Bruk av smokk

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Er smokk noe man kjøper når babyen er her? Eller noe man kjøper før babyen kommer?

Og hva er egentlig en "bra" smokk? Jeg ser noen sverger til "bibs", mens andre sverger til ørten andre forskjellige merker og typer. De er runde, store, små, tynne, lange, i forskjellige materialer og så videre.

Hjelp?! :D
 
Eg har bibs... Men bare pga at Eg synes de er fine...
Har og noen "vanlige" som kom med babypakkene fra butikken.
Har nå kjøpt inn noen få, og tar med på sykehuset, men dei anbefale å avvente med smokk til ev ammingen kommer igang...
Men tenker d e vell opp til hver enkelt...
 
Er smokk noe man kjøper når babyen er her? Eller noe man kjøper før babyen kommer?

Og hva er egentlig en "bra" smokk? Jeg ser noen sverger til "bibs", mens andre sverger til ørten andre forskjellige merker og typer. De er runde, store, små, tynne, lange, i forskjellige materialer og så videre.

Hjelp?! :D

Bra smokk er den babyen godtar :hilarious:

Hvis du vil gi smokk, kjøp inn litt forskjellige typer før babyen kommer og se hva den liker best.
Jeg synes bibs sine er estetisk finest, men ungen ville bare ha de mest glorete fra MaM, så da fikk det bli slik :p
Ga smokk da babyen var 4 dager, før etablert amming. Det funka fint for oss hvertfall, venter man for lenge er sjansen at babyen slett ikke vil ha den smokken.
 
Jeg holder meg langt unna bibs og andre smokker med sånn runding foran, da førstemann brukte sånn type smokk, og den rundingen ble plagsomt BRÅKETE etter hvert! :hilarious: Da han ble større brukte han den på feil måte også. Han tok hele smokken/halve delen av den inn i munnen, bak/under leppa liksom. Satte den mellom hjørnetennene nede.

Jeg har hatt to smokkebarn. Har likt ESSKA best. Andremann tok heldigvis ESSKA. Ligner på MAM, men jeg synes ESSKA er finest utseendemessig :joyful: Med førstemann prøvde vi alle typer smokker omtrent.

Jeg har kjøpt ESSKA smokk til babyen i magen. Håper hun tar den :shy: Hvis ikke blir det smokkejakt, hvor bibs og den slags blir prøvd til slutt :hilarious:
 
Blir å teste de jeg fikk i babypakkene, men vi må jo se hvilke hun vil ha. Storesøster måtte ha 3 sutter samtidig da hun skulle sove. En i munnen og en i hver hånd. :hilarious:
 
Anbefaler "soothie"-smokkene til philips avent. De er rette (etterligner) en brystvorte. Dvs at de ikke stimulerer ganen like heftig som andre smokker. Smokken faller ut av munnen om babyen sovner. Dette forebygger at fortennene vokser "utover" ved mye smokkebruk når tennene melder sin ankomst Det er disse smokkene som deles ut på nyfødtintensivavdelinger.
 
Det anbefales å vente til ammingen er etablert, og det er et godt råd. Ungen sitt sugebehov henger sammen med både behov for hyppig amming, og generell nærhet.
 
Vi fikk beskjed på barsel til å gi smokk for det var tydelig at hun hadde et sugebehov (må nevnes at det var en eldre og en yngre sykepleier som hadde litt forskjellige meninger på det) men jeg blødde ut av brystvortene, så jeg hadde behov for pauser mellom ammingen.

Tips etter erfaring med første, så er det lurt å prøve først den typen smokk som er lettest tilgjengelig på dagligvarebutikker og bensinstasjoner (MAM eller Avent). Hvis man har en krise med glemt/mistet smokk er det alltid et sted man kan få tak i det, om det er på hytta f.eks. Hvis man har sånne fancy som bare kunne bestilles på nett, så kan må få noen tøffe dager mens man venter..;)

Dessuten sier de smokk kan være forebyggende i forhold til krybbedød: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/regelmessig-bruk-av-smokk
 
Bruker ikke smokk. Vi prøvde men han var ikke interessert. Og nå tenker jeg at smokk er like greit å være uten :p
 
Bra smokk er den babyen godtar :hilarious:

Hvis du vil gi smokk, kjøp inn litt forskjellige typer før babyen kommer og se hva den liker best.
Jeg synes bibs sine er estetisk finest, men ungen ville bare ha de mest glorete fra MaM, så da fikk det bli slik :p
Ga smokk da babyen var 4 dager, før etablert amming. Det funka fint for oss hvertfall, venter man for lenge er sjansen at babyen slett ikke vil ha den smokken.

