Bruk av smokk.

Marai

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
September To Remember
Når tenker dere at det er greit å innføre smokk til baby? Sønnen min er nå to uker og har et sinnsykt sugttebehov. Vurderer å begynne med smokk om ikke så lenge, men jeg ser at det rådes til å vente med dette til ammingen er veletablert. Hvor nært etter fødsel er det egentlig greit å bruke smokk? Ammingen går forholdsvis bra. Sliter litt med liten munn og riktig tak, men ellers går det greit.

Last edited:
Jeg tenker at ved to uker så aktiveres det ikke nye melkekjertler lenger, så da ødelegges i det minste ikke maksproduksjonen av å bytte ut litt puppesuging med smokkesuging. Min lille er 2 uker i dag, så nå tenker jeg starte øving på smokk. Tenker følge med på vekta hennes. Går hun for lite opp blir det bare puppe-smokken en stund til.

Av de tre eldste er det bare én som tok smokk. De to andre godtok bare pupp. Siste hadde så ekstremt suttebehov at vi introduserte smokk etter et døgn.

Jeg introduserte smokk med en gang jeg :) Alle gutta mine har brukt smokk helt fra starten..
Har ikke opplevd at det ødelegger noe for ammingen/sugetaket ;)
-men hvis du sliter med akkurat det så kan det kanskje være lurt å vente..?

Jeg startet med smokk med førstemann første natta hjemme, før etablering av amming (med skjold). Skjønte ikke hvordan jeg ellers skulle rekke å varme flaske med melk uten å bli sprø av gråtingen midt på natta mens ungen gråt og var sulten :joyful: Men fikk fint til å amme med skjold videre likevel :)

Så godt å høre at det er flere som har introdusert smokk tidlig! Lurer på om jeg skal prøve å vente en uke til slik at ammingen er mer under kontroll, men blir småsprø av å kun bruke puppen. Merker jo forskjell på når han suger fordi han er sulten og når han gjør det for å falle til ro og sovne.

Dere som har brukt smokk tidlig, er det noen spesielle dere ville anbefalt? Det er så mye forskjellig ute på markedet, naturgummi, silikon, rund tupp/avlang. Går litt i surr hero_O

Så godt å høre at det er flere som har introdusert smokk tidlig! Lurer på om jeg skal prøve å vente en uke til slik at ammingen er mer under kontroll, men blir småsprø av å kun bruke puppen. Merker jo forskjell på når han suger fordi han er sulten og når han gjør det for å falle til ro og sovne.

Dere som har brukt smokk tidlig, er det noen spesielle dere ville anbefalt? Det er så mye forskjellig ute på markedet, naturgummi, silikon, rund tupp/avlang. Går litt i surr hero_O
Ventet til eldste var 3 uker før vi prøvde smokk - da tok hun ikke smokk - og tok aldri smokk ... så nå når nr 2 blir født blir smokken med på barsel! Du må nesten prøve ulike typer for å se hva baby vil ta; men disse «flate» smokkene er best for fremtidig tannstilling. Noen babyer tar bare «cherry» smokker, noen tar bare flate, noen vil bare ha latex mens andre vil ha silikon.. vi prøvde aaalt.... babyen vår tok aldri flaske eller smokk, venta for lenge.

Her startet vi med smokk når vi kom hjem fra sykehuset. Hu frøkna har et veldig stort sugebehov og brukte puppen mye som kos på sykehuset, og det endte med veldig såre brystvorter.

Ventet til eldste var 3 uker før vi prøvde smokk - da tok hun ikke smokk - og tok aldri smokk ... så nå når nr 2 blir født blir smokken med på barsel! Du må nesten prøve ulike typer for å se hva baby vil ta; men disse «flate» smokkene er best for fremtidig tannstilling. Noen babyer tar bare «cherry» smokker, noen tar bare flate, noen vil bare ha latex mens andre vil ha silikon.. vi prøvde aaalt.... babyen vår tok aldri flaske eller smokk, venta for lenge.

Oi! Ok, da er det bare til å sette igang teste ut ulike smokker! Jeg vil absolutt ikke vente for lenge!

Vi starta med smokk den andre dagen etter at vi kom hjem fra sykehuset! Hun har et stort suttebehov og trenger smokken/puppen for å falle til ro når hun skal sove, ellers driver hun og kaver i en evighet. Det har gått veldig greit til nå og jeg merker om hun er sulten eller bare vil sutte :)

Vi prøvde først bibs smokk, men hun tar avent sine smokker mye bedre! Vi har ikke prøvd mam enda, men regner med hun tar de fint også i og med at de er såpass like til avent.

Bruker bare MAM 0-6mnd (kjøpes i matbutikk.)

