Bryllup og baby 2018

Peonen

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Junilykke 2020 ♡
Vi har satt datoen for bryllupet til august neste år, og har i det siste tenkt om set blir for kjapt etter baby i januar? Har nevnt det for samboer og familie, men blir ikke tatt helt alvorlig.
Noen som skal det samme evt. har erfaring med det?

Vi giftet oss i august 2016 og skal ha baby nå ved årsskiftet så ingen erfaring, men jeg vet det det tar veldig mye tid å planlegge et bryllup. Det er også mye små detaljer som tar lengre tid enn forventet i forkant av et bryllup. Kommer helt ann på hvilket bryllup dere ønsker. Jeg er kontrollfrik og ville gjort mest mulig av detaljer før baby kom slik du ikke trenger å bruke den første nyfødt tiden på å stresse med bryllup [emoji4]

Vi skal akkurat det samme [emoji4] får baby i januar og gifter oss i august. Har stresset litt med at det kan bli for tidlig etter baby, men kjenner andre som har giftet seg enda tettere innpå fødsel og det har gått veldig fint [emoji4] i august er de jo såpass "store" at de har soverutiner og kan spise fast føde også, så man er jo ikke avhengig av ammingen.

Vi skal akkurat det samme [emoji4] får baby i januar og gifter oss i august. Har stresset litt med at det kan bli for tidlig etter baby, men kjenner andre som har giftet seg enda tettere innpå fødsel og det har gått veldig fint [emoji4] i august er de jo såpass "store" at de har soverutiner og kan spise fast føde også, så man er jo ikke avhengig av ammingen.

Ja, det er sant :) har jo booket lokale, kirke og fotograf allerede så :p koster jo en del da!

Hva gjør dere med barnevakt da?

Gratulerer!
Det kommer vel helt an på hvordan bryllup dere tenker å ha. Jeg giftet meg for 1 år siden, og følte de siste 6mnd før bryllupet var veldig travle med forberedelser (kjole, innbydelser, bordkart-marerittet, kake, hår/sminke, fotograf, musikk, meny, tema,...)

Det hadde stresset meg å ha ansvar for en bitteliten baby i tillegg til meg selv på dagen også! Men det var veldig viktig for meg å kunne 100% nyte selve dagen etter så mye jobb og forberedelser i forkant, og jeg fikk den beste og mest stressfrie dagen i mitt liv[emoji177]

Jeg er glad for at bryllupet mitt kun handlet om brudeparet.. Men det er bare meg [emoji14]

Eg tenkte når eg hadde ein baby på 8 mnd sist at eg var veldig glad for at vi allereie var gift. Hadde aldri orka å gifta meg da. Ein veit aldri om ungen søv bra på natta eller ikkje. Og overgangen frå amming til fast føde tek mykje lengre tid enn ein trur. Ein baby på den alderen er ofte veldig mamma/pappa dalt også så ikkje lett å få andre til å passe ein heil dag. Eg hadde bekymra meg heile dagen og ikkje kost meg like mykje som ein bør. Sommaren når vår unge var 1,5 år reiste vi i bryllup og var borte i ei veke utan barn. Det gikk veldig fint!

Men kvifor stresse med å gifte seg når ein har heile livet framfor seg? er det ikkje betre å vente litt og faktisk kunne nyte dagen 100%? :)

Vi skal gifte oss i Mai 2018. Bryllupet ble planlagt før babyen. Og vi har ikke tenkt til å utsette det selv om vi da har en 4 mnd gammel baby. OG vi må jo ha dåp i mars også så her går det unna :D
Jeg tenker å ordne klart alt jeg kan nå før babyen kommer. Men jeg er overraskende rolig og vet ikke om det er et dårlig tegn :wideyed:
Kirke, lokale, band er klart. Maten håper vi å få på plass denne uka eller neste.
Vi har begynt å handle alkohol når vi er over grensa.
Pynt og sånn håper jeg å få bestilt nå fortløpende. Ebay og wish blir nok flittig brukt :joyful: Vi har tittet en del på invitasjoner også så får bestille de snart. Hva mer kan jeg gjøre nå føre da?? Eller hva mangler jeg?
Kaker og snacks kan man ordne til våren tenker jeg :happy:

Vi gifta oss da eldste var rett under året (to uker før 1-årsdag).
I tillegg holdt vi bryllupet et annet sted enn der vi bodde. Jeg tror vi hadde dato, kirke og lokale klart før jeg fødte. 3-4 måneder før bryllupet hadde vi ei uke der vi møtte organisatoren på lokalet, da ble det bestemt meny, drikke (bonger etc), velkomstdrink/servering, bordorganisering osv. Lokalet vi leide stilte med alt av serveringshjelp, opprydding, rigging av bord, laging av mat, servering av drikke. Veldig deilig å slippe å tenke på det. Den uka bestemte jeg meg også for frisør og booket det, bestilte blomster og kake.
Vi hadde også ei helg hvor svigers passet jentungen sånn at vi kunne ordne ferdig bordplassering, menyer, bordkort og slike ting uten hjelp fra en veldig aktiv og mobil snart 1-åring. Pluss at vi reiste opp til foreldrene mine halvannen uke før bryllupet for å få unna siste rest.
Jeg bestilte en bryllupskake, resten fikk jeg slekt til å bake (de syns det bare var stas å hjelpe til). Vi brukte fetteren min som fotograf. Venninnen min fikk låne brorens veteranbil så hun var sjåfør (+gjest). Venner av mannen spilte og sang i kirka. Vi brukte bare spillelister som musikk.
Jeg har ganske stor familie så det er ikke vanlig å invitere søskenbarn i bryllup, kun tanter og onkler. Jeg har en kusine som er like gammel som meg og vi hang mye sammen i barndommen. Hun ble leid inn som barnevakt og syns det var helt topp å kunne få med seg deler av bryllupet. Jentungen holdt ut til middagen var ferdig og etter det så trillet kusinen min henne hjem til mine foreldre og passet videre der.
Tror ikke jeg gjorde så veldig mye bryllupsrelatert før jentungen var 6 mnd (bortsett fra dato, lokale og kirke), mamma var mer stressa enn meg :laughing025 og hun ble mer stressa av at jeg var så rolig.

