Brukt eller nytt?

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Prisforskjellen på nytt og brukt er ofte ganske høy, og det er mye å spare på å kjøpe brukt. Hva kommer dere til å kjøpe nytt, og hva vil dere kjøpe brukt? :)

I drømmeverdenen min skulle jeg både hatt ny vogn, Stokke sleepi og annen dyrt utstyr til kommende mini når den tid kommer, men vi er mest sannsynlig nyutdannede med høyr ønsker om å spare til egen bolig og bil, så økonomien og kjøp må tilrettelegges for dette.

Seng, vogn, bæresele, vippestol, bilstol med base og lignende dyre ting ser jeg for meg å kjøpe brukt gjennom graviditeten. Også plagg fra for eksempel Nøstebarn kommer jeg til å lete aktivt etter brukt, da dette er dyrt og har lav slitasje.

Resten kommer jeg nok til å kjøpe nytt (klær, sengetøy, ammeartikler), mens mye også kan finnes til ei billig penge :)

Bilstol ville jeg kjøpt ny.... Eller hvertfall kjent di jeg kjøpte av for å være sikker på den ikke har vært i kollisjon.....

Vi har vært heldige å arvet mye av mine søsken. Får stadig levering av tøy... Noe er jo noen år gammelt og ikke akkurat det en finner i butikkene i dag men synes det er greit likevel for ikke lenge di bruker hver str heller.... Her trenger vi ikke bytte tøy ofte heller da ho ikke gulper....

Er heller ikke alt en trenger selv om det kan virke sånn ;) så kan være lurt å vente med noe å se om det faktisk er behov....

Bilstol ville jeg kjøpt ny.... Eller hvertfall kjent di jeg kjøpte av for å være sikker på den ikke har vært i kollisjon.....

Vi har vært heldige å arvet mye av mine søsken. Får stadig levering av tøy... Noe er jo noen år gammelt og ikke akkurat det en finner i butikkene i dag men synes det er greit likevel for ikke lenge di bruker hver str heller.... Her trenger vi ikke bytte tøy ofte heller da ho ikke gulper....

Er heller ikke alt en trenger selv om det kan virke sånn ;) så kan være lurt å vente med noe å se om det faktisk er behov....

Får vi barn innen noen år kan vi få stolen lillesøster brukte (hun er 2 år), den står jo bare nedstøvd i kjelleren til pappa. Problemet vårt med tøy er at alle er sommerbarn i vår familie nærmest, så det må enten klaffe med den perioden, ellers blir alt feil størrelse til feil sesong ;)

Jeg var ingen gulpeunge, heller ikke mannen. Og ikke våre søsken heller, så kan jo håpe på at jeg "slipper" den biten :)

Det er som du sier at mye trenger man ikke. Jeg har god erfaring derimot med vippestol (tror ikke vi tar oss råd til tripp trapp stol med newbornsete eller lignende), og jeg har hund så hadde vært greit med bæresele til skogsturer og lekegrind for å skilel hund og baby.

Vi fikk noen av de dyre tingene i gaver fra familie som ville gi noe "ordentlig" til lillemor. Resten har vi stort sett kjøpt brukt eller arvet. New born seat kjøpte vi nytt, ikke så mange av de brukte enda virker det som

Vi har arvet: stellebord, tripp trapp, vippestol, voksipose, fleecepose, lekematte, seng, vugge..

Kjøpt nytt: vogn, bilsete, newbornsete, bæresele (på tilbud).. og madrass og dyner og klær osv..

Leiter etter en brukt lekegrind :-)

Kjøper ikke brukt tøy foreløpig, for vet vi arver noe, får masse og har lyst til å kjøpe noe selv også.. vi får se etterhvert..

Liker helst å kjøpe nytt/av noen man kjenner det som består av div. Tøy osv.. "harde" ting kan jeg godt kjøpe brukt.. :-) Fint å ikke bidra alt for mye til kjøp/kast samfunnet! Men ville ha de store tingene nytt siden vi tenker å få flere barn etter lille i magen.. dumt om det da er utslitt når neste kommer..

Vi kjøpte brukt seng, stellekommode, lekegrind, vognpose og en del ullklær (+arv).

