Når det gjelder voksne tenker jeg at det er greit å kjøpe brukt hvis man er 100% sikker at mottaker er fornøyd med gaven (og at det er greit for mottager at den er brukt). Er lite vits i å kjøpe brukt hvis mottaker ender opp med å kaste/ikke bruke. Men jeg kommer aldri til å spørre andre om de vil ha brukt, og forventer heller at de informerer om det når de forteller om ønskene sine (dette gjelder voksne, altså).
Har selv mottatt lamper og diverse gjenstander som var brukt (en som flyttet, som benyttet seg av muligheten til å gi litt av flyttelasset), og det er utrolig kjedelig når man har HELT ulik smak og egentlig ikke trengte det man fikk. Fullstendig bortkastet julepresang...
Selv fokuserer jeg på at julegavene skal være nyttige, og truer alle med å gi sokker hvis de ikke kommer med ønsker til hva de trenger. Det blir i alle fall brukt

Er jo ikke alle som ønsker seg ting, og da får de heller penger på BSU, gavekort på kino eller lignende.
Jeg har "bare" en spire i magen, så har ikke erfaringer med egne barn. Tenker at det kommer litt an på hva de ønsker seg, hvor gammel de er, og til hvilken pris. Ville ikke kjøpt brukt til andre sine barn, med mindre foreldrene ønsket det. Igjen handler det om å ikke gi gaver som ikke blir brukt, som like godt kunne ha vært penger/gavekort eller noe med byttelapp på. Folk har ulik smak, og slik er det bare. Det er tanken som teller, men av og til har jeg fått følelsen av at tanken var at giver skulle spare penger...
Å kjøpe ting nytt, som ikke kan byttes (kjøpt i syden/opphørssalg, osv.) er jo egentlig i samme gate. Har enkelte julegaver jeg har gitt rett til Fretex. Altså, det skader jo ikke å spørre hva folk ønsker seg

Jeg forventer ikke at folk skal svi av mye penger, men jeg forventer faktisk at det er LITT gjennomtenkt. Hvis man skal handle utrolig mange gaver, og ikke orker alt styret... Ja, da kan man jo heller gi en flaske vin og litt sjokolade, en plante, kaffe/kaffekapsler, juletrepynt (mye fint på f.eks. Illum), sengetøy, en bok, eller noe annet i den duren. I alle fall ting som blir brukt