Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Sjekker aldri datoen på egg. Eneste jeg vet er at hvis man skal lage marengs bør eggene bære så ferske som mulige, da gamle egg kan være vanskelig å piske stive. Men norske egg holder i flere mnd over dato så lenge de oppbevares i kjøleskap.
Ja, egg holder seg veldig mye lenger enn datostemplingen.
Dato stemplingen ble flere uker kortere for noen år siden på grunn at et EU direktiv.
Kvaliteten på eggene er fremdeles den samme.
Men er jeg i tvil så legger jeg de i et glass vann, flyter det er det dårlig, synker det kan det brukes
Så lenge de sto kaldt da jeg kjøpte dem å de alltid har stått kaldt hos oss. Så bruker jeg dem til brettet et tomt. Uavhengig av dato. Vokst opp med høns, å vet hvordan et dårlig egg kjennes ut. Man kan faktisk bare lukte på det. Skallet har masse små porer, å er egget råttent. Kjenner du det
Ser aldri på datoen med mindre jeg er usikker. Har lånt egg av en nabo når jeg var liten som hadde gått ut på dato. Men hu hadde dem ikke i pappen og hadde glemt når hu kjøpte del. Hu trudde det kanskje var snakk om år. Og hu hadde rett, to av eggene var grønne. Men de 2 andre var ikke. Så utrolig hvor lenge de kan holde.