Bryllup og "det er deres dag"

Håperinderlig..

Glad i forumet
Ofte når det er snakk om bryllup og planlegging, og brudeparet lurer på det en og det andre, så blir det sagt "gjør hva dere vil, det er deres dag!". Ja, det er helt greit at det er brudeparets dag, men jeg tror mange bør stikke fingeren i jorda og tenke på at for de aller fleste er det en familiens dag. Det er en stor og viktig dag når et barn/barnebarn/oldebarn osv gifter seg, og en dag hvor hele familien ønsker å være med å feire kjærligheten. Både jeg og mannen vurderte å gifte oss i Skotland, siden det var der han fridde til meg. Men siden vi begge da hadde både besteforeldre og oldeforeldre som var gamle og skrøpelige, og i tillegg ikke hadde alt for mange penger å rutte med, hadde vi det i norge.

Så noen ganger er det lurt å kikke litt ned i fra "bryllupsskyen", og prøve å tenke litt på andre enn seg selv. Jeg vet at min oldemor ville blitt så utrolig skuffet om hun ikke fikk se meg gifte seg, og det ansiktet hun hadde da jeg kom inn i kirken betyr hundre ganger mer enn hva et bryllup i Skotland kunne gitt meg.

Vi har flere vennepar som har giftet seg i utlandet der til og med foreldrene deres måtte melde pass, da pga økonomi, og ikke fikk se barna deres gifte seg. I tillegg blir de irriterte når så få har muligheten til å reise i bryllupet deres.

Hva tenker dere ? [:)]

--------

Med forbehold om familieforhold o.l. Og dette handler ikke om gifte seg i kirken vs gifte seg i tinghuset.

Nå kommer det jo an på hvordan familieforholdene er da.. men jeg er enig med deg!

jeg er enig med deg, veldig enig med deg [:)]

Jeg tenker at det er brudeparets dag, og at de skal få gifte seg sånn de vil.

Vi giftet oss i Tinghuset, med bare noen få familiemedlemmer/venner tilstede.
Kunne ikke fallt meg inn å kle meg opp i bløtkakekjole og ha kirkebryllup med 75 gjester, bare for å please andre.
Vet jo at alle i familien unner oss å gifte oss sånn VI ønsker, og ikke sånn de ville gjort det.

ORIGINAL: Oline V2

Kunne ikke fallt meg inn å kle meg opp i bløtkakekjole og ha kirkebryllup med 75 gjester, bare for å please andre.
Vet jo at alle i familien unner oss å gifte oss sånn VI ønsker, og ikke sånn de ville gjort det.

Se HI. Var ikke snakk om kirke vs tinghus.

enig i det
er noe med at hvis en har foreldre evt besteforeldre det med å se ungene gå opp gangen i forhold til bryllupet. Jeg kan ikke glemme min far sin stolthett da han fulgte meg opp bryllupsgulvet ,den gleden ville jeg aldri hatt hjerte til å ikke få ham, jeg har god kontakt med min far.

ORIGINAL: Destiny85

Nå kommer det jo an på hvordan familieforholdene er da.. men jeg er enig med deg!

Sign

ORIGINAL: Håperinderlig..

Nei, det med tinghus vs kirke var bare et eksempel...

Gjelder denne diskusjonen KUN skottland vs norge, eller gjelder den bryllupsfeiringen generelt?

Alt i alt så er det brudeparets dag![:)]

Og i det ligger at brudeparet gjør det på den måten som viser dem som par.
Det kan være alene på en sandstrand, eller med storfamilien rundt seg.

Det er ikke alle so mer nærme verken bestemor eller oldemor, og som har ingen kontakt med søskenbarn og onkler.
Da syns jeg det må være opp til dem at de velger å dele dagen sin med de som de faktisk har noe med å gjøre!

I det ligger det natulig ( mener jeg vertfall ) at man ikke reiser til Thailand og bestemor på 85år som mer enn alt ville se dagen må sitte igjen og vente på bildene....

Jeg inviterer ikke noen i mitt bryllup fordi DE har lyst til å være med.
Det er fordi VI vil ha dem med.

