Bryllup - Vielse tidspunkt?

  • Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Idag har vi plutselig bestemt oss for at vi skal slå til og gifte oss neste august, og ikke om 2 år som ellers planlagt.

Sitter nå og skal sende inn forespørsel til Human-Etisk Forbund om de er ledige på datoen vi ønsker.
Da kom det brått opp et spørsmål.. Klokkeslett for vielsen??

Vi skal ha et lite bryllup, ca 40 personer. Vi tenker fotograf FØR vielse for å unngå dødtid for gjestene som må reise langt og ikke kjenner folk.. Så vielse og fest skal være i samme lokale. Alle som blir bedt til vielsen er også invitert til middag og alt etterpå. Så det kommer ikke "påfyll" av folk på noe tidspunkt.

Hvilket klokkeslett ville dere satt til vielse? Er evt kun 1 par som kommer med barn, med unntak av meg selv som har en 6 mnd gammel baby "en plass" den dagen, så det er ikke noe vi tar hensyn til.. :)
 
Litt forskjellig det der. Vi hadde vel vielsen kl 4, om jeg ikke husker helt feil. Lite bryllup og ingen barn.
 
Litt forskjellig det der. Vi hadde vel vielsen kl 4, om jeg ikke husker helt feil. Lite bryllup og ingen barn.
Hadde dere lang tid mellom vielsen og når middagen startet? Tenker kanskje at det kan være kjekt med LITT tid til mingling med de man ikke har sett på lenge, og de som har reist langt - før man blir plassert til bords og ting deretter går i nokså ryddige former. :)
 
Nei, ikke så mye. Vi hadde vielse, fotografi og mottakelsen på samme sted, og sparte dermed masse tid. Men igjen, det var et veldig lite bryllup. Hadde jeg kunnet velge hadde det kommet flere, men det var så få som kunne komme fra min manns side så det ble et kompromiss.
 
Vi hadde samme opplegg. Vielsen kl 13. Champagne og småmat etterpå. Deretter tok vi bilder. Gjestene underholdt seg selv i mellomtiden. Og så var det tid for mat. Ganske fornøyd med rekkefølgen på ting :)
 
Nei, ikke så mye. Vi hadde vielse, fotografi og mottakelsen på samme sted, og sparte dermed masse tid. Men igjen, det var et veldig lite bryllup. Hadde jeg kunnet velge hadde det kommet flere, men det var så få som kunne komme fra min manns side så det ble et kompromiss.
Ja, forstår. Litt sånn som er her og. Han må "ofre noen" siden jeg har så få. Men så har ingen av oss noen drøm om hvordan bryllupet skal eller ikke skal være - vi vil bare ha en hyggelig dag på en måte, med litt ekstra. :)
 
Ja, forstår. Litt sånn som er her og. Han må "ofre noen" siden jeg har så få. Men så har ingen av oss noen drøm om hvordan bryllupet skal eller ikke skal være - vi vil bare ha en hyggelig dag på en måte, med litt ekstra. :)
Vielsen vår var fantastisk, men jeg savnet virkelig folk under kaffen. Da merket jeg hvor få vi var. Og da hadde det kommet flere til.
 
Vielsen vår var fantastisk, men jeg savnet virkelig folk under kaffen. Da merket jeg hvor få vi var. Og da hadde det kommet flere til.
Men blir ikke folk litt fornærmet om de kun får komme til kaffe og ikke til noe av det andre? :o
Tror jeg hadde blitt småfornærmet selv hvertfall, og nok ikke ønsket å gå.. Nå skal det sies at det er IKKE mange bryllupene jeg har vært i.
 
Vi hadde vielsen kl 14, så bilder. Folk minglet, noen dro rett til lokalet. Hadde bestilt fruktfat og kaffe/te til de som dro rett til lokalet og de hadde hatt en koselig tid mens vi tok bildene. Hadde noen tilreisende og de pratet med de som de kjente eller ble kjent med nye. Hadde middagen kl 18
 
Du må gi det litt tid mellom vielse og middag. Så får de som har åpne gaver-jobb gjort det før dere går til bords.
Alle kjenner gjerne noen, så mingling burde ikke være noe problem. Det er fint å bli litt "kjent" med de man skal feire dagen med.

