Bruker barnet ditt hoppehuske eller gåstol?

Vurderte det, men droppet det pga anbefalningene.
Svigermor skjønte ikke hvorfor, da min samboer elsket å sitte i denne da han var liten, men ga seg i "diskusjonen" da samboer trakk frem at han har jo faktisk hatt en del ryggproblemer. Så tar ikke sjansen.
Om jeg må på do e.l er det bedre å bruke lekegrinda har jeg funnet ut, og hun reiste seg opp der da hun var 7 mnd. Nå er hun 8,5 mnd og slapp seg i stående for første gang i dag. Bedre at hun får ta det i sitt tempo:)
 
Snakket med min vennine om dette netopp, hun jobber innen fysioterapi ;) hun mente faktisk at ting vi gjør ofte i hverdsgen kan være minst like skadelig som gåstol/hoppehuske, som feks å la små babyer "sitte" på fanget før de sitter selv, la babyen "stå" før den klarer det selv osv.... Dette kan faktisk være mer skadelig for hofter og rygg enn 5 min i gåstol mens mor er på do... Og dette er skremmende nok noe stort sett alle gjør...
Her er jeg enig! Skjønner jo at gåstol er frarådet, men jenta mi sitter mye oppreist i fanget og står i fanget. Hadde hun ikke fått gjort det hadde hu grått 24/7. Da må jeg dessverre ta den risikoen å gjøre noe som ikke er anbefalt eller i verstefall frarådet..
Jeg tror IKKE at alle som nekter å bruke gåstol o.l ikke lar barna sine sitte/stå litt i fanget ;)
 
Nei, det gjorde de ikke. Det er skadelig.
 
Hun hadde hoppestol, som hun fikk i gave. Ble brukt ca 30 min i uka tilsammen ingen dårlig samvittighet pga det.
 
Hoppehuske er verre fordi det belaster knærne og ryggen også. Gåstol er like ille som hoppehuske mtp at de henger på hofta. Bæresele er også frarådet (med mindre det er en der knærne er høyere en rompa).
Etter min ble større ble jeg obs på at bæreselen ikke var anbefalt, hadde babybjorn.
Var ellers klar over det med hoppehusken, som jeg sa i innlegget, men som sagt så hang han ikke der lenge :)
 
Jeg skulle absolutt ikke ha gåstol ettersom det ikke er bra for demmers rygg, men så kjøpte jeg en allikevel når jeg fant en billig på finn.
Han likt jo så godt å stå opp, helst gå ned hjelp, men allikevel likt han ikke gåstolen :/
Lær-og-gå-vogna derimot, den brukte han hele tiden :)
 
Snakket med min vennine om dette netopp, hun jobber innen fysioterapi ;) hun mente faktisk at ting vi gjør ofte i hverdsgen kan være minst like skadelig som gåstol/hoppehuske, som feks å la små babyer "sitte" på fanget før de sitter selv, la babyen "stå" før den klarer det selv osv.... Dette kan faktisk være mer skadelig for hofter og rygg enn 5 min i gåstol mens mor er på do... Og dette er skremmende nok noe stort sett alle gjør...
Jeg lot ikke mine barn sitte eller hoppe heller jeg før de var sterke nok ;-)
 
Nei, ble frarådet det på barselkurs. Jordmor sa at det i beste fall er gøy og i verste fall skadelig. Så da unngikk vi det.
 
Jeg lot ikke mine barn sitte eller hoppe heller jeg før de var sterke nok ;-)

Kan jeg spørre hva du legger i sterk nok til det? ;) satt hun seg opp selv på gulvet før hun fikk sitte i fanget?? Og hva definerer du som SITTING i fanget? Jeg bare lurer altså - ikke om kritisk :) gjerne utdyp når du mente de vsr sterke nok til å hoppe i fanget å ;) hilsen hun som hadde glemt alt fra sist baby da vettu ;)
 
Nei..
Vil ikke være grunnen til at de plages når de blir større.

om de plages med rygg/hofte og blir mye sykmeldt osv.
Så må en sitte å tenke på at det er ens egen feil som foreldre som kanskje ødla den lille kroppen for framtiden, det vil jeg ikke leve med :)
Er en liten kropp som skal vare et helt liv så jeg vil ikke utsette den for noe som ikke er bra.

Jeg brukte gåstol når jeg var liten og jeg sliter endel med ryggen :(
Skulle ønske jeg slapp det.
 
Last edited:
Nei..
Vil ikke være grunnen til at de plages når de blir større.

om de plages med rygg/hofte og blir mye sykmeldt osv.
Så må en sitte å tenke på at det er ens egen feil som foreldre som kanskje ødla den lille kroppen for framtiden, det vil jeg ikke leve med :)
Er en liten kropp som skal vare et helt liv så jeg vil ikke utsette den for noe som ikke er bra.

Jeg brukte gåstol når jeg var liten og jeg sliter endel med ryggen :(
Skulle ønske jeg slapp det.
Interessant. Kan jo godt være at barna våres sin generasjon sliter mindre med ryggsmerter, bekkenproblemer o.l fordi de i mindre grad utsettes for gåstol og andre "hjelpemidler" vi ble utsatt for da vi var babyer.
 
Interessant. Kan jo godt være at barna våres sin generasjon sliter mindre med ryggsmerter, bekkenproblemer o.l fordi de i mindre grad utsettes for gåstol og andre "hjelpemidler" vi ble utsatt for da vi var babyer.
Ja det tror jeg :)
Så jeg synes det er rart at folk velger utstyr som gåvogn, hoppedisse og uergonomisk bæretøy som babybjørn og å la barn sitte å stå før de er klar for det når det kan skade barnet for resten av det voksne livet :(

Vet om noen som gjør disse tingene myye til tross for advarslene, både fra venner og helsesøster.
Så ja om barnet deres kommer om 20 år å sier at det har plaget så skal jeg si hva var det jeg sa, å påengtere at det er dems skyld.
 
