Brun tann

smash

Forumet er livet
VIP
Hva kan være grunnen til at et barn får en brun tann?
Ikke sånn råtten brun, men lyyyyysebrun..?

Datra mi på 3 har fått det. Ser det ikke kjempegodt, men den er lysegrå på en måte...

Sånn har sønnen her fått også. Lysgrå, jeg tror det er fordi han har falt og slått den? Men jeg vet ikke. 

Det er nok sannsynligvis fordi de har falt og slått seg, og at tanna dør. Bør få det sjekket hos tannlege, hvis den er død, bør den ut av munnen. Ikke noe farlig, bare for å unngå betennelser i tannkjøttet. :)

Kan være den har fått et slag? Da blir tanna grå/brun, så lenge det ikke dannes en kvislignende kul i tannkjøttet ved tanna, kan den bare sitte fikk vi beskjed om, men jeg syns det var greit å få den sjekket og registert hos forsikringsselskapet.

Tenner kan bli grå/lysebrune eller flekkete om de får et kraftig slag.
Er det en tann som nett har kommet ut, eller er det en fortann?
For da er det lett å tro at hun har slått fortanna kraftig iallefall.
Det kan også være et tegn på at den holder på å dø, om den blir blåaktig.

En tur til tannlegen er nok det lureste.

Pijah skrev:
Det er nok sannsynligvis fordi de har falt og slått seg, og at tanna dør. Bør få det sjekket hos tannlege, hvis den er død, bør den ut av munnen. Ikke noe farlig, bare for å unngå betennelser i tannkjøttet. :)

Tannlegene tar ikke lenger tannen ut av munnen selv om den er "død".

Tannen er sikkert brun/grå fordi den har fått et slag.
Sønnen min gjorde det da han var 2 år...den ble gradvis litt mørkere...og datt ikke ut før han var godt over 6 år - og da fordi den nye tanna skulle ut.

Vi var hos tannlegen og tok bilde, bare for å sjekke at tanna som ligger bak ikke er blitt skadet.

Jegogde2guttamine skrev:
Pijah skrev:

Sønnen min gjorde det da han var 2 år...den ble gradvis litt mørkere...og datt ikke ut før han var godt over 6 år - og da fordi den nye tanna skulle ut.

Vi var hos tannlegen og tok bilde, bare for å sjekke at tanna som ligger bak ikke er blitt skadet.

det er nok opp og ned, her ville ikke tannlegen gjøre det, endte med at jenta slutte tå spise forde det gjorde vondt, da vi endelig fikk mast oss til at jenta ble henvist til en annen tannlege så viste det seg at pga de tennen som var døde skade ikke hadde blitt trukket så hadde ho betenelse som gjorde at ho måtte trekke 4 tenner i stede for 2

Så det lønner seg å få oppfølging og kontroll på det
Vi bytte tannlege og han sa at ved brune grå tenner anbefaler de kontroll hver 4mnd for å følge med evt betenelse i tannkjøtte

Jegogde2guttamine skrev:
Pijah skrev:

Akkurat sånn er det hos oss og, bare at tanna ikke har falt ut enda da;) (min er bare 4,5 enda)

Takk for svar jenter!
Jenta mi sier selv at ho slo seg i senga til storesøster. Men ho er bare 3, så om det stemmer vet jeg ikke... Jeg har ikke sett at ho har slått seg, men kan jo hende..
Skal ringe tannlegen å få time.

Back
Topp