Bruker lang tid på amming, når blir det bedre?

Sol1996

Betatt av forumet
Aprilspirene 2023
Baby er 4 uker og ammingen går bedre enn i begynnelsen men er fortsatt fryktelig slitsomt og synes ikke det er så veldig koselig. Hver amming varer lett 1 time eller mer, og han har ganske så hyppige amminger. Føler ikke jeg gjør noe annet enn å amme.
Noen som vet om det blir bedre jo eldre han blir, og når kan man eventuelt forvente bedring? Skal det være så slitsomt hele tiden?

Baby er 4 uker og ammingen går bedre enn i begynnelsen men er fortsatt fryktelig slitsomt og synes ikke det er så veldig koselig. Hver amming varer lett 1 time eller mer, og han har ganske så hyppige amminger. Føler ikke jeg gjør noe annet enn å amme.
Noen som vet om det blir bedre jo eldre han blir, og når kan man eventuelt forvente bedring? Skal det være så slitsomt hele tiden?
Har du sjekket hvor mye melk han får ut ? Min måtte ha flaske utenom da han fikk for lite under amming. Kunne og ligge lenge.

Sniker. Er baby sjekket for stramt tungebånd av noen som kan det (som regel ikke hs)

Sniker. Vi hadde lange amminger, ca 40-60 min 8+ ganger i døgnet, i starten, sånn frem til uke 4-5. Nå, ved 2 måneder, er det mer varierende fra 15-40 min. Har baby godt sugetak og legger på seg som hen skal? Hvordan er det med produksjonen din? (les her for hvordan du kan øke produksjonen). Ville tatt det opp på 4 ukerskontrollen og evt. lest litt selv på ammehjelpen eller tatt kontakt med dem. Er også mulig å ringe til en ammehjelper og få hjelp på telefonen :) Er veldig slitsomt å ha det sånn :Heartred heier på dere!

Jeg ville fått sjekket tungebånd hos noen som kan det. Vi fikk hjelp av en kiropraktor til å sjekke. Om du bor i nærheten anbefaler jeg Bambus familieklinikk på det varmeste.

Mine dier og har diet lenge, begge to. De spiser til de sovner og fortsetter i søvne, etterhvert da er det vel mest for kos. Det må ikke være noe galt - men sjekk med ammehjelp eller helsesøster om du tenker det kan være noe :) Mine la godt på seg så var ikke redd for at det var noe. Men det er slitsomt for oss i andre enden ja og det ble bedre etterhvert sist gang, men jeg husker ikke helt hva/hvordan/når. Jeg koblet henne av når jeg var sikker på at hun var mett og sov dypt. Da kunne hun våkne, men som regel ikke hvis jeg fortsatt holdt henne. Jeg gjør det foreløpig ikke med andremann, men jeg «sjekker» innimellom om hun vil slippe ;)

Mellom 2 og 3 mnd ble det bedre her. Så lenge babyen går godt opp i vekt er det normalt med en time på et måltid. Bytter pupp etter en halvtime. En time på èn pupp høres litt lenge ut.
Fra 4 mnd har mine ammet i 6-7 min per måltid, gått kjempegodt opp i vekt

Sniker fra juni. Dette som du beskriver er vanlig i begynnelsen, eller det var sånn for meg. Babyen vokste fort og mye, og var 10 kg ved 6 mnd...
For min del ble alt bedre etter 6-8 uker, da babyen begynte å sove lengre om natten (ca 6 timer uten å amme) og da ble det mye lettere å amme såpass mye/ofte om dagen. Etter 3 måneder var ammeøktene sjeldnere og kortere.

Babyen hadde ikke noe problem, hen hadde godt sugetak og jeg hadde mye melk (nesten litt overproduksjon).
Husk at amming er ikke bare mat. ❤️

Edit: Går det utover helsen din, er det lov å delamme. Da kan partneren din avlaste litt.

Last edited:
Back
Topp