Brun babybæsj hos nyfødt

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Søker erfaringer om overgangen fra mek til morsmelksavføring.

Vår lille er 1 uke i morgen, og har siden 4 dager slitt med 12-timers magevondt (resten av tiden en harmonisk rolig sovende baby). Særlig mot natten, men i dag allerede fra 17:00, får hun skrikeanfall og er utrøstelig. Kan ha rolige perioder innimellom skrikingen på oppmot 5 minutter, plutselig får hun veivende armer, hodet rister og hun spenner beina alt hun kan.... Så begynner skrikinga igjen og igjen. Amming roer henne, men skrikingen gjenopptas så fort hun er ferdig. Smokk roer også (voldsomt sugebehov), men hun mister den fort og da begynner bæljinga igjen. Eventuelt skriker hun bare til hun sovner, uansett hvor mye man bærer, luller eller whatever. Å legge på magen hjelper ikke, flyvergrepet hjelper ikke, varme på magen hjelper ikke (hverken kirsebærkjernepose eller saueull), massasje hjelper ikke.

Hun har et voldsomt teater i magen, med fjert og rabalder. Mye rumling i magen. Kanskje mest kategorisk er avføringen som enda ikke er i nærheten av å være sennepsgul. Den er som en skikkelig voksen brun bæsj. Jordmor sier dette er uvanlig så mange dager etter mek-bleiene . Erfaringer?

Jeg har sjekket melken min: den er næringsrik nok. Har teoretisk nok, men førstav siden 2 dager. Gav 1 runde ekstranæring i dag fordi hun hadde gått ned i vekt + vi ville pumpe og se melkens kvalitet og mengde. Eneste endringen er at magen slo seg vrang tidligere...

Det eneste vi foreløpig vurderer som mulig årsak er dårlig sugegrep under ammingen som eventuelt medfører for lite melk og mye luft... Men samtidig burde vel MME’en hjulpet da?

I samråd med jordmor drar vi til lege på Mandag om bæsjen ikke har blitt riktig gul. Må jo være noe med fordøyelsen som ikke stemmer? Hun går ned i vekt også, udramatisk, men legger allikevel ikke på seg.
 
Last edited:
Gul babybæsj gjelder bare når baby kun får morsmelk. Med mme i tillegg er det helt vanlig at den både blir fastere, mørkere og lukter mer.
 
Min baby hadde annerledes og litt tregere mage da han fikk MME, og det tok litt tid før magen kom igang etter vi var over på bare morsmelk. Men om du har gitt mest mm, er det nok ikke utelukkende mme som er årsak til magevondtet.
Min hadde litt låsninger i nakke/mage som vi regulerte med én behandling hos osteopat da han var rundt 2 uker gammel. Samme dag bæsjet han masse og etter det var magen i god drift.
For problemer med luft, har det alltid hjulpet babyen her å ta av bleien og holde han over vasken i froskestilling med ryggen mot meg. Da fikk tarmen rett vinkel, luft og hva annet som lå klart ble ordentlig tømt.

Håper babyen får det bedre med magen snart ❤️
 
Søker erfaringer om overgangen fra mek til morsmelksavføring.

Vår lille er 1 uke i morgen, og har siden 4 dager slitt med 12-timers magevondt (resten av tiden en harmonisk rolig sovende baby). Særlig mot natten, men i dag allerede fra 17:00, får hun skrikeanfall og er utrøstelig. Kan ha rolige perioder innimellom skrikingen på oppmot 5 minutter, plutselig får hun veivende armer, hodet rister og hun spenner beina alt hun kan.... Så begynner skrikinga igjen og igjen. Amming roer henne, men skrikingen gjenopptas så fort hun er ferdig. Smokk roer også (voldsomt sugebehov), men hun mister den fort og da begynner bæljinga igjen. Eventuelt skriker hun bare til hun sovner, uansett hvor mye man bærer, luller eller whatever. Å legge på magen hjelper ikke, flyvergrepet hjelper ikke, varme på magen hjelper ikke (hverken kirsebærkjernepose eller saueull), massasje hjelper ikke.

