Bruksanvisning for førstegangsforeldre?

Neidajoda

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
FebbisBebbis2021 ❄️
Vi venter vårt første barn, og er helt uerfarne med barn begge to. Ingen av oss har hatt småsøsken, nevøer og nieser bort langt unna, og venner med barn er det også dårlig med.

Jeg får litt angst når jeg leser på forum ting som "Herreguuuud, hun ga ungen x å spise, ALLE vet da at babyer ALDRI må få det!!!" og så er det ørten tommelen opp og svar av typen "er det mulig?!?!? man GIR da bare ikke sånn til unger!! ALDRI la vedkommende være i nærheten av ungen igjen. Anmeld!!". Og så sitter jeg der som et spørsmålstegn og har aldri noen sinne hørt at x kan være farlig for barn....

Så jeg trenger en grundig bruksanvisning for ungen når den kommer.

Har noen noen bøker å anbefale? Det kan være alt fra om fødsel, til barseltid, til oppdragelse, til hva unger skal/ikke skal spise, ha på seg, soving, alt i grunnen.

Jeg vet jeg ikke skal slippe ungen i gulvet, det er det nivåer jeg føler jeg er på....

Jeg kjøpte den "mamma for første gang" av Gro Nylander, har bare skumlest første tidene som handla litt om fødsel og står en den om amming. Så kan i allefall anbefale den så langt :) Ellers følger jeg tråden for å se om jeg får noen tips :)

Føler mye av det samme her. Kan varmt anbefale "Hakkespettboka" til pappaen - selv om den nok har en mer praktisk/humoristisk tilnærming. Vi leste den høyt for hverandre og lo masse (men fikk også fine samtaler)

Jeg følte det akkurat slik da jeg ventet min første for 12 år siden! Hadde null erfaring og følte at barnevernet måtte kobles inn hvis ikke jeg fikk litt mer mellom mammaørene :p Det som hjalp meg var å få andre som var i nyfødtperioden til å skrive en slags døgnoversikt over hvordan døgnet så ut med en nyfødt, hva man måtte gjøre og ikke gjøre. Typ hvor ofte skifter man bleier, hva gjør man med mating osv. Og leste oversikter over hva man måtte kjøpe, for det ga meg litt knagger mtp hva de trengte og hvorfor.

Husk at den siste tiden så vil de kun ha enten melk fra pupp eller morsmelkerstatning fra flaske. Kjøp inn noen flasker (greit å ha uansett om du ammer) og en pakke morsmelkerstatning som kan gis fra nyfødt (står på pakken), så har du hvis ammingen ikke går. Amming får du hjelp til på sykehuset, men babyer spiser hver 3. time som en tommelfingerregel. Så har du de som trenger oftere, men da skriker de, og hvis du legger de til brystet, så spiser de. Og de som spiser sjeldnere og kanskje sover seg forbi måltider, som er greit hvis de legger på seg greit, hvis ikke, så kan man prøve å vekke for å mate. Noen babyer sover natten gjennom fra første dag, andre sover bare en time av gangen, mens de fleste antakelig vil våkne for mat hver 3.-4. time. Det med fast føde kan du snakke med helsestasjonen om, det er uansett ikke aktuelt før etter 4-6 mnd.

Kjøp inn et par pakker bleier i den minste eller nest minste størrelsen, og tenk at du antakelig må skifte ca hver 3.-4. time. Snart kjenner du igjen babybæsjlukten og skjønner når du må skifte oftere, og kan kjenne utenpå klærne og bleien er full av tiss eller ikke. Skift når babyen blir lagt, og så trenger de ofte et skift ila natten i starten når de spiser tettere gjennom døgnet enn de gjør senere. Tissebleier kan man oftest skifte uten å vaske, bæsjebleier skifter du ved å vaske forsiktig med for eksempel Mesoft-kluter med lunkent vann. Bad babyen ca en gang i uken i lunkent vann, de trenger ingenting i vannet.

Spør på apoteket hvilke ting du bør ha klart til baby, men med termometer (og vaselin til å smøre på det), febernedsettende og vaskeservietter kommer du langt!

I starten sover de til og fra hele dagen og natten. Etter hvert går de over til tre dupper hver dag og forhåpentligvis færre oppvåkninger om natten, så går de over til to dupper og til slutt en dupp (da er de over året).

Det var det jeg husker, 6 år siden sist jeg hadde baby, så jeg er kanskje utdatert, altså! :p

For en flott oversikt Moxie[emoji3] kan bare tilføye at Libero har noen bleier med stripe som viser når babyen har tisset, da skifter den farge. Veldig greit i begynnelsen når man ikke er så dreven på å kjenne. [emoji4] etterhvert som man kommer lenger på vei har apoteket og noen butikker sånne nyfødtpakker som er veldig grei. Der er det prøver på forskjellige produkt, og jeg husker også jeg fikk avvent flaske i en av dem. [emoji4]

Vi venter vårt første barn, og er helt uerfarne med barn begge to. Ingen av oss har hatt småsøsken, nevøer og nieser bort langt unna, og venner med barn er det også dårlig med.

Jeg får litt angst når jeg leser på forum ting som "Herreguuuud, hun ga ungen x å spise, ALLE vet da at babyer ALDRI må få det!!!" og så er det ørten tommelen opp og svar av typen "er det mulig?!?!? man GIR da bare ikke sånn til unger!! ALDRI la vedkommende være i nærheten av ungen igjen. Anmeld!!". Og så sitter jeg der som et spørsmålstegn og har aldri noen sinne hørt at x kan være farlig for barn....

Så jeg trenger en grundig bruksanvisning for ungen når den kommer.

