Bruker barnet ditt hoppehuske eller gåstol?

Brukte gåstol av samme grunn som vippestol. Jeg måtte faktisk på do, spise, dusje.. Ungen var ikke særlig morsom å ha med å gjøre det første året.. Absolutt ikke sent utviklet :) det var selvfølgelig ikke snakk om daglig eller timer i gåstolen..
Men da er jo en vippestol ett mye bedre alternativ?! Og som nevnt tidligere så handler ikke gåstol om sen utvikling men om varige ryggskader i voksen alder dessverre...
 
Han fikk hoppestol :) å det var fantastisk! Jeg vet det ikke er så heldig. Å han fikk ikke sitte der særlig lenge. Men merka faktisk godt på han. At han plutselig strakk seg mye lenger mye fortere i den motoriske utviklingen. Han var ganske sen, pga låsninger. Å den gleden han hadde da han kosa seg i den stolen. Den var helt klart hvert det :)
 
Snakket med min vennine om dette netopp, hun jobber innen fysioterapi ;) hun mente faktisk at ting vi gjør ofte i hverdsgen kan være minst like skadelig som gåstol/hoppehuske, som feks å la små babyer "sitte" på fanget før de sitter selv, la babyen "stå" før den klarer det selv osv.... Dette kan faktisk være mer skadelig for hofter og rygg enn 5 min i gåstol mens mor er på do... Og dette er skremmende nok noe stort sett alle gjør...
 
Nei, det bruker vi ikke penger på da det ikke er anbefalt. Fikk gåstol til babyshower gave, men da visste vi ikke at det ikke var bra, så den ble stående i boden til foreldrene mine.
 
Brukte hoppetusse, da den støtta barnet på samme måte som en bæresele, og han uansett ikke hang der lenge av gangen. Det var en deilig avlastning fra å holde han i armene så han fikk hoppe hoppe hoppe på fanget :p
Brukte ikke gåstol da det ble en helt annen belastning for bena og hoftene
Hoppehuske er verre fordi det belaster knærne og ryggen også. Gåstol er like ille som hoppehuske mtp at de henger på hofta. Bæresele er også frarådet (med mindre det er en der knærne er høyere en rompa).
 
Men da er jo en vippestol ett mye bedre alternativ?! Og som nevnt tidligere så handler ikke gåstol om sen utvikling men om varige ryggskader i voksen alder dessverre...
Finnes mange forskjellige vippestoler. De der de henger i den selen mellom bena er ikke bra, de du kan legge bak og tyngden er på ryggen er anderledes.
 
Snakket med min vennine om dette netopp, hun jobber innen fysioterapi ;) hun mente faktisk at ting vi gjør ofte i hverdsgen kan være minst like skadelig som gåstol/hoppehuske, som feks å la små babyer "sitte" på fanget før de sitter selv, la babyen "stå" før den klarer det selv osv.... Dette kan faktisk være mer skadelig for hofter og rygg enn 5 min i gåstol mens mor er på do... Og dette er skremmende nok noe stort sett alle gjør...
Det er riktig. Forskjellen er at det begrenser seg hvor lenge man orker å holde barnet stående før det står selv. Mange barn elsker å hoppe i fanget, men jeg orker ikke så mye som 5 min. Og så gjør man gjerne sitting på fang og ståing allikevel i tillegg til gåstol/hoppehuske, og kanskje bæresele og vippestol også (babybjørn). Så "alt med måte" blir alt for mye tilsaman. I tillegg vil man naturlig bevege og endre litt stilling på barna når vi har de i armene.
 
Det er riktig. Forskjellen er at det begrenser seg hvor lenge man orker å holde barnet stående før det står selv. Mange barn elsker å hoppe i fanget, men jeg orker ikke så mye som 5 min. Og så gjør man gjerne sitting på fang og ståing allikevel i tillegg til gåstol/hoppehuske, og kanskje bæresele og vippestol også (babybjørn). Så "alt med måte" blir alt for mye tilsaman. I tillegg vil man naturlig bevege og endre litt stilling på barna når vi har de i armene.

Det er klart, syns bare det var skremmende å høre at det faktisk kan være like skadelig :( selv har vi hverken hoppehuske eller gåstol til mini, bæreselen er ergonomisk og vippsestolen/jynga er med full liggestilling, men hadde gåstol til storesøster når hu bar liten... Hu gikk i en alder av 9 mnd og begynte da å bruke den for å kunne gå litt uten å gå på noe :p utrolig slitsomt når de går så tidlig, de har jo null koordinasjon og styring :p
 
Det er klart, syns bare det var skremmende å høre at det faktisk kan være like skadelig :( selv har vi hverken hoppehuske eller gåstol til mini, bæreselen er ergonomisk og vippsestolen/jynga er med full liggestilling, men hadde gåstol til storesøster når hu bar liten... Hu gikk i en alder av 9 mnd og begynte da å bruke den for å kunne gå litt uten å gå på noe :p utrolig slitsomt når de går så tidlig, de har jo null koordinasjon og styring :p
Her gikk eldste ved 10 mnd, og rundt bord fra 7 mnd, aldri noe problem:)

Vi er en "bærerase" (fra apene) så babyer skal tåle å bli båret, men da gjerne på varierte måter, med gode bevegelsesmuligheter :)
 
Her gikk eldste ved 10 mnd, og rundt bord fra 7 mnd, aldri noe problem:)

Vi er en "bærerase" (fra apene) så babyer skal tåle å bli båret, men da gjerne på varierte måter, med gode bevegelsesmuligheter :)

Ifølge helsesøster den gangen var ikke brukt av gåstol noe problem etter de har lært å gå selv ;)
 
Nei, vi styrer unna ting som er frarådet.
 
Men da er jo en vippestol ett mye bedre alternativ?! Og som nevnt tidligere så handler ikke gåstol om sen utvikling men om varige ryggskader i voksen alder dessverre...

Nei, han skulle rundt å se på alt hele tiden, hadde ikke tid til å sitte stille :( generelt mye sutring og hyling frem til han begynte å gå. Tro meg, jeg prøvde vippestoler og andre måter å distrahere på, men han ville ingenting annet enn å bli båret..
 
Nei det er skadelig for knær, hofter og rygg og forsinker motorisk utvikling.
Dette er årsaken til at jeg ikke har kjøpt dette. Vi fikk tilbud fra flere i familien om at de ville kjøpe til ham, men jeg takket nei.
 
Nei, har aldri sett behovet for det.
 
Finnes mange forskjellige vippestoler. De der de henger i den selen mellom bena er ikke bra, de du kan legge bak og tyngden er på ryggen er anderledes.
Ja det er sant! Men vil tro en dårlig vippestol et bedre enn sånn gåstol uansett?! Her inngår jeg vippestol også så har ikke mye erfaring med det ;)
 
Snakket med min vennine om dette netopp, hun jobber innen fysioterapi ;) hun mente faktisk at ting vi gjør ofte i hverdsgen kan være minst like skadelig som gåstol/hoppehuske, som feks å la små babyer "sitte" på fanget før de sitter selv, la babyen "stå" før den klarer det selv osv.... Dette kan faktisk være mer skadelig for hofter og rygg enn 5 min i gåstol mens mor er på do... Og dette er skremmende nok noe stort sett alle gjør...

Signerer dette.
 
Ja det er sant! Men vil tro en dårlig vippestol et bedre enn sånn gåstol uansett?! Her inngår jeg vippestol også så har ikke mye erfaring med det ;)
Aner ikke. Babyene er som regel mye mindre da og mer sårbare. Men den støtter ryggen bedre og det er ikke snakk om tågåing ol
 
Back
Topp