Hun har et voldsomt teater i magen, med fjert og rabalder. Mye rumling i magen. Kanskje mest kategorisk er avføringen som enda ikke er i nærheten av å være sennepsgul. Den er som en skikkelig voksen brun bæsj. Jordmor sier dette er uvanlig. Erfaringer?

Jeg har sjekket melken min: den er næringsrik nok. Har teoretisk nok, men førstav siden 2 dager. Gav 1 runde ekstranæring i dag fordi hun hadde gått ned i vekt + vi ville pumpe og se melkens kvalitet og mengde. Eneste endringen er at magen slo seg vrang tidligere... Brun bæsj er kommet etter MME’en..

Det eneste vi foreløpig vurderer som mulig årsak er dårlig sugegrep under ammingen som eventuelt medfører for lite melk og mye luft... Men samtidig burde vel MME’en hjulpet da?

I samråd med jordmor drar vi til lege på Mandag om bæsjen ikke har blitt riktig gul. Må jo være noe med fordøyelsen som ikke stemmer?
En tur til lege/jordmor vil nok gi bedre svar enn jeg kan gi. Men vil bare si at det er jo mye som skjer med disse små, og gråt er det eneste språket deres. Så ikke sikkert noe er galt! Luft er også ubehagelig og kan være smertefullt for de små, men veeeeeeldig vanlig og ikke farlig.

Kan jeg foreslå et bad? Vektløshet i vannet kan være beroligende. Ellers var det deilig for min lille å ligge på badegulvet med varmekabler i. Det var det eneste stedet han var fornøyd med å ligge. Tror han hadde behagelig temperatur der og fast og hardt underlag. Ellers var han også veldig urolig og plaget med luft, både med gulping/raping og promping. Bæresele i trapper, eller baderomsgulvet, det var kun det han aksepterte....

Lykke til!
 
Lykke til, dette høres ikke lett ut. Vil bare foreslå en tur til kiropraktor for å forsikre dere om at det ikke er pga låsninger etter fødsel etc. Skader ikke, og bedre å ha prøvd før det går mer tid. Legetur høres også lurt ut hvis bæsjen ikke endrer farge..
 
Begge mine har hatt kolikk, litt som du beskriver, men husker ikke hvordan avføringen var, bare at den kom sjeldent. Eldste slet med melkeproteinallergi og ble bedre da vi kuttet ut melk, mens yngste fortsatt går på medisiner for mage og refluks. Med så liten baby kan det være alt og ingenting, men når du er bekymret er det alltid lurt å oppsøke lege eller helsestasjonen :)
 
Jeg syns du skall ta en tur til manuel terapeut før evt låsning i nakken. Vi hade vår eldste der og det hjalp veldig. Så ville jeg tatt kontakt med lege da du sier att avføring har vart sånn før du begynte med MME. Lykke til
 
Søker erfaringer om overgangen fra mek til morsmelksavføring.

Vår lille er 1 uke i morgen, og har siden 4 dager slitt med 12-timers magevondt (resten av tiden en harmonisk rolig sovende baby). Særlig mot natten, men i dag allerede fra 17:00, får hun skrikeanfall og er utrøstelig. Kan ha rolige perioder innimellom skrikingen på oppmot 5 minutter, plutselig får hun veivende armer, hodet rister og hun spenner beina alt hun kan.... Så begynner skrikinga igjen og igjen. Amming roer henne, men skrikingen gjenopptas så fort hun er ferdig. Smokk roer også (voldsomt sugebehov), men hun mister den fort og da begynner bæljinga igjen. Eventuelt skriker hun bare til hun sovner, uansett hvor mye man bærer, luller eller whatever. Å legge på magen hjelper ikke, flyvergrepet hjelper ikke, varme på magen hjelper ikke (hverken kirsebærkjernepose eller saueull), massasje hjelper ikke.

Hun har et voldsomt teater i magen, med fjert og rabalder. Mye rumling i magen. Kanskje mest kategorisk er avføringen som enda ikke er i nærheten av å være sennepsgul. Den er som en skikkelig voksen brun bæsj. Jordmor sier dette er uvanlig så mange dager etter mek-bleiene . Erfaringer?

