brun GOD saus

Anna Panna

Glad i forumet
jepp. Min blir skikkelig dau på smak... Hadde igår oppi litt timian. Men æsj nei. Så litt allround krydder.. Fortsatt kjedelig smak.. Og tilslutt litt basilikum. Kunne sikkert like godt stappet saltbøssa oppi der. Så- kan jeg få deres gode saus oppskrift,uten salt. (brukte buljong fra helsekost uten salt) så var riktig så smakløst.
Bruker dere vanlig salt buljong??....

Jeg bruker fond, det blir namnam[:D] er vel salt i ja...

Spørs jo hva du skal ha sausen til. Men jeg pleier å bruke litt salt og litt mer pepper, så tilsetter jeg sånn Knorr Aromatkrydder, det synes jeg blir bedre enn buljong. Blir også veldig god smak hvis du har litt tomatpure eller litt ketchup oppi. Og jeg har alltid litt hvitløkspulver i, men jeg bruker stort sett hvitløk til alt.

Jeg har også lært av en matguru jeg kjenner å ha oppi litt brunost og litt tyttebærsyltetøy, det blir veldig godt til kjøttkaker f.eks.
Ellers prøver jeg meg bare frem, alt avhengig av hvilken type mat som skal serveres.

Ahh - brun saus! Brune smør og mel som du pleier. Så spe med GOD KJØTTKRAFT! Bruk sukkerkulør for å få fin farge. Tilsett litt fløte, litt brunost og eventuelt einerbær og tyttebærsyltetøy eller rognebærgele på slutten.

God kjøttkraft får du feks hvis du koker oksehaler. Eller noe annet godt kjøtt. Da kan du unngå saltet. Lovlig juks er å bruke fond - men den er nok litt salt i. Da trenger du ikke krydre så voldsomt heller, vi krydrer stort sett bare med salt og pepper.

Lykke til!

Utrolig viktig å bruke GODT SMØR og FLØTE når man lager saus. Da trenger man ikke så masse saus heller - for den er kraftig på smak [:)] Så alt i alt så er det nok ikke mer fetende nei [;)]

ÅÅÅÅÅ - Jeg glemte å skrive at du må la den koke leeeeenge på svak varme. Jo lenger den koker, jo mer konsentrert blir smaken. Og jeg stapper gjerne en dæsj rødvin oppi også, når den koker forsvinner jo alkoholen og alt som blir igjen er deeeilig smak [:D]

ORIGINAL: fru_vann123

Ahh - brun saus! Brune smør og mel som du pleier. Så spe med GOD KJØTTKRAFT! Bruk sukkerkulør for å få fin farge. Tilsett litt fløte, litt brunost og eventuelt einerbær og tyttebærsyltetøy eller rognebærgele på slutten.

God kjøttkraft får du feks hvis du koker oksehaler. Eller noe annet godt kjøtt. Da kan du unngå saltet. Lovlig juks er å bruke fond - men den er nok litt salt i. Da trenger du ikke krydre så voldsomt heller, vi krydrer stort sett bare med salt og pepper.

Lykke til!

Jeg tenkte på salt mtp ungene.. Men er det lov med saltmengden fra fond (aaaner ikke hva det er,men) eller buljong? Kjøttkraft har jeg aldri si husmor evnene mine stopper laaaangt og lenge før det..

ORIGINAL: Anna Panna

Lykke til!

Jeg tenkte på salt mtp ungene.. Men er det lov med saltmengden fra fond (aaaner ikke hva det er,men) eller buljong? Kjøttkraft har jeg aldri si husmor evnene mine stopper laaaangt og lenge før det..

Jeg gir ungene saus med fond og buljong. Bare begrenser sausmengden litt, maten trenger jo ikke å bade i saus! Men du kan hvis du vil klare deg uten buljong eller fond lage god kraft på grønnsaker og litt kjøtt - sellerirot, kålrot, gulrot er konge å ha i vannet da, samme med løk! La grønnsakene koke i minst en time, sammen med en kjøttknoke, sil av, ferdig. La det kjølne og frys i feks 5 dl porsjoner. Yammi!

ORIGINAL: vannmann_81

Jeg fikk lyst til å komme på middag og spise noe med brun saus på hos deg Fruvann

Mitt tips er brunost og littebittegranne sennep.

Da kan vi jo invitere dere hit på kjøttkaker i brun saus om ikke så lenge?

Jeg fikk lyst til å komme på middag og spise noe med brun saus på hos deg Fruvann

Mitt tips er brunost og littebittegranne sennep.

Da kan vi jo invitere dere hit på kjøttkaker i brun saus om ikke så lenge?

Jatakk veldig gjerne! Ikke en onsdag :)

Nei, det blir ikke en onsdag, og mest sannsynlig ikke en mandag. Tirsdag og torsdag er gode dager hos oss [:)]

Back
Topp