Brunt utflod, førstegangsgravid

Ada.

Blir kjent med forumet
Marsboerne 2023
Jeg er jo ganske engstelig av meg av natur. Forigårs hadde jeg og partneren min samleie, i etterkant var det litt blod på papiret. Siden da har det sporadisk kommet litt brunt, trådete utflod. Ikke veldig mørkt på farge. Burde jeg være bekymret? Har ikke time hos legen før i september da han er på ferie, men skal til jordmor på torsdag. Er 6+2. Tror dere dette bare er etterdønninger etter samleie, eller kanskje noe annet? Hva hadde du gjort?
 
Jeg er ikke lege eller ekspert på noe vis, men har hørt og lest at det visstnok er veldig vanlig å kunne blø litt etter samleie når man er gravid. Med mindre du får kraftige blødninger sammen med smerte skal det være liten grunn til bekymring. Her er info fra Babyverden selv:

Småblødninger – ofte etter samleie​

Dette er en vanlig årsak til blødning i svangerskapet. Og den er nesten alltid ufarlig. I livmorhalsen og skjeden er det blodrike slimhinner. Disse kan lett blø. Og da er det jo ikke svangerskapet som er opphav til blødning. Mange opplever at de blør litt etter samleie, og da er det som regel fra disse slimhinnene. Noen opplever også slike småblødninger helt uprovosert. Det kan være lurt å ta det litt rolig etter en slik liten blødning, men samleie kan ikke alene utløse spontanabort.

Hva jeg hadde gjort:
Ikke googlet meg ihjel (vet det er vanskelig, men prøv). Følge med på om det utvikler seg til noe mer. Spør jordmor når du skal dit på torsdag - hun er eksperten, ikke vi her i forumet. Mest sannsynligvis går dette helt fint!<3
 
Last edited:
Nå kommer jeg med et sånn svar som du ikke vil ha:cool: Men min siste graviditet som endte i MA startet med litt brun/rosa blødning etter samleie i ca. uke 8. Har hatt tre fullgåtte svangerskap før det uten noen form for blødning, så for meg var det ikke normalt.

Men når det er sagt er det mange som opplever små blødninger etter samleie, innvendig UL og tungt arbeid fikk jeg beskjed om da jeg kom inn til UL etter å hatt blødninger i ei uke.

Håper det går bra:Heartred
 
Jeg har har 3 MA bak meg, hvor jeg ikke hadde tegn til spott eller blødninger. Og 1 svangerskap som gikk helt fint, men jeg hadde spotting i mange-mange uker.
Så jeg håper det går veldig bra med deg ❤️
 
Sniker fra april; i min første graviditet så blødde jeg litt etter sex - det startet vel dagen etter + brunlig utflod i en dag etter det. Fikk kranglet meg til blodprøver, og hcg steg fint. Så alt var i orden :)
 
Nå kommer jeg med et sånn svar som du ikke vil ha:cool: Men min siste graviditet som endte i MA startet med litt brun/rosa blødning etter samleie i ca. uke 8. Har hatt tre fullgåtte svangerskap før det uten noen form for blødning, så for meg var det ikke normalt.

Men når det er sagt er det mange som opplever små blødninger etter samleie, innvendig UL og tungt arbeid fikk jeg beskjed om da jeg kom inn til UL etter å hatt blødninger i ei uke.

Håper det går bra:Heartred
Jeg syns ikke hun skal skremmes med slike svar ♥️
Hva du har opplevd er fryktelig vondt, men ikke nødvendig å skape mer frykt når hun allerede skriver at hun er engstelig av natur tenker jeg :happy:
 
Jeg er jo ganske engstelig av meg av natur. Forigårs hadde jeg og partneren min samleie, i etterkant var det litt blod på papiret. Siden da har det sporadisk kommet litt brunt, trådete utflod. Ikke veldig mørkt på farge. Burde jeg være bekymret? Har ikke time hos legen før i september da han er på ferie, men skal til jordmor på torsdag. Er 6+2. Tror dere dette bare er etterdønninger etter samleie, eller kanskje noe annet? Hva hadde du gjort?
Dette går helt sikkert fint♥️ husk at det går bra for de aller aller fleste! Jeg har 3 barn, gravid med nr 4 nå. De to første blødde jeg ingenting, med 3.mann blødde jeg myye i 1.trim. Og nå med nr 4 har jeg også blødd! Er 16+1 nå, og alt ser bra ut med mini. Senk skuldrene♥️

