brunsaus-hemmeligheten din?

maryjoleen

Forumet er livet
hvordan blir den god?
blir sikkert ikke så god når man ikke bruker ekte kraft,
men det får være så.
ha i litt fløte? brunost?

Eller krem fraiche? Hmmm, beklager altså men her kan jeg ikke være mye til hjelp[8D]...[8|]

Heheh, ikke jeg heller. Men vet av erfaring at fløte, krem fraiche, eller en dæsj med lett rømme hjelper til mye annet[:D] Sikker på at det hjelper til i forskjellige sauser også[8D]

Her er jeg helt blank desverre [&:]
Mamma lager den beste (syns jeg [:D] ) så jeg må lære den en gang.
Men foreløbig går det på pulverpose og tilsette vann [8D]

ja mamma og gjorde det, men var så lita da så lærte det aldri.
men gubben vil ha ekte saus sånn som svigermor lager hehe.
da er det vel bare å høre etter [:)][8D]

Jeg pleier å bruke kjøttbuljong istedet for kraft. Tror egentlig hemmeligheten er å brune den skikkelig! Men en dæsj lettrømme eller brunost er godt oppi uansett :)
Tror egentlig det er bare å øve seg... :)

ORIGINAL: YlliVogel

Heheh, ikke jeg heller. Men vet av erfaring at fløte, krem fresch, eller en dæsj med lett rømme hjelper til mye annet[:D] Sikker på at det hjelper til i forskjellige sauser også[8D]
Amen,men det holder lenge med en dært creme fraiche altså [:D]

ja man kan bruke både fløte og litt brunost, det er sånne gammeldagse "triks" [:D]

Her har vi sjeldent fløte så jeg kan bruke litt melk i sausen noen ganger, gjør den god det og!

Jeg bruner smør og mel, blander i vann og krydder... så smaker jeg til med melk og evt mer krydder... bruk gjerne litt kraft fra kjøttet i sausen, evt buljong! [:)]

Jeg lager stort sett bare brunsaus selv når jeg lager noe kjøtt som jeg får god kraft fra. Ellers er Toro sin like god til vanlig bruk =)

Jeg har lært dette av min mor, som igjen har lært det av sin mor, så dette er vår familieoppskrift haha =)

1: Sil kraften man skal bruke og varm dette opp
2: Bland mel i kaldt vann i et lukket glass og bruk dette som jevning.
3: hell jevningen i kraften mens man rører godt slik at det ikke blir klumper. Her må man bare prøve seg fram til man får riktig tykkelse.
4: Ha i sukkerkolør til du har riktig farge.
5: Når det har kokt en stund så har man i to skiver brunost og en desj fløte.
6: Nå smaker man sauseen til med litt buljong, salt og pepper evt. chili kan ha i mere flæte for en rundere smak også (her må man bare finne sin blandingen og smakene man liker best)
7: det er nå mulig å justere sausens tykkelse enten med mere jevning eller vann/melk.
8: Sausen er nå godkjent etter litt koking eller bare juster litt til med krydder.

Det tok meg noen ganger å få til brunsaus selv, men syntes selv den er fantastisk god. hemmeligheten er en god kraft =)

Jeg bruker vegeta (får man på internasjonale butikker) eller bare vanlig kjøttbuljong i litt vann.

min brune saus blir laget slik...

1. smelt smør i en gryte
2. har i mel og rør rundt. ha i nokk mel til at d til slutt ser ut som en litt seig deig. (d brenner seg fort mel og smør så d beste er å ta gryten av platen når du tar mel i, pass bare på at smøret er helt smeltet)
3. har du kraft ha d i, eller så kan du bare bruke vanlig vann.
4. pass på å rør godt så d ikke danner seg klumper
5. jeg liker å ha løk i brun saus, så jeg steker litt løk i smør har så løken oppi. ha litt vann i pannen å sett den tilbake på platen. rør litt rundt mens d koker litt.. så har du d også oppi sausen...dette setter veldig god smak.
6. litt pepper og salt etter smak. d samme med muskatnøtt..
7. OG til slutt d som gjør sausen brun.. sukker kulør..

mmmmmm nå fikk jeg lyst på brunsaus[8D]

takk jenter:)
hadde oppi fløte, brunost og en dæsj tyttebærsyltetøy.
mmm gubben ble veldi fornøyd men den første brunsausen min;)

Jeg lager sausen fra bunn av, synes det er best med hjemmelaget[;)]

Jeg har smør og mel i kjelen, så tar jeg vann med buljong og smaker til med krydder[:D]

Eg smelter smør og bruner med mjøl i panna. Tilsetter vann/kraft og div krydder/buljong. (evt sukkerkolør)
Ellers tar eg det som er i kjøleskapet, eks. fløyte/rømme/creme fraiche.
Løk er stortsett også med. Synes også det er godt med paprika oppi [:)]

Må si at eg bruker toro-pakker også da,men kryddrer den litt opp med det eg har nevnt ovenfor.

Jeg lager på skikkelig gammeldags måte da, siden jeg bruner mel og smør til den får ganske mørk farge, så har jeg vann i til passe tykkelse og smaker til med buljong, salt, pepper og gjerne fersk løk.
Er jo bruninga av mel og smør som gir brunfarge, aldri hørt om å ha sukker kulør i[:D]

ORIGINAL: LilleKnott

Jeg lager på skikkelig gammeldags måte da, siden jeg bruner mel og smør til den får ganske mørk farge, så har jeg vann i til passe tykkelse og smaker til med buljong, salt, pepper og gjerne fersk løk.
Er jo bruninga av mel og smør som gir brunfarge, aldri hørt om å ha sukker kulør i[:D]

samme gjør jeg! er det som gir litt av smaken og!! [:D][:D]

ja jeg mener jo sånn 'gammeldags' måte da. hehe
laget fra bunnen av.
min ble hvertfall brun selv om jeg ikke hadde i sukkerkulør:)

ORIGINAL: maryjoleen

ja jeg mener jo sånn 'gammeldags' måte da. hehe
laget fra bunnen av.
min ble hvertfall brun selv om jeg ikke hadde i sukkerkulør:)

Bra! Gøy når man får til noe nytt! [:D][:D]

Back
Topp