Bruk av smokk

Sara73

Gift med forumet
Har sett flere "tråder" her om smokker med navn, og ser en del interesse for det. Lurer på om alle tenker å tilby nurket sitt smokk?? Planlegger dere det på forhånd? Er det et must, likesom f.eks. bleier???

Lurer bare på om jeg er alene om å tenke å ikke bruke smokk? Er jeg gammeldags kanskje? Det er ikke slik at jeg har bestemt meg for at smokk blir det ikke uansett. Har bare ikke tenkt å bruke det hvis det ikke er nødvendig. Jeg har to barn, og jeg tenkte slik før jeg fikk dem også. Førstemann hadde kolikk til han var over fem måneder, og da prøvde jeg alt!!! Også smokk ble prøvd mange ganger, men han tok den ikke!! Den minste begynte med den da hun var 5-6 måneder bare på natta ( var praktisk da jeg kuttet nattammingen). Men så tok vi den bort da hun ble ett år, uten problemer.

Nyskjerrig på hvilke tanker dere har rundt dette.

hei!
når jeg får barn vil jeg gjøre som deg unngå å ha smokken eller sutten som vi sier her i grenland.
jeg bgrukte det selv da jeg var liten og mamma sa det var et sant h.... da jeg skulle slutte med den. ikke det at det er det for alle som skal slutte med den, men skal prøve å unngå at de har det. [:D]
klem sstine

Det stemmer at en ikke bør begynne med smokk før en har fått dreis på amminga. Dette fordi det er to ulike måter å suge på, og babyen kan komme til å foretrekke smokkens. Men ikke at en må vente så lenge som 6 uker. En annen ting som er kommet til siden jeg hadde små, er at de mener at smokk kan virke forebyggende mot krybbedød.

Brukte ikke smokk i det hele tatt til sønnen vår, eide ikke en engang. Var aldri noe savn! Har absolutt ikke tenkt til å gi smokk til den jeg venter heller ,med mindre det er et barn med ekstremt suttebehov. Det værste jeg ser er barn som er store nok til både å gå og snakke , som har en smokk permanent stappet i munnen! Tror det er lett å begyne med smokk og vanskelig å slutte.(blir vel litt som å røyke.... tilfredsstille suttebehovet...)

Vi ga babyen smokk for å slippe at han brukte puppen for å dekke sugebehovet. Han sutta og styra bare for å kose, og jeg ble rimelig sår etterhvert.. Men om jeg får flere barn vil jeg prøve å unngå smokk. Visst er det greit å roe barnet med det, men så skaper det også et ekstrabehov.. Men dersom jeg får samme problem med amminga, så spørs det om vi må ty til smokken uansett. Viktig å avvenne de med smokk når de skal begynne med pratinga.. dersom de går med smokken hele tiden kan det skape et urent språk, og noen barn blir mer passive med snakkingen pga at de har noe i munnen... [:)]

jeg hadde heller ikke tenkt til å bruke smokk til jenta mi, men hun har så utrolig mye sugebehov så dagen etter jeg kom hjem fra sykehuset så måtte jeg ringe til barsel for å spørre om det var greit at jeg brukte smokk for hun gråt bare hvis hun ikke fikk suge på puppen. og siden amminga gikk så greit så sa dem at det var ikke noe problem.
men nå prøver jeg å bare gi hun smokken når hun skal sove.
og det går ganske greit

Gutten min bruker smokk han.. Men prøver å begrense det til soving og når han får vondt..
Var veldig greit å ha smokk, og jeg kan godt tenke meg å bruke det til andremann også..
Hvis det passer seg slik.. Noen vil og andre vil ikke.
Jeg var redd jeg måtte opp om natta for å ta innatt smokken hver gang den datt ut, men når han sover, så detter smokken ut, uten at det gjør noe..
Men han roer seg veldig kjapt når han får den om han våkner av andre ting! [:D]

Og som tidligere sagt her, nå er det jo bra mot krybbedød..

