Bruker barna dine tannkrem med eller uten fluor?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Og hvorfor bruker du det du bruker?
Og bruker de fluortabletter?

Jeg var hos tannlege i går, og spurte om nettopp dette.

Hun mente at man til barn fint kunne bruke tannkrem uten fluor men gi dem fluortablett for da hadde man mer kontroll på inntaket av fluor. For fluortannkrem og fluortablett ble for mye mente hun.

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre;
1: om jeg skal fortsette å pusse med fluortannkrem og droppe tablett, men at ungene svelger fluortannkrem.

Eller:
2: gå over til fluorfri tannkrem og gi fluortablett, og slippe å tenke på at de svelger fluor.

Ja hva ville du valgt?

Bruker tannkrem med fluor, og flourtabletter, med de brukes ikke hver dag, glemmer det ofte og går vi tom tar det noen uker før jeg får kjøpt nye :p men da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for der lenger da :)

Tannkrem med fluor. Er det tannlegen anbefaler, men jeg har begynt å høre så mye negativt om fluor. :/ At det egentlig ikke er bra.

Tannkrem med fluor. Er det tannlegen anbefaler, men jeg har begynt å høre så mye negativt om fluor. :/ At det egentlig ikke er bra.
Ja det er det vi også har fått høre av tannlegen der storebror har vært. Og jeg har spurt om det et nødvendig for han å ta fluortablett i tillegg. Og det har de sagt nei til når han har fine tenner.

Så derfor har ikke vi brukt det.

Bruker tannkrem med fluor, men nå kjente jeg at jeg har veldig lite kunnskap om emne.
Følger denne, kanskje noen smarte damer kan lære bort litt :)

Det er gjerne vaksinemotstandere som også er anti-fluor. Fint om folk kan sette seg litt inn i ting før de sprer unødig frykt, som igjen kan føre til større problemer... (ref. meslingeutbruddene, fordi noen tror på antivaksinepropagandaen.)

Anbefaler denne:
http://forskning.no/forebyggende-helse/2013/03/er-fluor-i-tannkrem-farlig

De får tannkrem med fluor og ikke fluortablett. De får riktig mengde tannkrem.

Fluor er et giftstoff uansett hbordan du vrir og vender på det. Det er viktig for å forebygge hull, men at jeg tar lett på det? Nei!

Fordi hun har ligget litt i grenseland til starten på hull. noe som mest sannsynlig er etter astmamedisinene hun gikk på.
Aha. Ja da er jo det litt annerledes enn han min som har gode tenner.
Må kanskje tenke mer over frøkna som bruker flutide og ventoline.
Men jeg spurte tannlegen om det og jeg, men hun mente at det ikke skulle ha noe å si :-o

Forskjellig svar fra forskjellige tannleger :rolleyes:
Ikke rart man blir forvirra :-P

Jeg har 11 åring som bruker skyll nå, men har puttet tannbørsten i skyll og pusset med det tidligere etter tannpuss. Det er jo fortreffelig lite fluor i barnetannkrem så har brukt det. Men brukte ikke fluortablett. Jeg brukte begge deler som barn og har ikke tatt skade av det. Men har ikke hatt mye fluor i vannet heller. I områder det er mye fluor forstår jeg at en bør være forsiktig, men ellers så er det etter min mening ikke noe stress.

bruker ikke fluortabletter pga det inneholder aspartam, hvertfall sist jeg sjekka for 7år sida, så mulig det er endra nå. tenkte å bruke fluorskyld når barna blir gamle nok.
vi varierer tannkremen noen med fluor andre ikke..
Tannlegen til barna var heller ikke så begeistra for fluor :)

Fluorfri tannkrem her. Ellers anbefales det å bruke riktig tannkrem med tanke på alder (altså dem med fluor), da det er mer i dem for over 6 år, som ikke svelger like mye som de under. Litt fluor er ikke akadelig, men er heller ikke sunt med for store mengder.

Fluorfri tannkrem her. Ellers anbefales det å bruke riktig tannkrem med tanke på alder (altså dem med fluor), da det er mer i dem for over 6 år, som ikke svelger like mye som de under. Litt fluor er ikke akadelig, men er heller ikke sunt med for store mengder.
Hvilken fluorfri tannkrem bruker dere?

Ja de får barnetannkrem, og ikke stor mengde. Og nå begynner eldste å spytte ut heldigvis.
Men han er egentlig gammel nok til å bruke voksentannkrem.. Men har ikke gitt det siden han har svelget det..

Back
Topp