Ps! Brun utflod er gjerne rester av gammel blødning, og det skal så sinnsykt lite til før utfloden blir farget. Skal bare en dråpe blod til for å farge et glass med vann rødt vettu ♥️
 
Har ved flere svangerskap opplevd lett blødning og også ifbm svangerskap. Det kan gå fint selv om man blør litt altså :) ❤️
 
Jeg har blødde sånn som du beskriver sist jeg var gravid og jeg hadde blødning rundt uke 5/6 dette svangerskapet og begge gangene dro jeg til gynekolog fordi jeg er også engstelig av natur :shy: Begge gangene ble jeg beroliget med at det ikke var unormalt å oppleve blødninger i første trimester!:happy: Krysser fingrene for deg:Heartpink:Heartpink
 
Jeg syns ikke hun skal skremmes med slike svar ♥️
Hva du har opplevd er fryktelig vondt, men ikke nødvendig å skape mer frykt når hun allerede skriver at hun er engstelig av natur tenker jeg :happy:
Hvis man spør på et forum som dette - er det ikke realistiske svar man ønsker da?

Stort sett alle som opplever blødninger i svangerskap blir jo bekymret uansett.
Jeg er selv engstelig av natur så jeg vet utmerket godt hvordan det er.

Fikk selv stort sett den typen svar «dette går bra, ingen fare med litt blødning» da jeg spurte om det samme for noen uker siden. Enkelte svarte ærlig og oppriktig - nei, det er ikke sikkert dette går bra.
Satte selv pris på at folk var ærlige med at det slett ikke alltid går bra med disse symptomene. Det er dessverre veldig liten trøst i at «alle» har fortalt deg at dette går bra, også gjorde det ikke det likevel :( Det er faktisk mye verre enn å bli opplyst om at det også kan gå galt.

Men hvis det bare er koselige og oppmuntrende svar som er ønsket i disse «blødning i svangerskapet» trådene så skal jeg for all del aldri mer dele mine erfaringer:happy118
 
Jeg er jo ganske engstelig av meg av natur. Forigårs hadde jeg og partneren min samleie, i etterkant var det litt blod på papiret. Siden da har det sporadisk kommet litt brunt, trådete utflod. Ikke veldig mørkt på farge. Burde jeg være bekymret? Har ikke time hos legen før i september da han er på ferie, men skal til jordmor på torsdag. Er 6+2. Tror dere dette bare er etterdønninger etter samleie, eller kanskje noe annet? Hva hadde du gjort?
Hvordan går det med deg?
 
Ånei, nå har jeg også fått brun utflod… :(
Med sa og ma friskt i minne så frykter jeg nå det verste.. har fremdeles masse symptomer og ingen smerter :(
 
Ånei, nå har jeg også fått brun utflod… :(
Med sa og ma friskt i minne så frykter jeg nå det verste.. har fremdeles masse symptomer og ingen smerter :(
Her er det vekselvis brun utflod eller lett blødning, men veldig lite. Ingen smerter. Veldig ubehagelig, men selv om det kan være helt uskyldig, så forstår at det må være ekstra ille når en har den bakgrunnen.
 
Ånei, nå har jeg også fått brun utflod… :(
Med sa og ma friskt i minne så frykter jeg nå det verste.. har fremdeles masse symptomer og ingen smerter :(
Her er det vekselvis brun utflod eller lett blødning, men veldig lite. Ingen smerter. Veldig ubehagelig, men selv om det kan være helt uskyldig, så forstår at det må være ekstra ille når en har den bakgrunnen.
Sender styrkeklemmer og varme tanker til dere begge i håp om at det kun er forbigående og uskyldig :Heartpink
 
Hvordan går det med deg?
Nesten ingenting hele dagen i går, og så var det timbake igjen idag. Er veldig lyst på farge, skal til jordmor på torsdag og tenker å snakke med henne da. Snakket med samboer og vi ble enige om at jeg har tatt så mange tester de to siste ukene at vi får heller prøve å tenke at så lenge det ikke er noe store blødninger, symptomer fortsetter å utvikle seg så er jeg gravid. Skal på TUL i august, er da 8+4 om alt holder seg stabilt. Så får vi vente til da og se <3
 
Back
Topp