Bruk av smokk ved fullamming

Jente24år

Glad i forumet
Jenta er 3,5 uke gammel, og jeg fullammer. Av og til merker jeg at hun er urolig og vil til puppen ofte, men hun spiser ikke, hun bare sutter. Er det for tidlig å introdusere smokk?
Tenker kanskje hun har økedager når det er sånn? Men vil det bli mer melkeproduksjon når hun bare sutter og ikke suger på puppen?

De siste kveldene har hun vært litt urolig og skriker når hun har lagt seg i sengen sin, men hun har nettopp spist og fått ny bleie. Bør vi la henne skrike seg ferdig eller bør vi ta henne opp? Er redd for at hun skal bli forvent, og atvi får problemer senere med at hun må sovne i armene våre....

Er vel innafor å prøve smokk når hun er 3,5 uker.

Synes ikke man skal la en liten baby ligge å gråte. Prøv å roe henne i sengen, og funker det ikke så ville jeg tatt henne opp. Vi har alltid tatt opp jenta vår hvis hun ikke roer seg i sengen. Nå er hun 3,5 mnd og ingen problem å legge i egen seng :)

Her ga vi aldri smokk, men plukket alltid opp om hun gren når :) Hun er nå 19mnd og sover fint i egen seng hele natta. Roet hun seg ikke med byssing prøvde vi med pupp igjen og raping. Når de er så små har de stort nærhetsbehov så du skal ikke være redd for at hun skal bli bortskjemt :) er noe som kalles det 4e trimesteret som kan være ok å lese på (har ikke noe link akkurat nå)
Det er jo og fullt mulig å introdusere smokk hvis du føler for det :) for noen funker det, men her gjorde det ikke, ho ble illsint hvis vi prøvde å gi smokk :hilarious:

Det er bare å prøve smokk, du merker fort om det fungerer eller ikke. [emoji4] Men en så liten baby må gjerne ligge ved puppen så mye som mulig, selv om hun ikke spiser. Det er kjempebra for melkeproduksjonen, og gir deg sannsynligvis en roligere og mer fornøyd unge. Det er helt vanlig at så små babyer vil ha pupp nærmest kontinuerlig.
Det er ikke mulig å skjemme bort en nyfødt heller, så la for guds skyld ikke babyen ligge og skrike i sengen sin. Gi henne så mye kos og nærhet som hun trenger! Bæretøy er supert, da får du hendene fri samtidig som du har babyen inntil deg.

Er vel innafor å prøve smokk når hun er 3,5 uker.

Synes ikke man skal la en liten baby ligge å gråte. Prøv å roe henne i sengen, og funker det ikke så ville jeg tatt henne opp. Vi har alltid tatt opp jenta vår hvis hun ikke roer seg i sengen. Nå er hun 3,5 mnd og ingen problem å legge i egen seng :)
Her ga vi aldri smokk, men plukket alltid opp om hun gren når :) Hun er nå 19mnd og sover fint i egen seng hele natta. Roet hun seg ikke med byssing prøvde vi med pupp igjen og raping. Når de er så små har de stort nærhetsbehov så du skal ikke være redd for at hun skal bli bortskjemt :) er noe som kalles det 4e trimesteret som kan være ok å lese på (har ikke noe link akkurat nå)
Det er jo og fullt mulig å introdusere smokk hvis du føler for det :) for noen funker det, men her gjorde det ikke, ho ble illsint hvis vi prøvde å gi smokk :hilarious:
Det er bare å prøve smokk, du merker fort om det fungerer eller ikke. [emoji4] Men en så liten baby må gjerne ligge ved puppen så mye som mulig, selv om hun ikke spiser. Det er kjempebra for melkeproduksjonen, og gir deg sannsynligvis en roligere og mer fornøyd unge. Det er helt vanlig at så små babyer vil ha pupp nærmest kontinuerlig.
Det er ikke mulig å skjemme bort en nyfødt heller, så la for guds skyld ikke babyen ligge og skrike i sengen sin. Gi henne så mye kos og nærhet som hun trenger! Bæretøy er supert, da får du hendene fri samtidig som du har babyen inntil deg.

Takk for gode råd :) har selvfølgelig ikke lot henne ligge å skrike, har prøvd å roe henne ned ved å stryke på henne og snakke til henne, og hvis det ikke har funka så har jeg tatt henne opp. Men som regel så er det bare sutring... ikke direkte skriking.. og foreløpig har det kun vært på kveldene at hun er slik. På dagen sover hun som en stein og skriker ikke når vi legger henne i senga si aleine. Var bare noen som sa vi måtte være nøye med å ikke ta henne opp for den minste ting, for da kom vi til å få problemer senere...
men godt å høre at deres barn får sove godt selv om de ble dullet med når de var baby :)

Det er helt normalt at de er mer urolige og sutrete på kvelden. Les om kveldsuro på ammehjelpen: https://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden
Begge mine har hengt i puppen i timesvis om kvelden, særlig førstemann var «ille», men det går seg til etter hvert! Da de nærmet seg tre måneder begynte de plutselig å sovne for natten mye tidligere på kvelden, og det ble slutt på denne vindusviskerammingen.

Det er helt normalt at babyer vil ligge på puppen - den er mer enn bare mat. Melkeproduksjonen vil bli stimulert ja, og det er bra!

