annet utenpå. Hadde et lite gless med mm som jeg hadde pumpet ut i kjøleskapet som jeg smurte på i ett sett... Mm er vidunderkur mot ALT! Stingene etter fødsel, og alle andre sår[:D] (av erfaring[8D])

MASSE lykke til, og gjør som Supranirac sier, ring ammehjelpen! Evt, legevakt i kveld og få penecillin!!

God bedring!

ORIGINAL: moskata

Du MÅ til lege vakten!! det blir bare værre og værre,jeg gjorde det samme som deg drøyde og drøyde helt til jeg ble kjempe syk og besvimte og greier, så opp søk lege vakten du[;)][:)]
Det med amminga,klem ut værket i brystet først, så kan du legge henne til brystet,er ikke farlig.

Jeg klemmer og klemmer men syns ikke verket slutter å komme.
Huff jeg tenkte nesten at dette kom til å gå over av seg selv til morgenen i dag når verket kom. [&:]
Får dra på legevakten i morra tildlig. Hva er det legen gjør når han undersøker det?
Og hvor lang tid tar det fra man begynner på pennecillin til det blir bedre. Og går såret på brystvorta bort også?

ORIGINAL: moskata

Jeg klemmer og klemmer men syns ikke verket slutter å komme.
Huff jeg tenkte nesten at dette kom til å gå over av seg selv til morgenen i dag når verket kom. [&:]
Får dra på legevakten i morra tildlig. Hva er det legen gjør når han undersøker det?
Og hvor lang tid tar det fra man begynner på pennecillin til det blir bedre. Og går såret på brystvorta bort også?
aller helst så burde du dra i kveld hvis du har annledning,for natten kommer ikke til og bli særlig god,for det virker som du har fått en SKIKKELIG betennelse. Men for min del så virket penceline veldig fort og jeg vil tro såret også vil gro og bli bra[:)] Lykke til[:)]

Du MÅ ikke på penicillin. Jeg har hatt brystbetennelse fire ganger,
men aldri fått noe for det. Men klart, hvis du ikke får det til å gå
over selv må du få noe etterhvert![:)]
Det aller viktigste du gjør er å amme på brystet som er betent!!
Du må få tømt brystet!
Jeg vil tro at du kan gjøre det selv om det verker. Jeg hadde blødende
sår, men ammet alikevel[&:][:D] Hvis du er i tvil kan du jo ta en telefon
til legevakta.
Masse god bedring![:)]
Brystbetennelse er fælt!

Det trenger ikke å være brystbetennelse, kan også være absess. Absess er helt ufarlig, men må behandles med antebiotika.

Tusen takk for svar alle sammen. Er forferdelig takknemmlig. Som sagt så er jeg i grei form nå, ikke noe feber eller slikt så jeg drar nok i morra tidlig. Virker som vesla her endelig har sovnet ved puppen min også. Men våkner ho igjen så får jeg prøve den andre puppen selv om det kommer ut verk [&:]

Har lest så mye om folk som har hatt brystbetennelse og vært sjeleglad for at jeg ikke har fått det, men jeg slapp ikke unna alikevel gitt. Jaja, en erfaring rikere [;)] Men når det sto på som værst i går så trodde jeg nesten jeg var nær døden. Ikke mye gøy.

Back
Topp