Bruke samme navn innad i familien?

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Er det noen som har gjort det? Fikk dere noen reaksjoner på det?

Jeg synes egentlig det er feil å bruke samme navn på barna mine som andre familiemedlemmer, men jeg har et søskenbarn som har "tatt" et av mine absolutte favorittnavn. Vi har ikke kontakt, og barna våre vil antagelig aldri bli kjent, så det er jo ikke egentlig noen krise om vi begge har barn med samme navn. Men jeg ser for meg reaksjoner alikevel.
 
Dette er et vanskelig spørsmål synes jeg.
Hadde egentlig ikke tenkt på det før svigresøstera mi, som har termin på samme tid som jeg skulle hatt, "stjal" et av våre favorittnavn.
Nå vet vi jo ikke om dette blir det endelige navnet de velger, men det kjennes litt som om de tok noe fra oss. På den annen side har jo ingen krav på navn.
Vi har ikke noe serlig kontakt med svigersøster, men tenker Husbondens side av familien hadde synes det var rart om vi gav vår høyt ønskede regnbyebaby samme navn.
Personlig tenker jeg, som nevnt, at ingen eier navn så hvorfor ikke? Spesielt hvis det er barn som mest sansynlig ikke kommer til å vokse opp tett sammen.
Motenavn er jo også en ting. Min beste venninne i barndommen var nærmeste nabo, ble fødtfødt 1 mnd etter meg og har samme navn som meg bare med 1 bokstav i forskjell. Dette er jo litt annerledes enn familie selvfølgelig da, men tenkte det kunne nevnes:)
 
Er det noen som har gjort det? Fikk dere noen reaksjoner på det?

Jeg synes egentlig det er feil å bruke samme navn på barna mine som andre familiemedlemmer, men jeg har et søskenbarn som har "tatt" et av mine absolutte favorittnavn. Vi har ikke kontakt, og barna våre vil antagelig aldri bli kjent, så det er jo ikke egentlig noen krise om vi begge har barn med samme navn. Men jeg ser for meg reaksjoner alikevel.
Jeg har et søskenbarn som jeg har lite kontakt med. Hun er ikke mye på sosiale medier heller, og jeg fikk kun vite navnene på barna hennes via min mor. Det viste seg at ene sønnen hennes har samme navn som mellomnavnet til min sønn, og den yngste sønnen hennes heter noe som vi sterkt hadde vurdert til vår egen sønn (de er kun 4 måneder fra hverandre i alder). Vi visste ikke om det da vi valgte navn, og kunne fort ha endt opp med samme navnet. Men jeg tenker, gjør det noe da? Om de hadde hett det samme? Ingen som kommenterte på at mellomnavnet hans er det samme som fornavnet til hennes gutt. Og når man ikke står spesielt nært hverandre gjør det da ihvertfall ikke noe. Er mange her på kloden som deler samme navn. Når foreldre kan kalle opp ungen etter seg selv (senior og junior), så kan da vel to tremenninger hete det samme. For øvrig har vi en tremenning (felles tremenning av både meg og søskenbarnet mitt) som også har det samme navnet som våre barn. Ingen som har sagt noe om det her.

Bruk det navnet du vil. Navn brukes ikke opp.
 
Dette er et vanskelig spørsmål synes jeg.
Hadde egentlig ikke tenkt på det før svigresøstera mi, som har termin på samme tid som jeg skulle hatt, "stjal" et av våre favorittnavn.
Nå vet vi jo ikke om dette blir det endelige navnet de velger, men det kjennes litt som om de tok noe fra oss. På den annen side har jo ingen krav på navn.
Vi har ikke noe serlig kontakt med svigersøster, men tenker Husbondens side av familien hadde synes det var rart om vi gav vår høyt ønskede regnbyebaby samme navn.
Personlig tenker jeg, som nevnt, at ingen eier navn så hvorfor ikke? Spesielt hvis det er barn som mest sansynlig ikke kommer til å vokse opp tett sammen.
Motenavn er jo også en ting. Min beste venninne i barndommen var nærmeste nabo, ble fødtfødt 1 mnd etter meg og har samme navn som meg bare med 1 bokstav i forskjell. Dette er jo litt annerledes enn familie selvfølgelig da, men tenkte det kunne nevnes:)

Dette er absolutt ikke et motenavn, så det er i hvert fall ingen unnskyldning vi kan bruke. Min far brukte å kalle meg dette når jeg var barn, antagelig fordi han forbandt navnet med en lyslokket liten trulte med røde kinn. :knegg:

Ikke synes mannen i huset at det er noe pent heller, så det blir antagelig ikke det navnet uansett, men jeg begynte nå en gang å tenke på om det er "lov".
 
Kusina mi heter det som var et av våre favorittnavn. Nå endte vi opp med og ikke like det best, men om vi hadde gjort det hadde vi brukt det. Mamma mente at det gikk da ikke an, så det hadde nok blitt reaksjoner.. Vi møtes i familiebursdager og middager hos mormor men har ingen kontakt utover det.