Oi! Ok, da er det bare til å sette igang teste ut ulike smokker! Jeg vil absolutt ikke vente for lenge!

Sniker
Det er større fare for sugeforvirring ved flaske,for den gir mat. Mens smokken gir ikke mat, så det blir ikke nødvendigvis den forvirringen. Smokken skal bare roe og ikke gi mat, ikke sant :)
Prøv bare smokk nå du, venter du for lenge er sjansen at babyen slett ikke vil ha. Hvis du merker at sugetaket på brystet blir verre igjen, ville jeg pauset smokkbruk.
Jeg ga smokk da babyen var 4 dager. Han hadde et helt ekstremt suhebehov. På den tiden ammet jeg emd skjold, men det gikk likevel fint å kombinere skjold, pupp, flaskemating og etter noen uker å amme uten skjold :)

Takk for gode råd! Jeg testet en aventsmokk i går kveld, men den ble bare spyttet rett ut igjeno_O Får teste ut MAM og Bibs også! Kunne man få begge disse kjøpt i vanlig matvarebutikk?
Lurer på om det kanskje var silikontutten til Aventen han ikke likte. Virket som om den var for glatt i hvert fall.. Har noen av dere testet ut smokker i lateks eller naturgummi? Kanskje det kan være noe :rolleyes:

Takk for gode råd! Jeg testet en aventsmokk i går kveld, men den ble bare spyttet rett ut igjeno_O Får teste ut MAM og Bibs også! Kunne man få begge disse kjøpt i vanlig matvarebutikk?
Lurer på om det kanskje var silikontutten til Aventen han ikke likte. Virket som om den var for glatt i hvert fall.. Har noen av dere testet ut smokker i lateks eller naturgummi? Kanskje det kan være noe :rolleyes:

Mam får du kjøpt i vanlig butikk :) bibs finner du på nettet og i barneutstyrsbutikker stort sett.
Vi prøve bibs, avent, mam og naturgummi og det var Mam som etterhvert ble favoritten her, selv om jeg synes bibs-smokkene er mer estetiske :hilarious:

Vi introduserte smokk ved 3-4 ukers alder på begge to. Det kan godt hende at det hadde gått helt fint tidligere også. Våre har kun akseptert mamsmokkene, smokken fra avent brakk hun yngste seg av og den forsvant bare rett ut. Du får kjøpt smokken fra MAM på matbutikken og apotek, de har både fra 0-6 mnd og 0-2 mnd. Håper du finner en type babyen vil ha!

Supert! Da får jeg gå på smokkejakt til uken. Satser på å finne noe som funker :smiley-angelic001

Min erfaring er at de trenger en del øvelse før de klarer å holde på plass smokken. Det har ikke nødvendigvis så mye å si hva slags smokk. Viktigste er å få hjelp til å holde den på plass/stappe den inn på nytt når det ramler ut.

Når tenker dere at det er greit å innføre smokk til baby? Sønnen min er nå to uker og har et sinnsykt sugttebehov. Vurderer å begynne med smokk om ikke så lenge, men jeg ser at det rådes til å vente med dette til ammingen er veletablert. Hvor nært etter fødsel er det egentlig greit å bruke smokk? Ammingen går forholdsvis bra. Sliter litt med liten munn og riktig tak, men ellers går det greit.
Med nr 1 ventet vi 2-3 uker pga det du sa. Men jeg va smokk hele 24/7 de ukene da.
Med nr 2 har vi brukt litt fra dag 3. I vogn bilstol osv viss puppen ikke er klar med en gang. Ellers merker jeg tydeligere når han trenger mat en hva jeg gjore med nr 1. Vi bruker smokker 0-2 mnd fra mam. De tar han veldig lett. Ellers bra å prøve fleire smokker så dere ikke blir avhengig av en type:hilarious:

Min erfaring er at de trenger en del øvelse før de klarer å holde på plass smokken. Det har ikke nødvendigvis så mye å si hva slags smokk. Viktigste er å få hjelp til å holde den på plass/stappe den inn på nytt når det ramler ut.
Har du noen tips til hvordan man kan hjelpe de med å øve på smokkbruk?

Jeg fikk beskjed av de som jobbet på barselavdelingen om at jenta mi hadde et stort suttebehov. For at hu ikke skulle begynne å sutte på tommelen, så anbefalte de at jeg introduserte smokken med en gang. Så den ble godt brukt fra første dag :)

Har du noen tips til hvordan man kan hjelpe de med å øve på smokkbruk?
Bare å putte den inn igjen mange ganger og stoppe den når den nesten faller ut. Jeg ser for meg at å holde den fast helt på plass kan føles som ubehagelig tvang eller som om det er unødvendig for babyen å prøve holde på den selv, men det er bare personlig synsing:-)

Back
Topp