Bruke cape fra en annen bunad, er det helt krise?

jennie94

Blir kjent med forumet
Om ei stund til har jeg både Nordmørsbunaden og Vestlandsdrakten. [:D] Men jeg må ha et ytterplagg til disse, og lurer på om det går an å bare kjøpe en cape og bruke den om hverandre? Eller blir det helt feil?

Her er de forskjellige capene:
Kep Vestlandsdrakt: http://www.vestlandsdrakten.no/produkter_yttertoy_dame.html
Kep Nordmørsbunad: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunaden-fra-nordmoere/capen/

Det er sort kep jeg skal ha. Prisforskjellen mellom disse er også på noen tusen (i alle fall hvis jeg bestiller bunadscapen fra Husfliden). Men er det kanskje bedre å ha capen til bunaden og bruke den på drakten, enn omvendt? Hva mener dere?

Lite tips: Sparkjøp har en helt enkel svart cape til sin festdrakt. Den er i ullstoff, og er foret med et silkeaktig stoff. Koster ca 500 kr. Jeg har denne til min festdrakt, og synes den er kjempefin. Moren min har også lånt den til sin bunad ( Svart Gudbrandsdal festdrakt)

Heldig er du hvertfall, som har to stasplagg[:)]

Lykke til med cape-jakten :-)

Takk for svar, puzemor! Ja, jeg føler meg utrolig heldig og takknemlig som snart har to bunader (selv om Vestlandsdrakten vel ikke er en bunad da..)

Og takk for tips om capen til Sparkjøp. Hører gjerne litt mer om denne, er den varm å ha på seg?

så lenge den er helt enkel så kan jeg ikke se noe problem med det [:)]

Jeg er bunad-nazi og hadde ikke gjort det..

Men de så jo ganske like ut da, så sikkert ingen som ser det![:)]
Bedre enn å fryse ihvertfall![8D]

ORIGINAL: YsePyse

Jeg er bunad-nazi og hadde ikke gjort det..

Men de så jo ganske like ut da, så sikkert ingen som ser det![:)]
Bedre enn å fryse ihvertfall![8D]

enig i den ..

Dere som sier dere er litt bunadsnazi, ville dere da ha kjøpt to caper? Selv om den er dyrest, så tenker jeg  kanskje det er bedre å kjøpe capen til bunaden så har jeg riktig til den i alle fall? Og det er kanskje ikke sååå nøye hvilken cape man bruker på en drakt? 

ORIGINAL: jennie94

Dere som sier dere er litt bunadsnazi, ville dere da ha kjøpt to caper? Selv om den er dyrest, så tenker jeg  kanskje det er bedre å kjøpe capen til bunaden så har jeg riktig til den i alle fall? Og det er kanskje ikke sååå nøye hvilken cape man bruker på en drakt? 

Ja![:)]

Takk for svar! Hvis jeg skal kjøpe to caper, så må jeg nok vente litt med den ene. Synes dere da det er bedre å heller bruke et nøytralt sort sjal til den bunaden/festdrakten jeg ikke har riktig cape til? 

jeg ville brukt et ekte cape til nordmørsbunaden.

men til den andre festdrakten, som ikke er en bunad, hadde det ikke for meg hatt noe å si om det var orginalt cape eller fra sparkjøp. det er jo festdrakter begge to, ikke bunader (sikkert litt bunadnazi jeg også[8|])

ORIGINAL: jennie94

Takk for svar! Hvis jeg skal kjøpe to caper, så må jeg nok vente litt med den ene. Synes dere da det er bedre å heller bruke et nøytralt sort sjal til den bunaden/festdrakten jeg ikke har riktig cape til? 

Heller det enn å mixe to bunader/drakter ja! [:)]

ORIGINAL: flubber

jeg ville brukt et ekte cape til nordmørsbunaden.

men til den andre festdrakten, som ikke er en bunad, hadde det ikke for meg hatt noe å si om det var orginalt cape eller fra sparkjøp. det er jo festdrakter begge to, ikke bunader (sikkert litt bunadnazi jeg også[8|])

Takk for svar! Begynner nok med capen til bunaden først tenker jeg. Tror ikke det er noen krise om jeg skulle bruke den til vestlandsdrakten hvis det er kaldt, så får jeg kjøpe den riktige capen til drakten senere. 

Dere som har bunad med cape: bruker dere capen mye? Og til dere som ikke har cape til bunaden, er det noe dere savner å ha? Synes egentlig ikke cape er så veldig fint, liker bedre et sjal. Men det er kanskje et must med cape om vinteren? Hvis en skal f.eks inn og ut av bil når en drar i kirka på julaften. Da blir det vel gjerne litt for kaldt med bare et sjal?

jeg har sunnmørsbunad, mørkeblå ørskogbunad.
Har cape til, og den bruker jeg vel hver gang jeg har på bunaden, med mindre det er veldig varmt.
Den er veldig god å ha på 17.mai iallefall, for er ikke sjelden at det er litt kaldt da.

Ville kjøpt cape til bunaden, og ventet med cape til drakten.Syns ikke noe om å bruke capen til bunaden når du bruker drakten nei. Syns ikke man skal blande bunader og festdrakter og tilbehør om hverandre, men er litt bunadnazi jeg også[;)]

jeg vil tørre å påstå at det er omtrent som å banne i kirken....skal man først ha en dyr bunad å pynte seg med i spesielle anledninger, så bør man ikke begynne å blande sammen de forskjellige typene. men dette er min mening da!! men JEG hadde reagert om jeg hadde sett folk blande tilbehør til 2 forskjellige bunader!!

Cape`n fra sparkjøp er lun og god ( er 80 % ull) [:)]
Det er også ermehull i den, så man kan ha den på, og alikevel få brukt armene [:)]
Eremhullene synes ikke når du ikke bruker dem.

Back
Topp