Ja, det er sant :) har jo booket lokale, kirke og fotograf allerede så :p koster jo en del da!

Hva gjør dere med barnevakt da?

Har booket det jeg også [emoji12] greit å få gjort så mye som mulig før ungen kommer! Bryllup er ikke billig akkurat nei [emoji85]
Vet faktisk ikke helt hva vi gjør med barnevakt enda. Alle som babyen kommer til å være trygg på er jo gjester i bryllupet. Vurderer å bare ha henne sovende i vogna der vi er, også tar mamma og pappa henne med seg når de reiser hjem

Har booket det jeg også [emoji12] greit å få gjort så mye som mulig før ungen kommer! Bryllup er ikke billig akkurat nei [emoji85]
Vet faktisk ikke helt hva vi gjør med barnevakt enda. Alle som babyen kommer til å være trygg på er jo gjester i bryllupet. Vurderer å bare ha henne sovende i vogna der vi er, også tar mamma og pappa henne med seg når de reiser hjem

Ja det går an. Vet noen skal bo ved lokalet i bobil, så kan vel sove der evt. Så kan noen passe babycall'n på kvelden :)

Eg tenkte når eg hadde ein baby på 8 mnd sist at eg var veldig glad for at vi allereie var gift. Hadde aldri orka å gifta meg da. Ein veit aldri om ungen søv bra på natta eller ikkje. Og overgangen frå amming til fast føde tek mykje lengre tid enn ein trur. Ein baby på den alderen er ofte veldig mamma/pappa dalt også så ikkje lett å få andre til å passe ein heil dag. Eg hadde bekymra meg heile dagen og ikkje kost meg like mykje som ein bør. Sommaren når vår unge var 1,5 år reiste vi i bryllup og var borte i ei veke utan barn. Det gikk veldig fint!

Men kvifor stresse med å gifte seg når ein har heile livet framfor seg? er det ikkje betre å vente litt og faktisk kunne nyte dagen 100%? :)

Jeg tror det blir hva en gjør det til selv.. Jeg har et barn fra før, og det var ikke noe problem å ha barnevakt for henne noen timer da hun var 8 mnd. Hvis ungen er vant til å være med andre går det som regel helt fint med barnevakt. Venner man barnet til flaske så vil man ikke være avhengig av å amme heller.

Var i bryllup i sommer hvor babyen deres var 7 mnd. Bruden var veldig sliten siden baby sov dårlig den perioden, ammet fortsatt om natta og baby fikk ikke ro for å sove i vogna i lokalet utpå kvelden, så mor og far var mye borte for å få henne til å sove. Dans og kake drøyde pga dette og mor og far klarte ikke helt å slappe av virket det som. Men ellers var det en veldig fin dag hvor besteforeldre og søsken tok seg av baby.

Men jeg ville nok personlig ikke valgt å ha bryllup med en så liten baby da jeg ikke hadde klart å slsppe av og kost meg skikkelig.

Jeg ville heller ikke valgt å ha bryllup før bebis var minst 1 år. Hvorfor stresse bort denne viktige tida ?! Tenk, man har bare en liten baby i 1 år, for da er de ikke babyer lenger.
Vi hadde riktig nok dåp da småen var 5,5 mnd, men gjorde det superenkelt. Bestilte bord på restaurant med buffet og betalte pr kuvert. Ingen kakebaking, ingen pynting, vi kom og var gjester selv. Det var superenkelt, kjempekoselig, alle var fornøyde og mor/far/barn slapp å bli alt for trøtte og slitne.

Jeg hadde småen stort sett hos meg, var slett ikke klar for at noen andre skulle passe han ( men dette er jo individuelt. Jeg var ikke klar for at noen skulle passe han noen timer før han var 8 mnd :joyful:)

Vi gifter oss oktober neste år. Satte datoen når jeg ble gravid med termin i november. Men så mistet jeg. Ble heldigvis gravid igjen rett etterpå. Hun her kommer mest sannsynlig i desember og blir da 10
Mnd når vi gifter oss. Det blir nok travelt ja. Vi har da i tillegg en gutt født i desember 2015. Men siden jeg er 100% uføre så får pappaen hele permen og er hjemme omtrent til bryllupet står :p
Her har vi allerede ordnet barnevakt da :)
Jeg skal heller ikke begynne med fast føde før 6 mnd og kjører rett på babystyrt mattilvenning. Men kommer nok til å pumpe og håper hun her er flinkere å ta flaske enn første mann. [emoji85]

Vi kommer nok til å flytte det litt [emoji4][emoji4]

Sniker fra november. Har termin i slutten av november og vi planlegger bryllup i august 2018. Har booket lokale og kirke. Vi skal leie lokale på et hotell og skal leie en suite vegg i vegg. Mat og pynt er inkludert i lokalet, så da blir det minimalt med jobb på oss på forhånd. For min del trenger ikke bryllupet å være "perfekt". Vil bare gifte oss og lage en fin dag ut av det, uten alt for mye styr :p Blir bare et lite bryllup med nærmeste familie pluss et par venner. Allerede flere som har tilbudt seg å passe barnet på dagen, så jeg tror det skal gå helt fint :)

Back
Topp