Jeg vil foreslå at dere tar vielse først, så bilder, så middag. Årsaken er denne: man er gjerne så himla spent før selve vielsen. Alvoret tar dere, nå skal det skje. Dette blir bakteppet med bilder før vielse. Tar du den rett etter er dere i en annen stemning. Og den stemningen gjør seg veldig godt på bilder ;-)
Er du redd for gjestene kan du jo be noen om å underholde, gi dem oppgaver som å lage en film til dere eller ett eller annet.

Og ellers: gratulerer med bryllup da!!!
 
Du må gi det litt tid mellom vielse og middag. Så får de som har åpne gaver-jobb gjort det før dere går til bords.
Alle kjenner gjerne noen, så mingling burde ikke være noe problem. Det er fint å bli litt "kjent" med de man skal feire dagen med.

Jeg vil foreslå at dere tar vielse først, så bilder, så middag. Årsaken er denne: man er gjerne så himla spent før selve vielsen. Alvoret tar dere, nå skal det skje. Dette blir bakteppet med bilder før vielse. Tar du den rett etter er dere i en annen stemning. Og den stemningen gjør seg veldig godt på bilder ;-)
Er du redd for gjestene kan du jo be noen om å underholde, gi dem oppgaver som å lage en film til dere eller ett eller annet.

Og ellers: gratulerer med bryllup da!!!
Jeg har også tenkt på det der med bildene. I forhold til stemningen man er i ogsånn. Men så tenker jeg - vielsen må finne sted i festlokalet.. Den tar ikke mer enn ca 20-30 minutter. Er jo rart å skulle møte gjestene såvidt, se de i maks 30 minutter - og så stikke av igjen i 2 TIMER, for så å komme tilbake? Jeg føler at da kunne gjestene nesten bare vært hjemme og sluppet å delta i vielsen på en måte. Èn ting er om det er i kirken - for det er jo en "hel prosess". Komme til kirken, vente, kirkeklokker, bruden kommer, balblablablabal, vielse, de går ut, står ute og skravler med folk.. kommer seg til der man skal være (evt et vente-sted hos kjente i mellomtiden). At fra man drar hjemmefra tar det liksom 1 time til 1,5 time hvertfall før man kunne vært hjemme igjen. Her i bygda bruker folk 5 min til lokalet, vielse 30 min MAKS, og så er de stuck aleine leeeeenge. Har en bestemor og en tante og onkel som skal komme fra Østlandet som jeg hvertfall vet IKKE synes det hadde vært superstas. Og dette er jo da 3 av mine 4 familiemedlemmer som kommer til å komme, så det er jo en ganske stor majoritet da.

Vennene klarer seg alltid, de kjenner hverandre - så det går fint. Men jeg tenker at det er jo først og fremst familien jeg må tenke på føler jeg? Som reiser langt for å komme og feire denne dagen med meg. Så ønsker jeg liksom ikke å bare "stikke fra" de heller. :\ Årh..

Jo, takk - gøy med bryllup - selvom det plutselig kom mange spørsmål opp i dagen! hihi :)
 
Men blir ikke folk litt fornærmet om de kun får komme til kaffe og ikke til noe av det andre? :o
Tror jeg hadde blitt småfornærmet selv hvertfall, og nok ikke ønsket å gå.. Nå skal det sies at det er IKKE mange bryllupene jeg har vært i.
Burde ikke bli fornærmet iallfall. Vi inviterte alle vennene våre til festen, etter middag. Er ganske vanlig her iallfall. Betyr jo bare at de får vært med på noe, i stede for ingenting?:) syns det var helt supert:) hadde 100 til middag så om venner og skulle kommet da ville det blitt mange:o
 
Jeg har også tenkt på det der med bildene. I forhold til stemningen man er i ogsånn. Men så tenker jeg - vielsen må finne sted i festlokalet.. Den tar ikke mer enn ca 20-30 minutter. Er jo rart å skulle møte gjestene såvidt, se de i maks 30 minutter - og så stikke av igjen i 2 TIMER, for så å komme tilbake? Jeg føler at da kunne gjestene nesten bare vært hjemme og sluppet å delta i vielsen på en måte. Èn ting er om det er i kirken - for det er jo en "hel prosess". Komme til kirken, vente, kirkeklokker, bruden kommer, balblablablabal, vielse, de går ut, står ute og skravler med folk.. kommer seg til der man skal være (evt et vente-sted hos kjente i mellomtiden). At fra man drar hjemmefra tar det liksom 1 time til 1,5 time hvertfall før man kunne vært hjemme igjen. Her i bygda bruker folk 5 min til lokalet, vielse 30 min MAKS, og så er de stuck aleine leeeeenge. Har en bestemor og en tante og onkel som skal komme fra Østlandet som jeg hvertfall vet IKKE synes det hadde vært superstas. Og dette er jo da 3 av mine 4 familiemedlemmer som kommer til å komme, så det er jo en ganske stor majoritet da.