Har en venninne som fikk baby nå i mars som ventet med smokk til ammingen var etablert siden dette var rådet hun fikk. Men nå vil ikke babyen ta smokk siden så ventet så lenge, så hun sa til meg i går at hvis hun kunne valgt igjen hadde hun gitt den smokken med én gang på barsel :hilarious:
 
Har en venninne som fikk baby nå i mars som ventet med smokk til ammingen var etablert siden dette var rådet hun fikk. Men nå vil ikke babyen ta smokk siden så ventet så lenge, så hun sa til meg i går at hvis hun kunne valgt igjen hadde hun gitt den smokken med én gang på barsel :hilarious:

Ja, det var dette jeg også hadde hørt flere si :hilarious: svigerinne min ventet 2 uker - da var det for seint. Men det er såklart viktig å tilby puppen først og ofte, særlig i nyfødttida. Men jeg må si at selv som førstegangsmor lærte jeg meg veldig fort når det var tid for mat og når baby var sliten og trøtt, og trengte smokken for å roe seg :) og etter en måned spyttet babyen ut smokken og vræla om det var pupp han ville ha.
 
Jeg kjøper forskjellige og tilbyr. Jeg selv brukte tommel og det ga meg mer problemer så vil unngå den med å tilby smokk så fort som mulig :woot:
 
Sniker. Ingen av mine tre har ønsket smokk, har kjøpt alt mellom himmel og jord. Denne gangen kjøper jeg ikke smokk. Tviler på at vi kommer til å engang tilby smokk, men skulle det være slik så blir det de smokkene vi fikk i babypakkene fra Apotek1.
 
Med første var jeg fast bestemt på å ikke gi smokk for tidlig, så vi gav henne ikke smokk før hun var 14 dager gammel. Men hun var rolig, og sugde bare når hun diet osv.

Andremann fikk smokk på sykehuset:hilarious: Han var en stor kar, med stort sugebehov. Så for å få litt pause slik at brystvortene ikke ble helt ihjelsugd med en gang, så ble det slik:p melken kom fort hos meg, så han fikk bra med mat helt fra starten, gikk ikke ned i vekt og var fornøyd. Hadde bra sugetak, og jeg ba om veiledning for å dobbeltsjekke at ammingen så bra ut:)

Så jeg tar nok med meg smokk i fødebagen denne gangen også, i tilfelle jeg får en av samme sjanger som sist:angelic:
 
Jeg skal definitivt bruke smokk så fort vi kommer hjem fra sykehuset. Sist gang, fikk jeg en baby som konstant sugde pupp, å brukte meg som smokk. IKKE gøy... Hun nektet også flaske. Jeg fikk ikke alenetid før etter 9 mndr...
 
Vi hadde en puppebaby sist. Tok ikke smokk, og bare flaske etterhvert for å bli utrøst, fant ingen trøst i det. Jeg var hennes smokk om nettene og ved legging, frem til ca 15 mnd..

Og det synes jeg var helt greit :)

Ikke suger hun på tommelen, og ikke trenger vi å avvenne smokk med tiden heller. Veldig praktisk.

Mulig vi prøver smokk på hun som kommer nå, men jeg gidder ikke stresse med det hvis hun ikke tar den.
Synes ikke det er helt riktig med disse små som har smokk konstant i munn fra de er født til de blir godt over to år (satt veldig på spissen altså). Føler noen barn må ha smokk i enhver sammenheng, på butikken, i bilen, mens de leker, når de gråter, mens de sover, mens de bare går rundt. Og mange blir hindret i uttalelsen når de skal lære å snakke også, i tillegg til at det kan påvirke hvordan tennene vokser.

Men samtidig har jeg forståelse for at det er kjekt å kunne tilby smokk på natta eller ved lur altså, såå negativ er jeg ikke, hehe. Og selvfølgelig er det noe annet at de bruker smokk når de er helt små, og har større sugebehov. Men smokk er visst en "greie" for meg, ser jeg nå.. :hilarious:
 
Sniker.... Vi har vært fornøyde med bibs og begge mine har tatt dem. De er ganske billige om man kjøper flere av ganga, så ikke noe problem å kjøpe inn mange smokker :) Og så synes jeg at bibs er de peneste :hilarious:

Ser noen skriver lengre opp at de bråker litt, og det gjør de. Men når eldste her ble såpass stor at hun lette etter smokken selv om natta så har det gjort dem enkle å finne og vi slapp å inn og hjelpe henne :hilarious:

Fordelen med smokk (roe ned, avlastning for pupp, forebygge krybbedød) veier opp for ulempene (kan være vanskelig å slutte, kan gå ut over tennene, kan bidra til talevansker) for oss.

Vi har vært «strenge» med toåringen med smokk og den skal KUN brukes i senga, så ikke merka noe på hverken tenner eller talevansker her :) Smokkeslutt kan jeg ikke uttale meg om da vi ikke har noen plan om å slutte helt enda :p
 
Last edited:
Back
Topp