Brukte gaver til jul?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hva tenker du om å gi eller få brukte gaver til jul? Til egne barn? Deg selv? Familie eller venner?

Selv ønsker jeg meg Nintendo nes til jul. Og jeg har sagt at det gjerne kan være en som er brukt. Tenker at det faktisk ikke gjør noe.

Helt supert, her blir det noen brukte gaver under treet i år. Er blitt veldig for gjenbruk de siste årene.
Fant en cdspiller på gis bort på finn, viste seg å være med dab+ og i finfin stand, så minsten får den og eldste gir da sine gamle cder i julegave til minsten.
Eldste ønsket seg skrivebord, fant et på ikea vi likte, og så et sånt på gis bort kort tid etter. Men hadde ikke plass til å lagre det helt til jul så han fikk det på rommet samme dag.
Har også nevnt for tanten at den sabeltann frakken som ligger og samler støv hos de, nok blir superpoppis her i huset.
I fjor fikk fetteren ullundertøy som eldste hadde fått året før - siden han ikke tåler ull og det ikke kunne byttes, og han trengte/ønsket seg ull.
Vi voksne har kuttet gaver men ellers hadde brukt vært velkomment her og.

Synes det er flott med brukte ting. Masse fint som ser ubrukt ut, da ser jeg ingen grunn til å kjøpe nytt

Jeg har gitt vekk brukte ting selv, og det ble svært godt tatt imot. Noen ganger kommer man jo over kjempeflotte ting som folk ønsker seg, bare brukt. Så lenge det er helt og pent, så ser jeg ingen grunn til å da kjøpe nytt bare for at det skal være nytt. Heldigvis har det blitt mer aksept for å gi brukt i gave over de siste årene. Jeg synes også det er veldig morro å handle brukt, da man finner et bredere utvalg i ting, ting som kanskje ikke produseres lengre, eller ting folk har hatt med hjem fra utlandet og som du ikke får tak i i en butikk i Norge. Sånne ting er morsomt. Ellers har jeg flere ganger gitt vekk egne ting som jeg fikk nytt, men som jeg ikke bruker selv. Da har det vært fint om noen har ønsket seg slikt, så kan jeg gi videre som gave. Ofte har disse tingene blitt en favoritt hos de som mottok det.

Et kjempeeksempel er en ullgenser jeg fant på et loppemarked og ga 10 kroner for. Jeg ga den til mamma fordi hun ønsket seg en ullgenser, og den genseren har hun brukt så mye at den er helt hullete nå, og hun klager over tapet av yndlingsgenseren sin. Det var nok den billigste gaven jeg har gitt, og samtidig den gaven hun har satt mest pris på å ha mottatt.

Samtidig handler jeg en del nytt i gave også, fordi man ikke alltid finner det noen ønsker seg/trenger brukt.

Kunne gjort det - men det meste vi gir er nytt. Det kommer an på hva det er om hem som er mottaker :) LP-plater til foreldrene mine er gjerne brukt og skulle mine barn trenge spillekonsol kan det gjerne være brukt

Poden får brukt skiutstyr i år, ser ikke helt vitsen i å kjøpe nytt hvert år. Fortalte til mamma at jeg synes pengebruken (Og forventningene til det) har blitt helt ekstremt. Her ønsker 7-åringen seg snowboard, og dette kommer vi også til å se etter brukt. Mamma ville gjerne gi det til jul da. Men kjenner jeg henne rett så blir det masse annet også.
Sitter litt inne her også å kjøpe ting brukt, men prøver å gi gaver med bruksverdi. Venners barn får f.eks pysj, hvert år.

Har ikke gjort det så mye selv, men sagt fra at det er helt fint å få brukte ting i gave. :)

Til dere som føler det er rart med brukt, så hjelper det kanskje å minne seg selv på alt vi faktisk tar for gitt å kjøpe/bruke brukt: husene vi bor i, bilene vi kjører, de dyre arvesmykkene, antikke møbler, kunst osv. Jeg er ganske sikker på at vi egentlig ikke har noe problem med «brukt», men at det pga kapitalisme (ja, ismene må med) har blitt en endring i samfunnet mot å kjøpe nytt og mye plastikkdritt fordi da går butikkene rundt og global handel øker. Noe man har trodd kom alle til gode (i ismenes verden), men som siden har vist seg å være skadelig både mot menneskers livsgrunnlag, menneskerettigheter, miljø, klima, og ikke minst skadelig for forbrukerne selv. Derav denne anti-bevegelsen med ønske om mer brukt, bedre kvalitet og forsvarlig produksjon.