Problemet her er at det er på farssiden, og farssiden av familien min er ikke alltid helt i vater. Dog har jeg for det meste kuttet kontakten helt med de, så det er ikke så sannsynlig at de hadde fått vite det en gang.
 
Jeg har et søskenbarn som jeg har lite kontakt med. Hun er ikke mye på sosiale medier heller, og jeg fikk kun vite navnene på barna hennes via min mor. Det viste seg at ene sønnen hennes har samme navn som mellomnavnet til min sønn, og den yngste sønnen hennes heter noe som vi sterkt hadde vurdert til vår egen sønn (de er kun 4 måneder fra hverandre i alder). Vi visste ikke om det da vi valgte navn, og kunne fort ha endt opp med samme navnet. Men jeg tenker, gjør det noe da? Om de hadde hett det samme? Ingen som kommenterte på at mellomnavnet hans er det samme som fornavnet til hennes gutt. Og når man ikke står spesielt nært hverandre gjør det da ihvertfall ikke noe. Er mange her på kloden som deler samme navn. Når foreldre kan kalle opp ungen etter seg selv (senior og junior), så kan da vel to tremenninger hete det samme. For øvrig har vi en tremenning (felles tremenning av både meg og søskenbarnet mitt) som også har det samme navnet som våre barn. Ingen som har sagt noe om det her.

Bruk det navnet du vil. Navn brukes ikke opp.

Er i teorien helt enig. Men jeg er jo egentlig veldig sær, og har alltid fulgt nøye med på hva folk her i bygda har kalt barna sine de årene jeg har fått barn, så vi ikke ender opp med at vårt barn går i samme klasse med noen med samme navn (så slitsomt når man forblir Gunnar H eller Gunnar L i all overskuelig fremtid).

Men nå har vi ikke kontakt med nevnte søskenbarn eller hans barn, og ikke bor vi på samme sted heller, så sånn sett er vi på trygg grunn.

Må jo uansett bli gravid først. Og så hjernevaske mannen.
 
Er det noen som har gjort det? Fikk dere noen reaksjoner på det?

Jeg synes egentlig det er feil å bruke samme navn på barna mine som andre familiemedlemmer, men jeg har et søskenbarn som har "tatt" et av mine absolutte favorittnavn. Vi har ikke kontakt, og barna våre vil antagelig aldri bli kjent, så det er jo ikke egentlig noen krise om vi begge har barn med samme navn. Men jeg ser for meg reaksjoner alikevel.
Min fars kusine valgte å gi datteren sin samme navn som meg, og det synes jeg er bare hyggelig. Tremenning er såpass fjernt her at vi bare treffes av og til i konfirmasjoner og evt begravelser. Og når du sier at dere omtrent aldri vil treffes ser jeg ikke problemet :)
 
Her er det noen navn i gjenbruk i familien :p jeg deler fornavn med farmor og yngre kusine som heter da etter farmor men egentlig sin mormor som heter det samme. Ingen av oss har samme andre fornavn så vi brukte begge navn og gjør fortsatt. Hun kusina har en bror som er oppkalt etter bror til vår farfar og min sønn har samme for avn også men de har forskjellig andre fornavn.
Har også en kusine til som har samme navn som farmor til andre fornavn.

Ser ikke problemet egentlig! broren min heter etter morfar (begge to fornavne) onkel har fornavnet som sitt andre fornavn og en kusine har en sønn med fornavnet som andre fornavn.

Man må bare følge hjertet ❤️ navn er viktig
 
Den ene kusina mi valgte navnet til datteren min som mellomnavn til sin datter, født nesten nøyaktig et år etter min datter. Det er ikke et vanlig navn, under 500 som heter det i Norge.

Jeg tok meg faktisk ganske nær av det, og mest fordi hun ikke sa noe om det til meg. Jeg fikk vite det via Facebook, etter at barnet var født. Vi er ikke supernære, men vi er venner på snap og Facebook og jeg synes det handler om respekt. Hun kunne hørt med meg først, og jeg ville aldri sagt hun ikke "fikk lov til" å bruke det navnet heller.
 
Ikke gjort det selv, men søskenbarnet mitt opplevde at et annet nært familiemedlem tok samme navn som ungen hennes. De har veldig mye kontakt da det er en veldig sammensveiset familie. Ble ikke godt mottatt. Jeg er enig med søskenbarnet mitt.
 
Dette er absolutt ikke et motenavn, så det er i hvert fall ingen unnskyldning vi kan bruke. Min far brukte å kalle meg dette når jeg var barn, antagelig fordi han forbandt navnet med en lyslokket liten trulte med røde kinn. :knegg:

Ikke synes mannen i huset at det er noe pent heller, så det blir antagelig ikke det navnet uansett, men jeg begynte nå en gang å tenke på om det er "lov".

