Bruk av trolldeig til og forevige hand og fotavtrykk

FA 21.09.2010

Flørter med forumet
Hei,

Lurer på om det er noen som har brukt trolldeig til og forevige minnet av hand og fotavtrykk til dei små [:D]
Lurer på om jeg skal prøve meg på det da det ikke er så lett å få tak i gipsavstøping i butikken her vi bur og jeg vet ikke om jeg har lyst til og bestille noe på nett nå [:)]
Er det noen som ev har en god oppskrift?

Nei det ville jeg ikke brukt.

Det vil ikke være holdbart over flere år desverre.

Så hvis du har planer om å forevige det så er du nødt til å bruke gips eller et annet materiale som er like eller mer holdbart.

Når jeg jobba i bhg laga vi av alle barna - julegave fra unga.

Laga hjemmelaga plastellina (mykt og godt å jobbe med), unga trykte hånda nedi - genialt fordi ett trykk er nok... mange av de pakkene man kjøper må ungen holde hånda stille i 3 min (tror jeg... yeah right[8D])...

og så fylte vi "avstøpningen" med gips! Ble kjempefint og mange svært fornøyde foreldre[:)]

ORIGINAL: Hello_Cupcake

Nei det ville jeg ikke brukt.

Det vil ikke være holdbart over flere år desverre.

Så hvis du har planer om å forevige det så er du nødt til å bruke gips eller et annet materiale som er like eller mer holdbart.

ORIGINAL: tone86

Laga hjemmelaga plastellina (mykt og godt å jobbe med), unga trykte hånda nedi - genialt fordi ett trykk er nok... mange av de pakkene man kjøper må ungen holde hånda stille i 3 min (tror jeg... yeah right[8D])...

og så fylte vi "avstøpningen" med gips! Ble kjempefint og mange svært fornøyde foreldre[:)]

Hvordan lages platellina [:)]

ORIGINAL: FA 26.09.2010

ORIGINAL: tone86

Hvordan lages platellina [:)]

F.eks: (husker ikke om det var denne vi brukte i barnehagen, men googla "hjemmelaget plastelina" nå og denne var en gjenganger[;)]

5 dl Hvetemel
2 dl salt
2 ss alun (kjøpes på apoteket)
2 ss olje
5 dl kokende vann
Konditorfarge

Gjøre slik:
Bland alle ingrediensene i en bolle.
Det er omtrent som å lage "trolldeig", men alunet gjør deigen gummiaktig og "fast" i fisken.
Jo mer konditorfarge man hjar i, jo setrkere blir fargen. Og fargesterk plastelina, er veldig fristende å leke med!
(Man kan også bruke pulverfarge i stede for konditorfarge.)

Oppbevar plastelinaen innpakket i plastikk, så trørker den ikke, og holder lenge.

Ingen farlige ingredienser, så ikke farlig om barna putter i munnen! [:)]

Bestillte fra Lifestone og er utrolig fornøyd!

Gipsavtrykk selges også hos panduro og jysk blandt andre.

Kusina mi anbefalte å lage avtrykk i trolldeig og steke lenge på svak varme. Så helle i gips så får man et utrolig bra avtrykk.

jeg har laget flere hånd og fot avtrykk av min lille. jeg har først tatt avstøpning i trolldeig og så rett etter heldt gips oppi trolldeigen... da vil hånden og/eller foten komme ut utover....og så har jeg malt de med en bronse farge

ORIGINAL: paparazzi_mamma

jeg har laget flere hånd og fot avtrykk av min lille. jeg har først tatt avstøpning i trolldeig og så rett etter heldt gips oppi trolldeigen... da vil hånden og/eller foten komme ut utover....og så har jeg malt de med en bronse farge

Ble jo kjempefint!!!  Men du... hva legger du mellom trolldeigen og gipsen når du fyller oppi?  kan man bruke gladpack, eller "kleber" det til gipsen etter det har tørket?
helt grønn på dette jeg[8D]

ORIGINAL: Kleo

Kusina mi anbefalte å lage avtrykk i trolldeig og steke lenge på svak varme. Så helle i gips så får man et utrolig bra avtrykk.

Vi må prøve hjemmelaget plastelina å da<3 hihi

ORIGINAL: @ne

ORIGINAL: paparazzi_mamma

Ble jo kjempefint!!!  Men du... hva legger du mellom trolldeigen og gipsen når du fyller oppi?  kan man bruke gladpack, eller "kleber" det til gipsen etter det har tørket?
helt grønn på dette jeg[8D]

du trenger ikkje å legge noko mellom. Når gipsen har tørka er den lett å ta utav trolldeigen :) Har prøvd dette sjøl, ein gong, men blei ikkje 100% fornøyd, så skal lage eit til. Og det er jo genialt julepresang til besteforeldre! Så blir sikkert litt avstøping her i huset utover høsten ja!

Jeg har også brukt trolldeig for å lage avstøpingen og helte gips oppi etterpå! Kjempefint!!

Noen tips: La deien hvile en halv time i kjøleskap etter du har laget den, da blir den fastere og bedre og jobbe med! Legg bakepapir på bordet først, kjevle ut trolldeien, ta ei rund kakeform og merk hvor avtrykket skal være, ta avtrykkene og sett tilbake formen, trykk den godt nedi slik at det er tett rundt kantene. Så heller du gipsen over, ca 1-1,5 cm, la den størkne. Så tar du av formen og snur deigen og gipsen slik at du har bakepapiret opp, ta det av og plukk forsiktig av deien, VOILA!!!

Gipsen er veldig skjør, så vær forsiktig! Vi gjorde det noen ganger før det blei helt bra, denne teknikken kom vi altså frem til he he[:D]

ORIGINAL: Frisør1

Jeg har også brukt trolldeig for å lage avstøpingen og helte gips oppi etterpå! Kjempefint!!

Noen tips: La deien hvile en halv time i kjøleskap etter du har laget den, da blir den fastere og bedre og jobbe med! Legg bakepapir på bordet først, kjevle ut trolldeien, ta ei rund kakeform og merk hvor avtrykket skal være, ta avtrykkene og sett tilbake formen, trykk den godt nedi slik at det er tett rundt kantene. Så heller du gipsen over, ca 1-1,5 cm, la den størkne. Så tar du av formen og snur deigen og gipsen slik at du har bakepapiret opp, ta det av og plukk forsiktig av deien, VOILA!!!

Gipsen er veldig skjør, så vær forsiktig! Vi gjorde det noen ganger før det blei helt bra, denne teknikken kom vi altså frem til he he[:D]

Det er også lurt å stikke et sugerør på toppen inni formen før du har gipsen over, da har du et hull du kan stikke et silkebånd og henge det på veggen med[:)]

ORIGINAL: S.Reve

masse bra tips [:D]
hvilken oppskrift har dere på trolldeig og hvor kjøper dere gips? Jeg tenker fars dag må jo være gøy og gi på [:D]

Google trolldeig, da kommer oppskriften opp, det gjorde jeg! Gips kjøpte vi på hobbyforretning[:D]

Men det er VIKTIG å la den hvile litt før dere bruker den, hvis ikke "sveller" den litt ut når dere har gjort avtrykkene[:D]

Back
Topp