Kan jeg spørre hva du legger i sterk nok til det? ;) satt hun seg opp selv på gulvet før hun fikk sitte i fanget?? Og hva definerer du som SITTING i fanget? Jeg bare lurer altså - ikke om kritisk :) gjerne utdyp når du mente de vsr sterke nok til å hoppe i fanget å ;) hilsen hun som hadde glemt alt fra sist baby da vettu ;)
Når de feks kunne dra seg opp selv fra liggende til sittende i fanget, når de holdt en hånd.
Når de ble noen mnd så lå de nok ikke flatt, men de fikk ikke sitte rett opp og ned heller. De ble holdt bakover i halvveis liggende ;-)
Når de satte seg opp selv fikk de sitte i fanget.
Og hvis de satt i fanget så holdt vi dem alltid under armene sånn at de ikke hvilte hele tyngden sin på hoftene, men vi holdt dem oppe med armene. Dette gjaldt i hovedsak da vi hadde besøk.

Hopping kan jeg ikke huske at vi har gjort så mye av faktisk. Men da har de nok også isåfall blitt holdt godt under armene så de ikke har hvilt hele tyngden på hofter og knær.

Jeg sliter nok med både rygg, knær, hofter og nakke i voksen alder, sikkert pga sånn gåstol som liten, så det har jeg ikke tatt sjansen på med mine.
 
Ja det tror jeg :)
Så jeg synes det er rart at folk velger utstyr som gåvogn, hoppedisse og uergonomisk bæretøy som babybjørn og å la barn sitte å stå før de er klar for det når det kan skade barnet for resten av det voksne livet :(

Vet om noen som gjør disse tingene myye til tross for advarslene, både fra venner og helsesøster.
Så ja om barnet deres kommer om 20 år å sier at det har plaget så skal jeg si hva var det jeg sa, å påengtere at det er dems skyld.

Hvordan kan du med sikkerhet si at dette er grunnen? Jeg er masse plaget med vond rygg og jeg satt aldri i hverken vippestol, bæresele eller gåstol.... Mannen derimot som gjorde alt dette har null plager...
 
Hvordan kan du med sikkerhet si at dette er grunnen? Jeg er masse plaget med vond rygg og jeg satt aldri i hverken vippestol, bæresele eller gåstol.... Mannen derimot som gjorde alt dette har null plager...
Kan ikke være sikker. Men tror det er mer skadelig enn de fleste tror.

Men akkurat dette tilfellet tviler jeg ikke på.
Lå aldri på gulv, satt kun i sofahjørnet alene i mange timer hver dag (fra 5mnd ihvertfall)
Når barnet ikke satt i sofaen så gjikk hun i gåvogn.
Travelt med at barnet skal opp å stå, setter dett opp etter en stol, bena til barnet rister av belastningen og barnet faller sammen, mor tar på nytt og setter opp barnet osv...
 
Når de feks kunne dra seg opp selv fra liggende til sittende i fanget, når de holdt en hånd.
Når de ble noen mnd så lå de nok ikke flatt, men de fikk ikke sitte rett opp og ned heller. De ble holdt bakover i halvveis liggende ;-)
Når de satte seg opp selv fikk de sitte i fanget.
Og hvis de satt i fanget så holdt vi dem alltid under armene sånn at de ikke hvilte hele tyngden sin på hoftene, men vi holdt dem oppe med armene. Dette gjaldt i hovedsak da vi hadde besøk.

Hopping kan jeg ikke huske at vi har gjort så mye av faktisk. Men da har de nok også isåfall blitt holdt godt under armene så de ikke har hvilt hele tyngden på hofter og knær.

Jeg sliter nok med både rygg, knær, hofter og nakke i voksen alder, sikkert pga sånn gåstol som liten, så det har jeg ikke tatt sjansen på med mine.

Vanskelig det der for frøkna her elsker å sitte i fanget. Men jeg begrenser det jo ;) legger jeg henne bakover så tar hun "situps" til hun kommer opp ;) så veldig sterk er hun jo ;) og storparten av dagen ligger hun på gulvet så jeg tenker at de gangene hun sitter på fanget mot meg fordi vi synger en sang, så et det ikke stress. Som regel når hun sitter i fanget så sitter hun lent bakover mot meg og da ligger hun jo mot jeg, ikke sitter med tyngde på hofte liksom ;)

Lite hopping her også både med storebror og lillesøster (foreløpig). Storebror klarte å "stå" da han var 4 mnd, dersom vi holdt hendene hans (veldig sterk) mens lillesøster på Ingen måte ønsker eller prøver på det ;) hvis lillesøster "står" i fanget så holder vi godt under armene ;) men det tilhører også sjeldenheten ;)
 
Hvordan kan du med sikkerhet si at dette er grunnen? Jeg er masse plaget med vond rygg og jeg satt aldri i hverken vippestol, bæresele eller gåstol.... Mannen derimot som gjorde alt dette har null plager...
Man kan jo omtrent aldri si at det er med sikkerhet. Noen har brukt alt, og vil aldri være plaget, men når det er så sterke anbefalinger om å unngå bruken av slike hjelpemidler/leker, så betyr det jo at man kan få skader av det. Det beste er jo å forebygge :) Og som jeg skrev over vil det være interessant å se om den generasjonen vil være mindre plaget av rygg og bekkenproblematikk, selvom ikke alle slike plager forekommer av gåstol, hoppehusker og bæreseler.
 
Back
Topp