Jeg har sjekket melken min: den er næringsrik nok. Har teoretisk nok, men førstav siden 2 dager. Gav 1 runde ekstranæring i dag fordi hun hadde gått ned i vekt + vi ville pumpe og se melkens kvalitet og mengde. Eneste endringen er at magen slo seg vrang tidligere...

Det eneste vi foreløpig vurderer som mulig årsak er dårlig sugegrep under ammingen som eventuelt medfører for lite melk og mye luft... Men samtidig burde vel MME’en hjulpet da?

I samråd med jordmor drar vi til lege på Mandag om bæsjen ikke har blitt riktig gul. Må jo være noe med fordøyelsen som ikke stemmer? Hun går ned i vekt også, udramatisk, men legger allikevel ikke på seg.


Har hatt mme barn. nr 2 og 3 har hatt sennepsgul avføring og ingen store mageproblemer. Nr 1 derimot hadde magevondt, mye luft og varierende avføring både når det gjelder farge og konsistens. Han hadde melkeprotein allergi. Ble en helt annen gutt uten melkeprotein: normal avføring og bare «normal» magevondt.
 
Takk for erfaringer og tips! Føler hun har tendenser av kolikkbarn ja, selv om begrepet kolikkbarn vel vanligvis innebærer at man ikke vet årsaken? Håper og klamrer meg fast til at vi kan finne det ut da det er disse "rare" symptomene som man på en måte kan jobbe med?

Leste meg litt opp og ser at brun bæsj betyr at den har brukt lang tid gjennom fordøyelsestrakten. Det + all luften bør jo kunne undersøkes på noe vis, tenker jeg.

Hun er jo også så ny, 1 uke gammel i dag, så føler alt enda er i utvikling og omstilling. Selv om det føles som det tar "unormalt" lang tid med fordøyelsens omstilling og normalisering, samt at 1 uke etter fødsel så ligger vi enda på -280g fra fødselsvekt.

I natt har vi hatt første natt hvor hun hadde ro i kroppen, da sov vi virkelig alle sammen fra 22:00-00:30 (amming) / 01:30 - 05:30 (amming) / 06:30 - 09:30 (vi stod opp). Det har vært magisk. Om det hadde noe med det nye ammegrepet å gjøre, eller om den ene flasken MME midt på dagen har hjulpet magen til å opprettholde en sunn funksjon gjennom dagen.... Vanskelig å si. Får se hvordan det blir i dag, da er det full fokus på godt sugegrep og hele tiden animere baby til å ikke bare småsutte men virkelig drikke effektivt. Ingen MME planlagt.

Vi har time hos osteopat når hun er mellom 4-6 uker (29. Oktober), da de ikke jobber med yngre barn.
 
Jeg har ikke mer fornuftige ting å komme med enn det andre har skrevet, men ville bare gratulere så mye med den lille! :love7
 
Kutt smokken ut å ha hun på brystet, kan være hun er misfornøyd fordi hun vil øke. Kan også være låsing eller melkeallergi, om behandling og konstant pupping ikke hjelper kan du vurdere å teste melkefri kost et par mnd å se
 
Må bare skyte inn at ingen av mine seks nådde igjen fødselsvekten sin før rundt tre uker etter fødsel.
 
Takk for erfaringer og tips! Føler hun har tendenser av kolikkbarn ja, selv om begrepet kolikkbarn vel vanligvis innebærer at man ikke vet årsaken? Håper og klamrer meg fast til at vi kan finne det ut da det er disse "rare" symptomene som man på en måte kan jobbe med?

Leste meg litt opp og ser at brun bæsj betyr at den har brukt lang tid gjennom fordøyelsestrakten. Det + all luften bør jo kunne undersøkes på noe vis, tenker jeg.

Hun er jo også så ny, 1 uke gammel i dag, så føler alt enda er i utvikling og omstilling. Selv om det føles som det tar "unormalt" lang tid med fordøyelsens omstilling og normalisering, samt at 1 uke etter fødsel så ligger vi enda på -280g fra fødselsvekt.