Jeg tror nok at jeg kommer til å bruke smokk..
Blir jo alenemor så det kan nok være mye hjelp i den lille smokken ja...
Men alle har jo forskjellige meninger så jeg tror ikke at det er noe galt i noen
av delene[:)]

Jeg personlig har ikke lyst til å gi babyen/barnet smokk, føler at det er litt unaturlig. Men dette kan jeg jo ikke si noe sikkert om før babyen kommer [:)]

[:)]Det er så mange år siden , men vi fikk smokk på sykehuset(Rikshospitalet) som de små skulle bruke. Jr. spyttet smokken rett ut , og det var det!!!!

Hei!

Godt spørsmål egentlig. Jeg mener det er opp til hver enkelt.
Jeg hadde ikke engang tenkt på det når jeg ventet min første, men når vi lå på sykehuset så viste det seg etter et par dager at han hadde et enormt suge behov, og da var det noen andre på rommet som hadde med seg smokk. Han tok den med en gang.

De anbefaler ikke at man begynner med smokk for ammingen er ordentlig igang.

Som sagt, du bestemmer selv...

Lykke til

Mvh
Eva

Hehe, det er lettere og kaste smokken i søppla en tommelen. Jeg tror en må se det litt an. Vi kommer til og bruke smokk vist det er nødvendig. Putter han tommelen i munnen så vil jeg bytte den ut med en smokk. Tror det kommer an på hvordan ungen er. Så at han putta tommelen i munnen på 3d ul, så jeg får nok en tommel sutter[:D]

Jeg hadde overhodet ingen planer om å bruke smokk til snuppa vår, men etter 10 dager og fem timers økter
hvor hun hang i puppen, ga jeg opp. Oh, du herlige stillhet!! [:D]
Men dette er nok veldig individuelt fra barn til barn, (og kanskje også fra foreldre til foreldre, hvor mye skriking en tåler?)
og jeg tror at så lenge man er nøye på å ikke stappe i dem smokken i tide og utide og slutter før de blir for gamle,
så er det stort sett ikke noe problem.
Var en som nevnte krybbedød-faren her oppe, og den informasjonen gjorde at jeg fortsatte å bruke smokk på natta
litt lenger enn jeg egentlig hadde tenkt, men snuppa er nå ferdig med det og avvenninga gikk helt greit, så jeg har
ingenting imot smokk-bruk lenger! [:)]

Ronja

det er ikke bare det at det roer ungene med smokk, men unger har faktisk et sugebehov som jeg mener de må å tilfredstilt. jeg kommer til å gi smokk :)

Enig med Mesaana![;)]
Lettere å kaste smokken i søpla enn tommelen...
Hvor lenge barna får ha smokk er jo også opp til foreldrene- er jo ikke noe problem å begrense smokk til kun soving.
Vi har vel ikke direkte planlagt at barna våre skulle ha smokk,men begge de to som er utafor magen var ivrige på å ha den tommelen i munn!
Og det ville jeg ikke ha noe av...Det synes jeg ihvertfall ikke er noe pent å se- og bedre blir det ikke når du hører enkelte "sutter tommel" til de er godt opp på ungdomsskole nivå!
Så vi var fornøyde når vi fikk tilvent barna til smokk istedefor tommel.
Var ikke akkurat noe problem å slutte med den heller- ikke med førstemann i allefall...
Ho hadde smokken når hun ville/hadde behov frem til hun var ca 10mnd,og etter det ble det kun ved soving- da hun var litt før 2 år "bodde" smokken i senga. Og når hun "fylte" 2 1/2 år gikk vi i leke butikken og bytta smokken inn i en badedukke!!![:-]
Og etter det har den vært borte...
Lillegutt her har også hatt smokk kun til soving fra ha nvar rundt 10mnd'er![;)]

Bytta smokken i en badedukke.. det må jeg si var et godt "kjøp" hihi[;)]

Tenker vesla var fornøyd med det, ja![:D]

jeg prøvde med smokk til sander ene og alene for å få puppen min litt fri!!!
blei rimelig sliten av det at han hang i puppen støtt å prøvde jeg flaske brakk han seg men smokken funka dårlig her kanskje 5 min her og der så de endte opp som leketøy de,... hehe

Back
Topp