Brun saus

MalinDalin

Forumet er livet
Noen som har en god oppskrift på det? Helst med buljong. Har allerede forsøkt en, men den ble så salt lissom. Hilsen husmor på prøve

Hvis den bli veldig salt så kan du prøve å ta litt sukker oppi. Bare litt av gangen, så ikke du ødelegger sausen.. Det beste er bare å prøve seg frem egentlig ! Mine sauser blir som regel alltid gode, men har ingen konkrete oppskrifter altså..

Jeg pleier å brune mel og smør, spe med buljong oppløst i vann etter anvisning på pakken. Når konsistensen er riktig kutter jeg opp en liten løk og lar den koke til den er skikkelig myk (10-15 min kanskje). Det gir sausen en mer søtlig smak syns jeg. Du må jo sile sausen for løken hvis du ikke vil ha løken med da, men det er verdt det syns jeg [:)]

Slik lager jeg kjøttkakesaus iallefall:

• Heller av stekefettet etter kjøttkakene oppi en stor kjele (bruker å steke ca 3 kjøttkaker av gangen, for å få masse fett)
  • Sper på med 6-7 dl vann
  • Putter oppi 1 kjøttbuljong (la den få "smelte" i 2-3 min)
  • Rister ut 3-4 ss mel i vann, bruk et lite glass med lokk, og hell på under omrøring
  • Blir sausen for tykk, spe på mer vann, for tynn, spe lag mer melgjevning
  • En liten dært flytende Oksekraft/buljong
  • 1 Halv buljong av typen Klar Kjøttsuppe
  • Negro for farge !
Så er det igrunn bare å smake til, å hvis du vil ha mer smak, sleng oppi litt mer buljong av klar kjøttsuppe.

Verdens beste saus altså [:D]

Tilbake til forsiden

Brun saus
Jeg liker også å ha litt buljong i[:)] Veldig enkelte å kjøpe ferdig buljong på flaske, da kan du bare ha litt og litt i, enkelt og greit.Er ikke så mye buljong som skal til[:)]

Back
Topp