Har noen noen bøker å anbefale? Det kan være alt fra om fødsel, til barseltid, til oppdragelse, til hva unger skal/ikke skal spise, ha på seg, soving, alt i grunnen.

Jeg vet jeg ikke skal slippe ungen i gulvet, det er det nivåer jeg føler jeg er på....
Hoffda, jeg er førstegangs mamma, å har ikke sitti barnevakt for en liten siden jeg var 12 år. Skjønner dette er skummelt, men dette blir nok å gå helt fint skal du se!
Det jeg gjore var å lese meg opp på nettforum å div, også tiden lille var kommet til verden. Kan vell si jeg var ganske uerfaren men jeg tørr å påstå at jeg er en flink mamma :)
Med klær å sånn så husk på at en nyfødt kan ikke holde på varmen selv, pakke godt inn men ikke alt for godt heller da får bebis varmeutslett. Finn en mellombalanse.

Når det kommer til mat så er det så enkelt som morsmelk, kan du ikke die ditt barn bruker man morsmelk erstatning, kan begynne å innføre litt babygrøt i 4 mnd alder, jenta vår er 5 mnd nå å hun spiser 1 skål babygrøt før legge tid hver kveld. Å resten er morsmelk. I mnd 6 skal jeg begynne med et varmt måltid om dagen, det står på grøt eskene å matglassene hvilke måneder de kan få d fra, f.eks 4mnd+ og 6mnd+.. snart skal lille få smake på sitron faktisk, har lest litt på at mellom 4 og 8 mnd er det lurt å la de små smake på mye kan forebygge at de blir kresne til mat.

Men dette klarer du nok helt fint! Er bare å spørre om du lurer på noe i tiden framover er svar å få, ifra alle kanter her inni iallefall med erfaring og meninger osv..

Lykke til å gratulerer så mye med bebis! ♡

Suveren tråd! Og allerede har det kommet flere gode tips, skal jammen suge til meg det jeg kan herfra fremover. Takk for alle tips og råd. :D

Les babybøker og de bøkene man får fra jordmor..
jeg meldte meg en del inn i grupper på Facebook, (hold for øra når det krangles i gruppene) men det er mye nyttig andre mødre kan komme med. Skriv ned AlT du lurer på på telefonen og spør jordmor/helsesøster. Kommer til å gå supert [emoji6] det er virkelig mye å lære, men jeg har googlet meg frem underveis og funnet en middelvei som fungerte for oss. Feil vil man uansett gjøre, og sannsynligvis vil ingen skade skje av det heller [emoji6][emoji122]

Når det gjelder fødsel så har jeg ikke villet lest noe,Ta det som det kommer [emoji171]er aldri noe "fasit". Første min hadde jeg ikke peiling på noe,som alle førstegangs,å jordmor var så glad at jeg ikke hadde lest noe om fødselen,så jeg ikke ble distrahert av jeg "burde" gjøre,men heller tok det som det kom å lyttet til kroppen... samme gjelder når baby er der.lurt å lese om første hjelp å sånne ting,men det meste kommer av seg selv[emoji171]Basel ting som vask,bleier etc lærer du deg raskt,å du har også helsesøster som du kan spørre[emoji1305]ta til deg råd av de rundt deg,å ellers lytt til din egen fornuft å hjerte [emoji171]dette klarer du med glans[emoji16]bare nyt hver dag å ta ting som de kommer[emoji171]

Når det gjelder fødsel så har jeg ikke villet lest noe,Ta det som det kommer [emoji171]er aldri noe "fasit". Første min hadde jeg ikke peiling på noe,som alle førstegangs,å jordmor var så glad at jeg ikke hadde lest noe om fødselen,så jeg ikke ble distrahert av jeg "burde" gjøre,men heller tok det som det kom å lyttet til kroppen... samme gjelder når baby er der.lurt å lese om første hjelp å sånne ting,men det meste kommer av seg selv[emoji171]Basel ting som vask,bleier etc lærer du deg raskt,å du har også helsesøster som du kan spørre[emoji1305]ta til deg råd av de rundt deg,å ellers lytt til din egen fornuft å hjerte [emoji171]dette klarer du med glans[emoji16]bare nyt hver dag å ta ting som de kommer[emoji171]

Jeg holder meg laaangt unna fødselshistorier/TV-serier om fødsel! :P

Slapp av, det ordner seg [emoji4] følg magefølelsen! Er du veldig i tvil spør helsesøster. Ta det opp med jordmor om du er veldig stressa angående dette. På helsestasjonen får du brosjyrer med sikkerhet i hjemmet og mat tilpassa alderen til barnet. Ville ikkje lest alt for mykje på nett, for folk meiner så mykje forskjellig, ikkje alt passer for deg og ditt barn.

Man kan være så erfaren med barn man bare vil, men når det kommer til å få sitt aller første barn, så er det ingen som aner hvordan det faktisk kommer til å være [emoji28] Snakker av egen erfaring [emoji23] Jeg trodde det skulle bli "piece of cake", for jeg hadde så masse erfaring med barn - til og med utdannelse til å ta vare på barn, men jeg hadde jo virkelig ikke peiling da eldstemor kom [emoji23][emoji28] Jeg måtte som alle andre lære av de erfaringene jeg gjorde sammen med henne, og litt etter litt, så gikk det seg til. Jeg lærte fort hva hun trengte, og hva som ble anbefalt av mat osv når den tid kommer. Helsestasjonen er gull, og det er mange kontroller når babyen er liten. Der får du rådene du trenger.

Så mitt beste råd er vel egentlig bare å ta det som det kommer [emoji28]

Gro nylander sine bøker er veldig fine.
Ellers er hygiene noe av det viktigste med en nyfødt. Alt skal kokes. Smokker, flasker osv.

Back
Topp