Brystabscess som ikke blir borte

Bkno1949372

Første møte med forumet
Jeg har slitt med tette melkeganger, og nå sist utviklet det seg til brystbetennelse. Jeg fikk antibiotika av legen, men det bet ikke på, og utviklet seg til brystabscess. Nå har jeg vært innlagt på sykehus i to omganger og det har blitt lagt inn tre dren for å bli kvitt abscessen, men etter at siste drenet ble tatt ut i går så ser det ut til at det kommer tilbake, igjen! Min lille tulle kan spise av det såre brystet, så vidt det er, og hun tømmer det, selv om det selvsagt gjør veldig vondt. Det er bedre enn å tømme det med pumpe, ettersom abscessen sitter delvis under brystvorter (dekker litt av vorten og er ca. 5 cm i diameter). Er det noen som har erfaring med abscess? Noen som vet om noen som er gode på dette i Oslo-området? Gode råd er dyre, for det virker ikke som om noen på sykehuset vet hva de driver med...
 
Hei!

Dette hørtes ikke godt ut :-(
Du skal si til legen at de SKAL ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på Rikshospitalet og snakke med dem om dette for de vet hva som bør gjøres både i forhold til operasjoner, etterbehandling og medisiner. De åpner mandag morgen pg har telefonnr 23075400. Nå i helgen tar du smertestillende jevnt hele døgnet i forhold til det de anbefaler på sykehuset, å ha god smertelindring gjør at du tåler mer tømming og det er positivt for brystet. Dersom det er mer behagelig å tømme det brystet med pumpe så gjør du det og lar barnet die fra det andre.

Er det tatt bakterieprøve og tar du fremdeles antibiotika?

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Hei!

Dette hørtes ikke godt ut :-(
Du skal si til legen at de SKAL ringe nasjonal kompetansetjeneste for amming på Rikshospitalet og snakke med dem om dette for de vet hva som bør gjøres både i forhold til operasjoner, etterbehandling og medisiner. De åpner mandag morgen pg har telefonnr 23075400. Nå i helgen tar du smertestillende jevnt hele døgnet i forhold til det de anbefaler på sykehuset, å ha god smertelindring gjør at du tåler mer tømming og det er positivt for brystet. Dersom det er mer behagelig å tømme det brystet med pumpe så gjør du det og lar barnet die fra det andre.

Er det tatt bakterieprøve og tar du fremdeles antibiotika?

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg


Jeg ba om å bli henvist til Drammen (Brystdiagnostisk senter), så nå ser det ut som dette kan løse seg! Kommer til å poste om erfaringen min når deg vet mer, slik at andre kan dra nytte av den!
 
Jeg kan nå med glede melde at de har hjulpet meg svært godt på Drammen, der har de den ekspertisen som trengs for å bli kvitt dette. Mitt råd til de som leser dette i etterkant, som sliter med det samme er for det første at det må tas melkeprøve hos legen, slik at riktig antiobiotika kan gis. Hvis det likevel utvikler seg til abscess: insister på å bli sett av noen som har sett dette før og ikke følg råd som blir gitt av såkalte eksperter uten en viss skepsis. Jeg ble for eksempel fortalt at jeg måtte "tømme brystet", hvis jeg ikke klarte det ved amming skulle jeg pumpe. Ettersom betennelsen var over og jeg kun hadde abscessen igjen, viste dette seg å være feil, å pumpe ville irritere vevet noe veldig, så det var best å amme. I tillegg skulle jeg ikke tømme det, men "la det hvile". Etter en og en halv uke uten dren, men kun tapping tre ganger og ved å følge rådene til de som virkelig vet hva de snakker om så har jeg blitt veldig mye bedre. Jeg måtte insistere på å bli henvist, så man må rett og slett være kritisk til det som blir bestemt. Er det et brystdiagnostisk senter der du er så kom deg dit. Hvis ikke insister på at noen som har sett det før ser på deg.
 
Back
Topp