Er ganske enig med det. Det handler jo om forening av familier, og da synes jeg at de skal ha mulighet til å kunne møte hverandre og bli litt kjent. Dette er et stort dilemma for meg som vil ha et lite bryllup, men som med en stor familie ikke klarer å unngå et stort..[X(]

Gjelder denne diskusjonen KUN skottland vs norge, eller gjelder den bryllupsfeiringen generelt?

Beklager at jeg var utydelig. Det er snakk om bryllupsfeiring hvor man reiser bort.

Delvis enig. syns det er brudeparet sin dag men skjønner at familien blir såret om de reiser vekk el lignende.
Vi skal ha det tradisjonelle men hele familien samlet.
Og nå i forberedelsene før, så sliter eg med å bestemme meg om lokale , mat og div.. vet ka eg vil , men familien på begge sider vil andre ting så blir litt splitta...
Og det har gjort at eg omtrent ikke orker  å tenke på bryllupet.
Skal jo være en av de beste dagene i livet VÅRT.

ORIGINAL: Destiny85

Det jeg mener med "deres dag" er at det er brudeparet som må få bestemme HVEM de vil be og HVORDAN de vil at bryllupet skal være...
Men selvom det er brudeparet som er hovedpersonene denne dagen,er jo kanskje foreldre og besteforeldre og søsken kanskje de stolteste i verden denne dagen:)

ORIGINAL: Lucas09

Delvis enig. syns det er brudeparet sin dag men skjønner at familien blir såret om de reiser vekk el lignende.
Vi skal ha det tradisjonelle men hele familien samlet.
Og nå i forberedelsene før, så sliter eg med å bestemme meg om lokale , mat og div.. vet ka eg vil , men familien på begge sider vil andre ting så blir litt splitta...
Og det har gjort at eg omtrent ikke orker  å tenke på bryllupet.
Skal jo være en av de beste dagene i livet VÅRT.

Akkurat der var jeg steinhard. Greit at vi hadde stort bryllup med mange gjester, men INGEN andre skulle bestemme hvordan vi skulle gjøre det for det om. [;)] Vi valgte det lokalet vi ville ha, den maten vi ville ha, etc..

ORIGINAL: *Aulile*

jeg er enig med deg, veldig enig med deg [:)]

Beklager at jeg var utydelig. Det er snakk om bryllupsfeiring hvor man reiser bort.

Ok[:)]
Vi holdt oss iallefall hjemme (selv om vi ikke fulgte ALLE "gode råd" fra gud og hvermann)

Jeg er ganske nygift, og jeg mener det er brudeparets dag.

For OSS var det viktige å feire dagen både med familie og venner. Venner er utrolig viktig for oss, og vi valgte å invitere mange venner fremfor alle fettere og kusiner.

At andre velger å dra bort når de gifter seg, det syns jeg er helt greit. Uansett hvordan familieforholdene er. Ikke alle ønsker en stor feiring, men ønsker å gifte seg i det stille - det må da være opp til det enkelte par hva som passer for dem.

Nå giftet ikke jeg meg for familien,
jeg giftet meg fordi jeg vil dele resten
av livet med mannen min.

Og et giftemål var det største løftet jeg kunne gi han.

Og det var VÅR dag,
ikke snakk om vi skulle tatt noen andre hensyn enn hva vi ønsket.

Det mener JEG.

i deres tilfelle så regner jeg med at mye av grunnen til at dere valgte bort utlandet var fordi dere hadde lyst å ha med de gamle skrøpelige i bryllupet deres?

hvis noen ønsker å dra langt bort og ha med seg kun 4 personer og ikke noe mer så synes jeg dem skal gjøre det! det er brudeparets dag, og jeg mener at det kun er brudeparet som skal bestemme hvordan den dagen skal være [:)]

brudeparets dag =)

skjønner også dette m familie, men som du sier økonomi er ett viktig stikkord

jeg ville ikke ha alle i familien, de bryr seg ikke., blod er ikke alltid tykkere enn vann ;P

men jeg respekterer absolutt det du sier =) bare mener folk har forskjellige forhold innad i familien, og forskjellig økonomi, og forskjellige ønsker - og i bunn og grunn er det brudeparet som skal til den grad økonimsk mulig få d slik de ønsker seg d =)=)

Back
Topp