Kjøpte ny tripptrapp stol, vogn, vippestol, bæresele, ammepute. Både vippestol og bæresele var unødvendig å kjøpe ny, angret etterpå.

Vi fikk en del gaver til jul og bursdag: bilstol, newborn-setet, klær, leketeppe, dyne og sengetøy, caboo bæresjal.

Arvet babykurv.

Ønsket oss bare ting til babyen.

Seng, det meste av klær og vippestol var vel stort sett det vi kjøpte brukt. Kjøpte og en pose med babyleker brukt. Harde ting som kunne vaskes ordentlig.

Resten var nytt, men nå har vi jo det meste til en eventuell nr. 2.

Bilstolen var uaktuell å kjøpe brukt, man vet aldri hva den kan ha vært utsatt for.
Madrassen til sengen var også naturligvis ny.

Man får jo kjøpt brukte vogner som ser helt nye ut :) Bilstol ville jeg nok kjøpt ny med mindre man kjenner dem man kjøper av.
Vi har arvet en del tøy(vi fikk februarbarn og resten av familien har fått sommerbarn så noe måtte vi så klart kjøpe nytt.). Lekegrind fikk vi i barselgave, sprinkelseng hadde samboern fra før da han hadde en sønn fra før. Tripp trapp stol fikk hu i julegave. Vippestol fikk vi låne av moren min(hadde en fra jysk, men likte den ikke noe særlig så til nestemann blir det innkjøp av babybjørn vippestol). Ellers så pleier man jo også å få en del klær i barselgave da :)

Vi kjøpte nytt: dyne og pute, madrass, yttertøy, noe klær, ammepute.

Madrasser dyner puter kjøpes nytt.

Bilstol også, med mindre vi kjøper det fra kjente ( kjenner til om setet har vært i uhell)og det er ganske nytt.

Ellers kan alt kjøpes brukt :)

Jeg har sett på alt mulig nytt, men det ser ut som det bare blir bilstol, stellekommode, madrasser, sengetøy osv.
Resten blir nok brukt, med mindre det er noe som blir vanskelig å få tak i.

For vår del (om det blir baby nå), så er vi begge studenter og har våre budsjett å holde oss innenfor. Det gjør at å kjøpe en vogn ny til 8000-9000 som lett selges i fin stand brukt til 2000-4000 er uaktuelt med dagens økonomi. Da sparer vi heller de 5000-6000 på noe annet :) Men hadde jeg hatt ubegrenset budsjett vet jeg jo at jeg hadde kjøpt både ny vogn, ordentlig seng (stokke/kili), masse ull i hver størrelse, nytt bilsete og lignende.

Likevel tenker jeg å kjøpe realistisk og fornuftig i forhold til egen økonomi, og heller spare pengene til trangere tider etter at barnet er født eller til å uforutsette utgifter. VI har også en hund som koster sitt, både med veterinær, forsikring og mat ;)

Her blir det en god blanding. Blir nye vogn og bilsete med tanke på at vi skal ha flere barn og selvfølgelig madrass. Ellers kan vi godt kjøpe brukt så lenge det ser greit ut og ikke er overpriset (:

Har termin i juni, kjøper alt nytt fra norske butikker/nettbutikker.
Vi er begge to er utlandske. Har ikke familie i norge og vi venter vår første barn. har ingen å arve.
jeg regner vi begynner å handle/bestille i april. I vinterferie er vi ferdig med pusse opp barnarommet og liten skyvedør skap på rommet.

De tingene jeg absolutt ville kjøpt nytt:

Vogn (pga slitasje)
Madrass
Leker som ikke kan vaskes på 60 i maskin evt sprites
Stelleunderlag pga hygiene
Bilstol, pga sikkerhet

Utenom det kan man godt kjøpe det meste brukt :)

Jeg har kjøpt stellebord brukt, og bæresele brukt feks.

Jeg kjøpte masse brukt. Det jeg kjøpte nytt var smokker, ammepute, tøybleiene, flasker, stelleunderlag (-og bord, men det kan man jo velge da) og spesielle klær. (Baseklærne har jeg kjøpt mye brukt og så kjøper jeg nytt ting jeg synes er fint) :) En god blanding funker :)

Back
Topp