Bare greit å ha i bakhodet. Man tror gjerne at ens egne valg er ens egne. Men dette kjøpepresset på stadig nye dingser er ikke så mye et eget valg, som det er en samfunnsutvikling med sterke pådrivere fra handelsstanden og ikke minst deler av det politiske miljøet. Gå tilbake 30-40 år, og bildet ser helt annerledes ut.

Så lenge det er i god stand har jeg ingen problemer med det. Vi kjøpte brukt seinest for to dager siden: Mellomste får Nintendo DS og spill til bursdagen, eldste får brukte spill til sin bursdag.

Vi har kjøpt brukt sykkel og akebrett som skal under juletreet til guttungen i år. Det ble så billig at han også får et keyboard. Da er han den vi har kjøpt mest og dyrest til og det ble 600,- for alt

Her ville mor og svigermor kjøpe sylvanian family til frøkna. Jeg foreslo at de kunne kjøpe brukt og få mer for pengene. Fant et kjempe fint sett på finn, som desverre var solgt. Frøkna ville tvilsomt brydd seg.
Broren ønsker seg dessverre noe spesifikt som er for nytt til å finne brukt.

Synes det er supert om man vil kjøpe noe litt dyrt og istedenfor finner det billig på finn

Synes det er helt topp! Sålenge det er pent brukt så sparer jeg gjerne miljøet og pengene og blir glad for slike gaver selv. Ligger mer omtanke bak brukte gaver mange ganger enn ferskkjøpte gaver som er nyprodusert.... faktisk.

Vi bytter, arver og kjøper brukte klær og ting og tang til hjemmet. Hjemmesydd og hjemmestrikk er også favorittgaver.

Savner litt den gode, gamle tiden hvor fokuset på mat og julekos, gå julebukk, ha det sosialt med familie og venner stod over kjøpepress og gavehandel.

Vi kommer til å holde annet julefokus for vår lille i fremtiden hvertfall <3

Er ikke naturlig for meg å kjøpe brukt til andre enn ungene mine. Syns det også er noe hyklerisk om man skal spare penger og miljø på brukte julegaver, men er spinnvill i butikkene på Black Friday og under priskrigen osv...
men er jo bare supert om folk kjøper brukt. Vi gjør det gjerne ellers i året.

Er ikke naturlig for meg å kjøpe brukt til andre enn ungene mine. Syns det også er noe hyklerisk om man skal spare penger og miljø på brukte julegaver, men er spinnvill i butikkene på Black Friday og under priskrigen osv...
men er jo bare supert om folk kjøper brukt. Vi gjør det gjerne ellers i året.
Pleier gjerne å se etter gaver under Black friday jeg da...! Lar meg ikke så lett forføre av tilbudene. Trenger jeg det ikke kjøper jeg det ikke. Pleid å kjøpe mummikopper til venner da de har pleid å ligge til 50 %, men Black friday i år er veldig mye roligere enn hva det har pleid å være. Noen få lokketilbud, men annet (det man har tenkt å kjøpe) til rundt 20 % avslag.
Her står en stor Cathrineholm bolle høyt på ønskelista. Sånne ting jeg ikke kjøper til meg selv fordi jeg synes det er litt for dyrt for en bolle liksom. Ville blitt kjempeglad for hjemmestrikka, for det ligger så mye omtanke i det. Ville tenkt at vedkommende var gjerrig om jeg fikk en genser som ikke passet vedkommende.
Vil også påpeke at man burde handle etter den lommeboka man har, forskjell på en student og direktør liksom. Men til sist er det tanken som teller...!
Det er også vrient med sånne vennepar som en knapt har sett det siste året, men som en tidligere har tilbragt mye tid med. Forventer de gaver? Der har jeg faktisk en bolle i bakhånd som mannen fikk i julegave av jobben...

