Bryst rett etter fødsel?

SofieSofie

Lillegutt <3
Januarhula 2014
Til dere som har vært gravide tidligere..

Jeg har begynt å tenke veldig på dette med ammingen og vil jo veldig gjerne få til dette. Samtidig har jeg jo også hørt og lest overalt at amming rett etter fødsel er så bra. MEN, så lurer jeg på om vi får ro og fred rett etter fødsel til å få til dette? Jeg personlig vil liksom ikke ligge der og prøve noe jeg aaaldri har gjort mens det flyr jordmødre og andre personer rundt meg... Kanskje rart spørsmål, men må jo høre om det er flere som tenker på dette :p

Hvis du får en normal fødsel vil jordmor trekke seg tilbake. Du kan få hjelp av en barnepleier hvis du vil eller prøve alene. Men for min del har all blygsel blitt borte under fødsel så har ikke tenkt så mye på de andre i rommet ;) men husk å be om hjelp ingen er gode på noe man ikke har prøvd før ;) lykke til :)

Kjøp Gro Nylanders bok "Mamma for første gang". Der står det mye om amming. Forøvrig tror jeg at du glemmer det at det er andre der inne. Babyen hud mot hud med deg på brystet ditt, et teppe over dere, og h*n vil mest sannsynlig finne frem selv. Lykke til, det er et av livets største øyeblikk.

Jeg har begynt å tenke veldig på dette med ammingen og vil jo veldig gjerne få til dette. Samtidig har jeg jo også hørt og lest overalt at amming rett etter fødsel er så bra. MEN, så lurer jeg på om vi får ro og fred rett etter fødsel til å få til dette? Jeg personlig vil liksom ikke ligge der og prøve noe jeg aaaldri har gjort mens det flyr jordmødre og andre personer rundt meg... Kanskje rart spørsmål, men må jo høre om det er flere som tenker på dette :p
Jordmødrene er veldig bevisste på dette. De legger til rette for at ammingen skal komme igang så fort som mulig, og viser deg hvordan du skal gjøre. Det er ikke alltid så lett i starten, men jordmødrene er der for å hjelpe deg med dette også, så bare å spørre om hjelp! :)

Det kommer til å gå av seg selv så sant det blir en normal fødsel. Babyen vil selv søke mot brystet (pga lukten som kjertlene ved brystvorten sender ut) etterhvert. Bare ta dere god tid og nyt den første tiden.

Og du, spør om.hjelp hvis du føler det er vanskelig. Ingen kan.dette på første forsøk ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)

Her ble han lagt til brystet mens jeg fortsatt lå i den fødestolen. Det påvirker livmoren til å trekke seg sammen og morkaken til å komme ut. Morkaken kom ikke hos meg, så de la han til og da slapp han ikke på ganske lenge, og morkaken kom ;) Etter det var det ikke no stress med amming. Babyen sover også veldig mye det første døgnet, så ammingen må komme litt etterhvert :)

Jeg vil også bare si at ikke tenk på det som om at dette er noe du skal klare helt selv. For førstegangsfødende er det jo helt nytt. Uansett hvor flinke vi er på alle områder så er dette helt nytt, og det er virkelig ikke noe du skal "bevise" at du får til for å være en god mor. Men babyer er programmert til å finne frem, det jordmor kanskje bidrar med er å legge alt til rette.

Jeg fødte en torsdag, men babyen måtte få intensivbehandling og fikk ikke holde henne før mandagen, og selv etter så lang tid fant hun puppen og begynte å suge. Magisk!!:):)

Jeg fikk hjelp til å legge jenta mi til rette. Det var de som foreslo at hun skullefå prøve seg og de tok helt kontroll. Selv var jeg nok litt bortreist en stund etter fødselen ^^
Sånn generellt sett lar de deg være i fred en stund etter fødselen på det rommet du føder i, med mindre det er stor pågang vil jeg tro. Det er bra for babyen, den har jo tross alt vært igjennom en enorm påkjenning :)

Jeg var av den typen som hadde pakket ned en stor t-skjorte å føde i, så jeg ikke skulle vise frem alt.. Når fødselen var i gang kunne jeg ikke brydd meg mindre om at jeg lå der splitter naken (endte opp med å føde i badekar) :) Så at jordmødrene er der når du ammer vil du nok ikke tenke så mye over ;) Jordmødrene vil som regel legge barnet til brystet og hjelpe til med å se om barnet har riktig tak på brystet (i mitt tilfelle spurte de til og med om det var greit først!) ellers er de veldig kjappe med å trekke seg tilbake for å gi dere ro :)

Jeg lå på oppvåkninga da jeg ammet første gang.. hadde fortsatt en del smertestillende i kroppen etter keisersnittet så jordmora hjalp meg å få ungen på plass og viste meg hvordan jeg kunne holde puppen så han fikk tak. Var utrolig takknemmelig for hjelpa.. på det tidspunktet hadde hun hatt fingrene langt inni meg mange ganger og jeg hadde i grunn ikke noe forhold til intimgrenser lengre :P

Tviler på at du kommer til å tenke så mye på det etter du har født :)
Tenkte sånn før fødselen jeg å, men brydde meg ikke etter. Da var jeg i mammarus :)

Back
Topp