Bryllupsgave veldedig organisasjon

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Ble litt inspirert av en annen tråd her.
Hva synes du om bryllup der brudeparet ønsker bidrag til veldedighet fremfor gaver til seg? :)
Og hvor mye gir man da? Jeg tenker selv det samme jeg ville ha lagt i en vanlig gave.
 
Jeg synes det er en fin ting å gjøre og jeg er enig med deg i at det ville vært naturlig å gi samme sum som var tiltenkt vanlig gave :)
 
Helt ok men om jeg hadde gitt Samme sum de jeg usikker på
Mulig jeg ikke hadde støttet i det hele tatt
 
Helt ok men om jeg hadde gitt Samme sum de jeg usikker på
Mulig jeg ikke hadde støttet i det hele tatt
Kommer an på hvilken veldedighet.

Er det virkelig opp til gjestene å velge, altså at dere ikke ville gitt bidrag? Det er vel brudeparet som bestemmer hva de ønsker bidrag til? Er det i såfall noen organisasjoner som byr dere så imot av etiske grunner at dere ikke ville ha gitt noe?
 
Er det virkelig opp til gjestene å velge, altså at dere ikke ville gitt bidrag? Det er vel brudeparet som bestemmer hva de ønsker bidrag til? Er det i såfall noen organisasjoner som byr dere så imot av etiske grunner at dere ikke ville ha gitt noe?
Det er noen organisasjoner jeg ikke støtter, og ikke ville gitt penger til. Det gjelder nok de aller fleste! Så det blir litt sært.. Eneste de "fleste" kan være enige om at man kan gi penger til må være f.eks. kreftforeningen.
 
Det er noen organisasjoner jeg ikke støtter, og ikke ville gitt penger til. Det gjelder nok de aller fleste! Så det blir litt sært.. Eneste de "fleste" kan være enige om at man kan gi penger til må være f.eks. kreftforeningen.

Tja, men når det er en bryllupsgave så er det jo via brudeparet da, det er DE som ønsker å gi.
Jeg må jo si at jeg ikke synes man kan la være å gi. Da må man egentlig gi noe annet, mot brudeparet ønske da. Av ren nysgjerrighet, hvilke organisasjoner kunne du ikke gitt til? :)
 
Tja, men når det er en bryllupsgave så er det jo via brudeparet da, det er DE som ønsker å gi.
Jeg må jo si at jeg ikke synes man kan la være å gi. Da må man egentlig gi noe annet, mot brudeparet ønske da. Av ren nysgjerrighet, hvilke organisasjoner kunne du ikke gitt til? :)
Mje, nei, der er jeg uenig altså :) det handler om prinsipper. Det er ganske mange organisasjoner som driver med snusk. Det er mange årsaker til at man ikke gir, det kan være at den organisasjonen har en religiøs overbevisning som byr deg imot, det kan være at det er bevist at den organisasjonen ikke gir penger til oppgitt formål - men heller beholder mesteparten av pengene selv, det kan være at organisasjonen jobber for å få til saker som du mener er etisk forkastelig :)

La oss si at et brudepar ønsket at folk skulle gi penger til en "veldedig organisasjon" som jobbet for at hasj og amfetamin skulle bli lovlig i Norge. Det er jo ikke mange som hadde vært enige i det, og de skulle da ikke forkastet sin egen moral bare fordi de skulle i et bryllup.

Jeg kunne godt gitt, men jeg hadde da gitt til en organisasjon jeg selv hadde valgt ut :) For hva man støtter er høyst personlig.
 
Er det virkelig opp til gjestene å velge, altså at dere ikke ville gitt bidrag? Det er vel brudeparet som bestemmer hva de ønsker bidrag til? Er det i såfall noen organisasjoner som byr dere så imot av etiske grunner at dere ikke ville ha gitt noe?
Det finnes organisasjoner jegikke støtter og det er det grunner til
 
Mje, nei, der er jeg uenig altså :) det handler om prinsipper. Det er ganske mange organisasjoner som driver med snusk. Det er mange årsaker til at man ikke gir, det kan være at den organisasjonen har en religiøs overbevisning som byr deg imot, det kan være at det er bevist at den organisasjonen ikke gir penger til oppgitt formål - men heller beholder mesteparten av pengene selv, det kan være at organisasjonen jobber for å få til saker som du mener er etisk forkastelig :)

La oss si at et brudepar ønsket at folk skulle gi penger til en "veldedig organisasjon" som jobbet for at hasj og amfetamin skulle bli lovlig i Norge. Det er jo ikke mange som hadde vært enige i det, og de skulle da ikke forkastet sin egen moral bare fordi de skulle i et bryllup.

Jeg kunne godt gitt, men jeg hadde da gitt til en organisasjon jeg selv hadde valgt ut :) For hva man støtter er høyst personlig.

Haha! Jeg håper jeg ikke blir invitert til et bryllup hvor noen ønsker gave til organisasjon som arbeider for legalisering av hasj og andre psykotiske midler :hilarious:
Man får vel bare tro at gjester og brudepar har en noe lik moral angående etikk.
 
Det finnes organisasjoner jegikke støtter og det er det grunner til

Ja, det uttrykte du jo. Jeg tenkte mest på om du ville nevne dem og hvorfor. Tenker at man heller ikke bare kan kreve inn midler i veldedighetens navn til det ene og den andre.
 
Jeg ville gitt for rundt samme sum som gave (for meg rundt 1000 for bryllup). Hadde det vært en organisasjon jeg ikke ønsket støtte så hadde jeg heller gitt pengene til brudeparet direkte. Hva de hadde gjort med dem får være opp til de selv.
 
Jeg ville gitt for rundt samme sum som gave (for meg rundt 1000 for bryllup). Hadde det vært en organisasjon jeg ikke ønsket støtte så hadde jeg heller gitt pengene til brudeparet direkte. Hva de hadde gjort med dem får være opp til de selv.
Det hadde vært min løsning også
 
Da synes jeg heller brudeparet bør ønske seg penger så får de heller gi til den organisasjonen de støtter. Jeg gir ikke veldedighet på vegne av andre :)
 
Er det virkelig opp til gjestene å velge, altså at dere ikke ville gitt bidrag? Det er vel brudeparet som bestemmer hva de ønsker bidrag til? Er det i såfall noen organisasjoner som byr dere så imot av etiske grunner at dere ikke ville ha gitt noe?

Selvfølgelig er det opp til gjesten å velge. Samme om man har en ønskeliste eller ikke, gjesten velger jo selv om de vil kjøpe noe fra den eller gi noe helt annet. Det blir jo det samme til bursdag og jul også.

Mange organisasjoner har etter min mening for mye administrasjon, eller for mye "snusk" hvor mye pengene ikke går til det formålet det skal, dermed er jeg heller for å gi et bidrag i form av ting (klær, mat, osv). Så selv om brudeparet vil støtte noe, er det ikke dermed gitt at jeg vil bidra til dette. Som en annen nevner hadde jeg nok enten gitt penger slik at de fikk avgjøre selv eller gitt en annen gave.
 
Som flere sier kommer det an på organisasjonen, det er ikke alt jeg støtter. Om jeg ikke hadde støttet, hadde selvfølgelig brudeparet fått annen gave. Tenker som så at man ikke kan kreve noe som helst av gjestene sine.
 
Mange organisasjoner jeg ikke ville støttet...så i såfall burde brudeparet selv bestemme hvem/Hva de vil støtte.
 
Jøss, overrasket over motvilje på dette. Får håpe våre gjester er enig i det vi ønsker bidrag til da :p :hilarious:
 
Back
Topp