Brukt madrass

Gorinepåkvisten

Gift med forumet
Julibarna2014
Leser flere steder at man ikke skal bruke brukt madrass til baby grunnet midd/mugg/sopp osv som kan føre til sykdom, økt krybbedødfare osv

Er dette mest mht å kjøpe brukt madrass av andre eller burde jeg kjøpe nye? Den til vuggen var ny til storesøster i 2014

Mener å ha lest at det går fint å arve mellom søsken, men at man ikke skal kjøpe brukt av andre.

Vår madrass er ikke to år gammel engang, og kommende storebror har aldri tissa eller spydd i madrassen, så har ingen betenkeligheter med å bruke den til neste :) samsover jo i senga vår, og den madrassen er da eldre og.. Erm.. Innheolder nok mer av andre ulumskheter enn den etter storebror :p

Min andre skal i hvert fall bruke madrassen til storesøster. Jeg har også lest at man ikke skal kjøpe brukt madrass, men at det går fint å la småsøsken arve. Det er også det som gir mest mening :) Jeg er litt for å bruke fornuft også.

Leser flere steder at man ikke skal bruke brukt madrass til baby grunnet midd/mugg/sopp osv som kan føre til sykdom, økt krybbedødfare osv

Er dette mest mht å kjøpe brukt madrass av andre eller burde jeg kjøpe nye? Den til vuggen var ny til storesøster i 2014

Oi da.. aldri tenkt på.. og hva med sånn baby gym da?

Har også hørt at det er greit å arve mellom søsken, men ikke utenfor familie. Vi kjøper ny uansett om vi ender opp med å kjøpe brukt seng.

Godt at dette ble tatt opp! Har lurt på det samme. Kjøpte madrass som ble tatt ibruk juli2014. Den blir fortsatt brukt av storesøster, men lurer på om vi fint kan bruke den til lille i magen også.. Hvis det går fint mellom søsken så er jo det fint :)

Nei, har kjøpt ny allerede en gang til eldste :-( ho var så fæl å ta av seg bleien på natta.. Say no more.
Kjøpte liksågodt en til minstemann også. Var 3 for 2 på alle varene den dagen..
Hadde nok ikke gjort det om det ikke var salg

Legg madrassen i fryseren/evt la den ligge ute i minusgrader om det er veldig kaldt før du tar den brukte madrassen i bruk :)

Kommer veldig ann på kvaliteten på madrassen sa du der jeg kjøpte madrass, er det en skikkelig madrass av god kvalitet, så er det liten sjanse for at det skal komme sopp og mugg i den, hvertfall hvis en passer på å lufte og sånn.

Men de anbefalte ikke skumgummimadrasser, og sa at det kan komme noen slags gasser fra det over lang tid som ikke er heldig, eller noe sånn, husker ikke helt.

Men endte opp med å kjøpe en dyr og god madrass som de anbefalte kjøpte også tisselaken og overmadrass :-)
(Eller mamma ville kjøpe det i julegave, så var hun som betalte og pakket deg inn til meg til jul:-P )

Takk for svar! Madrassen var rimelig dyr på Barnas Hus og ikke skumgummi.. Sånn "allergivennlig" greie. Da satser jeg på at det går greit til neste også :) Godt med alt en slipper å kjøpe ;) Siden lillesøss er i gang med prøverør håper jeg jo at det kommer en fetter og kusine oktober/november. Og da må vi kjøpe newbornseat, vippestol og stellebord som vi lånte av henne sist :)

Jeg kan heller ikke tenke meg å kjøpe brukt madrass fra fremmede. Men om det er i fra ditt tidligere barn er en annen sak synes jeg. Du vet jo om dere har tatt godt vare på den og at den er blitt oppbevart på en tørr og ren plass :) Og ikke minst hvor gammel den er osv :)

Jeg er litt hysterisk sånn og ville ikke brukt madrass fra andre, men å bruke den storesøster hadde har jeg ingen betenkeligheter med. Har ikke vært i en bod engang..

Ser ikke noe grunn til at man ikke kan bruke storesøster/bror sin madrass, men fra ukjente/utenfor familien hadde jeg aldri gjort det selv ihvertfall.. Ville aldri kjøpt brukt madrass til oss voksne, så hvorfor gi barna det.
Jeg er veldig for gjenbruk, men visse ting kjøper man ikke fra andre :)

Hadde heller ALDRI brukt madrass fra andre. Ikke til de små og ikke til meg. Men skremmer meg å se hvor mange som kjøper brukte madrasser og gamle bilstoler "med småskader" billig på salgssidene på Facebook.

Men hadde det vært risikabelt hadde jeg kastet madrassen vi har og kjøpt ny :)

Hadde heller ALDRI brukt madrass fra andre. Ikke til de små og ikke til meg. Men skremmer meg å se hvor mange som kjøper brukte madrasser og gamle bilstoler "med småskader" billig på salgssidene på Facebook.

Men hadde det vært risikabelt hadde jeg kastet madrassen vi har og kjøpt ny :)

Godt poeng. Man hadde jo aldri i livet kjøpt en brukt madrass til seg selv. Åpenbart svært uhygienisk. Har hørt at en madrass veier dobbelt så mye som da man kjøpte den etter 10 år eller noe...

Blir utvilsomt en ny madrass.

Selv har jeg faktisk en madrass på senga som et annet nært familiemedlem har brukt tidligere. Så om madrassen er brukt av ett barn/søsken tidligere går vell det fint, tenker jeg.

Back
Topp