I natt har vi hatt første natt hvor hun hadde ro i kroppen, da sov vi virkelig alle sammen fra 22:00-00:30 (amming) / 01:30 - 05:30 (amming) / 06:30 - 09:30 (vi stod opp). Det har vært magisk. Om det hadde noe med det nye ammegrepet å gjøre, eller om den ene flasken MME midt på dagen har hjulpet magen til å opprettholde en sunn funksjon gjennom dagen.... Vanskelig å si. Får se hvordan det blir i dag, da er det full fokus på godt sugegrep og hele tiden animere baby til å ikke bare småsutte men virkelig drikke effektivt. Ingen MME planlagt.

Vi har time hos osteopat når hun er mellom 4-6 uker (29. Oktober), da de ikke jobber med yngre barn.
Kiropraktore sjekker fra de er nyfødte, har en helt annen kompetanse og lengre utdannelse enn osteopater og manuellterapeut da, sånn til tips. Anbefales, selv brukt det på mine med god erfaring!
 
Søker erfaringer om overgangen fra mek til morsmelksavføring.

Vår lille er 1 uke i morgen, og har siden 4 dager slitt med 12-timers magevondt (resten av tiden en harmonisk rolig sovende baby). Særlig mot natten, men i dag allerede fra 17:00, får hun skrikeanfall og er utrøstelig. Kan ha rolige perioder innimellom skrikingen på oppmot 5 minutter, plutselig får hun veivende armer, hodet rister og hun spenner beina alt hun kan.... Så begynner skrikinga igjen og igjen. Amming roer henne, men skrikingen gjenopptas så fort hun er ferdig. Smokk roer også (voldsomt sugebehov), men hun mister den fort og da begynner bæljinga igjen. Eventuelt skriker hun bare til hun sovner, uansett hvor mye man bærer, luller eller whatever. Å legge på magen hjelper ikke, flyvergrepet hjelper ikke, varme på magen hjelper ikke (hverken kirsebærkjernepose eller saueull), massasje hjelper ikke.

Hun har et voldsomt teater i magen, med fjert og rabalder. Mye rumling i magen. Kanskje mest kategorisk er avføringen som enda ikke er i nærheten av å være sennepsgul. Den er som en skikkelig voksen brun bæsj. Jordmor sier dette er uvanlig så mange dager etter mek-bleiene . Erfaringer?

Jeg har sjekket melken min: den er næringsrik nok. Har teoretisk nok, men førstav siden 2 dager. Gav 1 runde ekstranæring i dag fordi hun hadde gått ned i vekt + vi ville pumpe og se melkens kvalitet og mengde. Eneste endringen er at magen slo seg vrang tidligere...

Det eneste vi foreløpig vurderer som mulig årsak er dårlig sugegrep under ammingen som eventuelt medfører for lite melk og mye luft... Men samtidig burde vel MME’en hjulpet da?

I samråd med jordmor drar vi til lege på Mandag om bæsjen ikke har blitt riktig gul. Må jo være noe med fordøyelsen som ikke stemmer? Hun går ned i vekt også, udramatisk, men legger allikevel ikke på seg.

Kolikk. Har du tatt vekk løk, kål, jordbær og melkeprodukter fra ditt kosthold? Verd å prøve.
 
Enda en horrornatt, siden 23:00 konstant skriking. Putta en kumin-stikkpille i rumpa på ungen kl 03:30, 1 minutt etterpå sa det pang og full bleie. Enda voksenfarget brun, men med nyanse av gult i bakgrunnen.

Lever i håpet om at det litt etter litt bedrer seg. Meh.

Nå ammer jeg og håper på rolig natt etterpå...
 
Last edited:
Har tatt vekk alt utenom melkeprodukter....
Nja. Snakk med lege først. Du behøver også næring, og det er 1)vanlig at de strever i starten, tarmene er ikke ferdig utvikla 2) kål, jordbær osv er myter - melk kan ha noe for seg ,men det er ofte stort inngrep i ditt kosthold. Å " sette diagnosen " kolikk som denne brukeren gjør er BS, men det tror jeg du og vet. :)
 
Back
Topp