Åh, så søt historie bak navnet da:Heartred
Hadde ikke tenkt to ganger i din situasjon om å foreslå dette navnet:happy:
Er jo selvfølgelig en fordel om mannen liker det og, men kanskje som mellomnavn?
 
Her i familien har flere barn samme navn som onkler eller tanter. Helt uproblematisk.
 
Den ene kusina mi valgte navnet til datteren min som mellomnavn til sin datter, født nesten nøyaktig et år etter min datter. Det er ikke et vanlig navn, under 500 som heter det i Norge.

Jeg tok meg faktisk ganske nær av det, og mest fordi hun ikke sa noe om det til meg. Jeg fikk vite det via Facebook, etter at barnet var født. Vi er ikke supernære, men vi er venner på snap og Facebook og jeg synes det handler om respekt. Hun kunne hørt med meg først, og jeg ville aldri sagt hun ikke "fikk lov til" å bruke det navnet heller.
Tenker veldig som deg her, det handler mye om respekt. Er man usikker på hva den andre parten tenker er det bare å snakke om det. Det finnes jo ingen lover og regler uansett men man får ihvertfall en oppklaring FØR man eventuelt tar det avgjørende valget på navn.
 
I min familie er det kanskje over gjennomsnittet vanlig å gjenbruke navn, min nevø har samme fornavn som mitt søskenbarn, mens mitt søskenbarns nevø har samme mellomnavn som han :hilarious:

Disse veksler da å være kalt opp etter min morfar å mitt søskebarns morfar.

Men utrolig nok ingen som ser ut til å ha noe i mot det av foreldre, til og med hundenavn har vært godt gjenbrukt gjennom årene :rolleyes:
 
Ikke gjort det selv, men søskenbarnet mitt opplevde at et annet nært familiemedlem tok samme navn som ungen hennes. De har veldig mye kontakt da det er en veldig sammensveiset familie. Ble ikke godt mottatt. Jeg er enig med søskenbarnet mitt.

Nei, om det er mye kontakt hadde jeg også blitt sur. Det hadde blitt å gjøre ting kompliserte med vilje liksom. Men dette er et søskenbarn jeg ikke har sett eller snakket med siden begravelsen til min far, og det er 17 år siden. Hadde ikke visst hva kidden hans het heller, om jeg ikke fikk høre det helt tilfeldig av noen som kjenner samboeren hans.
 
Dette skjedde oss, men var ikke snakk om familie, men bestevennen til mannen min. De tok navnet til vårt yngste barn (deres barn ble født 10 mnd etter vårt)og det ble ikke godt mottatt. Ikke bestevenner nå lenger akkurat. Mannen sa ifra, men ble ikke hørt. Nå har de ikke kontakt lenger og de var bestevenner fra barnsben av. For oss handler det om respekt eller mangel på det kan vi så si.
 
Så lenge det er såpass "fjernt" at ungene blir tremenninger, og man ikke har noe kontakt, ser jeg ikke helt det store problemet.

Om det er nærmere, synes jeg derimot det blir helt feil. Et vennepar av foreldrene mine har to barnebarn som heter nøyaktig det samme, og det synes jeg blir skikkelig teit.

Søsteren min "stjal" et av mine favorittnavn, og da var det navnet helt fullstendig utelukket - også navn som ligner veldig (jeg synes det er temmelig teit med de som har to barnebarn som heter Sindre og Sondre også..).

Men jeg ville ikke hatt like store problemer med det om det var kusinen min som hadde valgt det navnet. Vi treffes maks en gang i året, og besteforeldrene våre er døde, så de får ikke "problemet" med forvirring over oldebarn med samme navn.
 
Nei, om det er mye kontakt hadde jeg også blitt sur. Det hadde blitt å gjøre ting kompliserte med vilje liksom. Men dette er et søskenbarn jeg ikke har sett eller snakket med siden begravelsen til min far, og det er 17 år siden. Hadde ikke visst hva kidden hans het heller, om jeg ikke fikk høre det helt tilfeldig av noen som kjenner samboeren hans.

Gå for det navnet, med så lite kontakt er det null stress. Så får de reagere de som gidder. Men det er deres valg :)
 
Er det noen som har gjort det? Fikk dere noen reaksjoner på det?

Jeg synes egentlig det er feil å bruke samme navn på barna mine som andre familiemedlemmer, men jeg har et søskenbarn som har "tatt" et av mine absolutte favorittnavn. Vi har ikke kontakt, og barna våre vil antagelig aldri bli kjent, så det er jo ikke egentlig noen krise om vi begge har barn med samme navn. Men jeg ser for meg reaksjoner alikevel.
Jeg har et ste søskenbarn som jeg ikke har møtt på flere år, venner på face og kommenterer litt der liksom - han fikk en gutt i fjor og han fikk da samme navn som 4 åringen vår, jeg syntes det var utrolig koselig:) det sto mellom to navn hos de og vår har begge de navnene,så det var jo ekstra morsomt:D
 
Back
Topp