Vennene klarer seg alltid, de kjenner hverandre - så det går fint. Men jeg tenker at det er jo først og fremst familien jeg må tenke på føler jeg? Som reiser langt for å komme og feire denne dagen med meg. Så ønsker jeg liksom ikke å bare "stikke fra" de heller. :\ Årh..

Jo, takk - gøy med bryllup - selvom det plutselig kom mange spørsmål opp i dagen! hihi :)

Men kan ikke fotografen komme til dere? Da blir det mindre tid som går bort i ekstra logistikk. Og to timer syns jeg hørtes voldsomt ut.

Tante, onkel og bestemor har vært i nok bryllup til å kjenne igjen rutinen med fotografering. Og, du kan oppgaven som vert/vertinne for disse til foreldrene dine. Du vil ikke rekke over alt likevel på en slik dag.
Er du redd det blir kjipt for dem å vente, så passer du på at de har noe å gjøre som sagt. Finnes sikkert gode tips på Google om hva man kan aktiviseres med.
Og, om fotografen kommer til dere kan du få han til å ta bilder av hele brudefølget også og bilder sv deg sammen med bestemor, foreldre osv. Veldig fint å ha!

Det viktige for familien din denne dagen, det er å føle seg sett. Det finnes mange måter å gjøre det på uten å stokke om på alle timeplaner.

Og, jeg gjetter på at du får flere til å bli grinete om du legger kabalen så tett at de som pakker ut gaver ikke rekker det før maten(og dette tar overraskende lang tid).
Folk liker å se på gavene som er gitt. En gang var jeg i et bryllup hvor gavene ikke var ferdig utpakket før etter at bryllupskaken var åpnet. Folk syns det var ugreit.
 
Vi hadde vielse kl 14, så bilder på vei fra kirken til lokalet, så middag kl 17 og kaffi gjester til kl 20 :) fotografen frarådet oss å ta bilder før vielsen pga nerver. Pleide vist ikke bli så bra bilder da. Kaffi gjester er helt vanlig her ihvertfall. Var 40 til middag og 70 til kaffe. Tanter, onkler og venner var kaffe gjester :)
 
Me hadde vielse kl 14.30, middag kl 17.30.
Mens me fotograferte fekk gjestene bobler, bruscetta med ulike tapenader og frukt.
Me hadde laga til quiz der kvart småbord var eit lag, slik at dei skulle bli kjent med kvarandre. Denne vart aldri gjennomført fordi gjestene kosa seg og mingla så greit:)
I tillegg hadde me ein hobbyfotograf som tok bilde av alle gjestene kvar for seg, i grupper, med litt gøy tilbehør osv. Veldig populært, og flotte minner for oss å ha!
Eg ville latt fotografen komme til lokalet, tatt bilder i nærheten og fått det unna på ca 1,5 time. Trur ingen av gjestene syns det er for lenge å vente:)
Håpar det blir ein magisk dag:)
 
Vi tok bilder først også hadde vi vielse kl 16. Kjørte i ca 10-15 min for å komme til lokalet. Der fikk alle velkomstdrinker og minglet litt. Så rundt kl 18 satt vi oss til bords og første servering var kl 18:30. Pga stedet måtte vi ut 01:30.

Hadde en utrolig flott kveld. Vi og gjestene koste oss masse. Men ble veldig trøtt og sliten så litt glad for at vi måtte gå :p
 
Vi hadde vielsen kl 13. Da rakk vi å ta bilder hos fotograf før middagen :) himla greit i og med at sminka satt fint enda da ;)
 
Vi hadde vielse kl 14 og bilder etterpå, hadde en som sang litt mens vi tok bilder:)
 
Back
Topp