Når det gjelder voksne tenker jeg at det er greit å kjøpe brukt hvis man er 100% sikker at mottaker er fornøyd med gaven (og at det er greit for mottager at den er brukt). Er lite vits i å kjøpe brukt hvis mottaker ender opp med å kaste/ikke bruke. Men jeg kommer aldri til å spørre andre om de vil ha brukt, og forventer heller at de informerer om det når de forteller om ønskene sine (dette gjelder voksne, altså).

Har selv mottatt lamper og diverse gjenstander som var brukt (en som flyttet, som benyttet seg av muligheten til å gi litt av flyttelasset), og det er utrolig kjedelig når man har HELT ulik smak og egentlig ikke trengte det man fikk. Fullstendig bortkastet julepresang...

Selv fokuserer jeg på at julegavene skal være nyttige, og truer alle med å gi sokker hvis de ikke kommer med ønsker til hva de trenger. Det blir i alle fall brukt:p Er jo ikke alle som ønsker seg ting, og da får de heller penger på BSU, gavekort på kino eller lignende.

Jeg har "bare" en spire i magen, så har ikke erfaringer med egne barn. Tenker at det kommer litt an på hva de ønsker seg, hvor gammel de er, og til hvilken pris. Ville ikke kjøpt brukt til andre sine barn, med mindre foreldrene ønsket det. Igjen handler det om å ikke gi gaver som ikke blir brukt, som like godt kunne ha vært penger/gavekort eller noe med byttelapp på. Folk har ulik smak, og slik er det bare. Det er tanken som teller, men av og til har jeg fått følelsen av at tanken var at giver skulle spare penger...

Å kjøpe ting nytt, som ikke kan byttes (kjøpt i syden/opphørssalg, osv.) er jo egentlig i samme gate. Har enkelte julegaver jeg har gitt rett til Fretex. Altså, det skader jo ikke å spørre hva folk ønsker seg:rolleyes: Jeg forventer ikke at folk skal svi av mye penger, men jeg forventer faktisk at det er LITT gjennomtenkt. Hvis man skal handle utrolig mange gaver, og ikke orker alt styret... Ja, da kan man jo heller gi en flaske vin og litt sjokolade, en plante, kaffe/kaffekapsler, juletrepynt (mye fint på f.eks. Illum), sengetøy, en bok, eller noe annet i den duren. I alle fall ting som blir brukt:p

Når det gjelder voksne tenker jeg at det er greit å kjøpe brukt hvis man er 100% sikker at mottaker er fornøyd med gaven (og at det er greit for mottager at den er brukt). Er lite vits i å kjøpe brukt hvis mottaker ender opp med å kaste/ikke bruke. Men jeg kommer aldri til å spørre andre om de vil ha brukt, og forventer heller at de informerer om det når de forteller om ønskene sine (dette gjelder voksne, altså).

Har selv mottatt lamper og diverse gjenstander som var brukt (en som flyttet, som benyttet seg av muligheten til å gi litt av flyttelasset), og det er utrolig kjedelig når man har HELT ulik smak og egentlig ikke trengte det man fikk. Fullstendig bortkastet julepresang...

Selv fokuserer jeg på at julegavene skal være nyttige, og truer alle med å gi sokker hvis de ikke kommer med ønsker til hva de trenger. Det blir i alle fall brukt:p Er jo ikke alle som ønsker seg ting, og da får de heller penger på BSU, gavekort på kino eller lignende.

Jeg har "bare" en spire i magen, så har ikke erfaringer med egne barn. Tenker at det kommer litt an på hva de ønsker seg, hvor gammel de er, og til hvilken pris. Ville ikke kjøpt brukt til andre sine barn, med mindre foreldrene ønsket det. Igjen handler det om å ikke gi gaver som ikke blir brukt, som like godt kunne ha vært penger/gavekort eller noe med byttelapp på. Folk har ulik smak, og slik er det bare. Det er tanken som teller, men av og til har jeg fått følelsen av at tanken var at giver skulle spare penger...

