Brunt utflod, førstegangsgravid

Ada.

Blir kjent med forumet
Marsboerne 2023
Jeg er jo ganske engstelig av meg av natur. Forigårs hadde jeg og partneren min samleie, i etterkant var det litt blod på papiret. Siden da har det sporadisk kommet litt brunt, trådete utflod. Ikke veldig mørkt på farge. Burde jeg være bekymret? Har ikke time hos legen før i september da han er på ferie, men skal til jordmor på torsdag. Er 6+2. Tror dere dette bare er etterdønninger etter samleie, eller kanskje noe annet? Hva hadde du gjort?
 
Jeg er ikke lege eller ekspert på noe vis, men har hørt og lest at det visstnok er veldig vanlig å kunne blø litt etter samleie når man er gravid. Med mindre du får kraftige blødninger sammen med smerte skal det være liten grunn til bekymring. Her er info fra Babyverden selv:

Småblødninger – ofte etter samleie​

Dette er en vanlig årsak til blødning i svangerskapet. Og den er nesten alltid ufarlig. I livmorhalsen og skjeden er det blodrike slimhinner. Disse kan lett blø. Og da er det jo ikke svangerskapet som er opphav til blødning. Mange opplever at de blør litt etter samleie, og da er det som regel fra disse slimhinnene. Noen opplever også slike småblødninger helt uprovosert. Det kan være lurt å ta det litt rolig etter en slik liten blødning, men samleie kan ikke alene utløse spontanabort.

Hva jeg hadde gjort:
Ikke googlet meg ihjel (vet det er vanskelig, men prøv). Følge med på om det utvikler seg til noe mer. Spør jordmor når du skal dit på torsdag - hun er eksperten, ikke vi her i forumet. Mest sannsynligvis går dette helt fint!<3
 
Last edited:
Nå kommer jeg med et sånn svar som du ikke vil ha:cool: Men min siste graviditet som endte i MA startet med litt brun/rosa blødning etter samleie i ca. uke 8. Har hatt tre fullgåtte svangerskap før det uten noen form for blødning, så for meg var det ikke normalt.