Å kjøpe ting nytt, som ikke kan byttes (kjøpt i syden/opphørssalg, osv.) er jo egentlig i samme gate. Har enkelte julegaver jeg har gitt rett til Fretex. Altså, det skader jo ikke å spørre hva folk ønsker seg:rolleyes: Jeg forventer ikke at folk skal svi av mye penger, men jeg forventer faktisk at det er LITT gjennomtenkt. Hvis man skal handle utrolig mange gaver, og ikke orker alt styret... Ja, da kan man jo heller gi en flaske vin og litt sjokolade, en plante, kaffe/kaffekapsler, juletrepynt (mye fint på f.eks. Illum), sengetøy, en bok, eller noe annet i den duren. I alle fall ting som blir brukt:p

"Å kjøpe ting nytt, som ikke kan byttes (kjøpt i syden/opphørssalg, osv.) er jo egentlig i samme gate."

Helt enig der. Jeg har fått nye ting som også var helt bortkastet. Så akkurat der tror jeg ikke det er noen sammenheng mellom brukt=uønsket og nytt=ønsket. Ønsker man seg en slik lampe som noen har, og du får den brukt, så er det jo bare fint. Men har mange ganger fått ting nytt som jeg overhodet ikke ønsker meg eller vil ha, og det er akkurat like bortkastet. Ikke alt man kan bytte bare fordi det er nytt. For eksempel fikk jeg et svært tacosett med masse boller og svingbart fat osv i julegave en gang, da jeg bodde på trang hybel med tekjøkken. Hadde ikke ønsket meg det og hadde overhodet ikke plass, men gaven var av typen "bedriftsgave" og kom uten byttemulighet. Helt ny, men kunne ikke bytte den. Fikk en støvsuger i gave en annen gang, og det var en jul hvor jeg hadde reist med fly for å komme til julefeiring, og skulle ta fly tilbake. Helt ny støvsuger, men hvordan i huleste skulle jeg få den med i kofferten, dessuten hadde jeg overhodet ikke bruk for nok en støvsuger. Og ettersom det var romjul og den var kjøpt på salg, og det attpåtil på en butikk som ikke fantes i nærheten av der jeg bodde, så kunne jeg ikke bytte den heller. Måtte ta ut masse bagasje og ha som håndbagasje, men fikk da støvsugeren med meg i kofferten på et vis. Uten emballasje, riktignok, så å bytte ble jo helt klin umulig uansett.

Men ja, det var nye ting. Fullstendig bortkastet og ubrukelig for meg. Den støvsugeren endte jeg opp med å selge på finn.no. Tacosettet lagret jeg i en bod i mange år, men kunne nok bare ha solgt det videre også. Har fått mange slike gaver opp gjennom tidene. Mamma fikk i en periode masse nye klær av sin søster, men klær som åpenbart var kjøpt til søsteren selv, men som hun ikke passet, og derfor ga videre. Med lappen på og det hele, så helt nye klær, og ubrukte, men de kledde henne jo ikke og var overhodet ikke hennes smak, i tillegg til at de alltid var i feil størrelse. Ikke fikk hun byttet heller, for de var kjøpt for lang tid siden + på butikker som mamma ikke har i nærheten av der hun bor.

Det blir ofte sånn at mange kjøper noe i gave bare for å gi noe i gave, uten å ha peiling på om mottaker ønsker seg dette eller ikke. Hjelper ikke at gjenstanden er ny om den ikke kan byttes, og uansett er det ikke ansett som høflig å bytte, så mange sitter jo bare på disse tingene og fyller opp huset med det. Da er det bedre som du sier, å gi et gavekort eller sokker. Det gjør jeg også, orker ikke fly rundt i butikker og kjøpe noe bare for å kjøpe noe. Og har som sagt selv sittet der med helt meningsløse gaver som jeg overhodet ikke vil ha. Men dette tenker jeg ikke er relatert til om gaven er ny eller brukt. Pent brukte gaver kan selges videre på finn.no de også, samme som med nye gaver :p

Jeg spør aldri etter ønsker. Ønsker man seg noe fpr man heller si det da.
Gir heller ikke gavekort eller penger. Men jeg bruker tid på å finne riktige gaver

Back
Topp