Anbefaler deg å lese disse:

https://www.babyverden.no/blogg/a-sovne-ved-brystet-en-uvane/

https://www.babyverden.no/blogg/hvorfor-er-den-lille-sa-urolig-pa-kvelden/

https://www.babyverden.no/blogg/den-nyfodte-spiser-hele-tiden/

https://www.babyverden.no/blogg/hvor-ofte-og-hvor-lenge-skal-babyen-spise/

Du kan gjerne bruke smokk, så lenge ammingen og sugeteknikken er godt etablert. Men det er jo ikke meningen at babyen skal suge på en plastdings, det er jo det puppen er til for :) Disse ukene legger hun grunnlaget for melkeproduksjonen framover. Uansett om det er økedøgn eller ikke, enten hun er sulten eller urolig, det er bare fint å la henne ligge på puppen :)

Så ang legging med gråt:
Babyen SKAL trøstes når den gråter - noe annet er omsorgssvikt! Om du løfter opp eller hva du gjør, kommer an på hva som er best for barnet. Men det er viktig at du alltid responderer på barnets gråt. Det er når du møter barnets følelser og barnets behov, at barnet lærer å regulere seg selv.

http://tilknytningsomsorg.no/ikke-ignorer-gratende-barn/

Ved å la babyen gråte seg ferdig, så kan babyen rett og slett slutte å gråte ved legging. Men ikke fordi den har «lært» noe, den har bare gitt opp troen på at noen bryr seg om den. Babyer av feks rusmisbrukere som bli ignorert slutter til slutt å gråte fordi de lærer at foreldrene ikke bryr seg, og slutter derfor å kommunisere og si i fra om egne behov for de vet de ikke blir dekket allikevel (dette gjelder også babyer av ikke narkomane som ikke responderer på babyens gråt). De lærer at egne følelser og behov ikke betyr noe og dette kan påvirke selvfølelsen for resten av livet! Babyer trenger nærhet, kjærlighet og omsorg, ikke «hard, kald disiplin». Sånn hvis du er under den gamle misoppfattningen av at babyer lærer å regulere følelsene av seg selv ved å gråte seg i søvn (vi vet bedre om hjernens utvikling i dag).

Babyen din er helt ny her i verden, hun er helt avhengig av deg. Når hun gråter prøver hun å fortelle deg at noe er galt. Enten det er sult, at noe er ubehagelig, at hun trenger nærhet eller hva som helst. Da er det din jobb som mor å gi henne det hun trenger. Du kan aldri skjemme bort en baby på omsorg, trøst og nærhet. Hun vil ikke bli forvent! Jeg lover! :)

Last edited:
Gi babyen det hun trenger! Et barn skal ALDRI ligge og skrike ifra seg. Det er, som nevnt over, omsorgssvikt. La henne ligge på puppen for det er et behov hun har. Ikke kun for mat, men trygghet og trøst.
Om du ble revet ut av din gode tilværelse og havnet på en plass du aldri har vært før, du kan ikke gjør noe selv, ingenting skjer automatisk slik at du er nødt til å be om det og du aner ikke hva som foregår. Hvordan hadde du følt det om du skrek og ropte, men ingen rundt deg ville hjelpe?

Les om det fjerde trimester. :)

Om du velger å begynne å gi smokk så trenger babyen fortsatt nærhet. Det er en ny sjef i huset nå :P Og det er ingenting du vil gå igjennom som ingen andre har opplevd før deg. Så spør i vei om råd :)

Det fine med puppen er at det er aldri feil - og dekker stort sett alt av behov en nyfødt har. Pupp er både mat, drikke, smertestillende, beroligende, sovemedisin, trøst og trygghet, alt i ett. Det er helt vanlig at de vil ligge ved puppen, særlig på slutten av en lang dag hvor de er trøtte og slitne. Nå var det aldri aktuelt med smokk her siden min hadde lav vektoppgang, og i ettertid syns jeg det er helt greit å slippe smokkestyr, han er snart 2 år og det har bare vært greit å slippe.

Babyer trenger ALDRI å gråte seg "ferdig", det er tåpelige overbevisninger som henger igjen fra en mørk tid i barneoppdragelsens historie, barn er ikke små diktatorer som er født med en lyst over å sjefe over huset og gjøre foreldrene til slaver, de gråter fordi de TRENGER noe, og en nyfødt trenger ofte nærhet, det er jo ikke sånn at mett + tørr bleie = fornøyd baby som kan ligge uten å forstyrre foreldrene frem til neste måltid, slik man trodde på 50 og 60-tallet, og heller lot ungene grine til de ga opp. Din lille baby har i 9 måneder levd i total symbiose med deg, kjent dine bevegelser, hørt din stemme og dine hjerteslag og dine kroppslyder, det å få være nær deg er med stor sannsynlighet det tryggeste hun kan oppleve, og det vil aldri bli feil.

Min har blitt tatt opp for hvert knyst (dvs, så fort vi har rukket til ham) siden han kom ut av magen, vi har samsovet siden han ble født og han har blitt masse trøstet med pupp og med kos og ja, hva enn som funker - han er en akkurat passe selvstendig og en veldig trygg snart toåring i dag. Å bli bortskjemt på nærhet går ikke an. Bortskjemthet skal du heller bekymre deg over når det kommer til å få ting og tang og da særlig rundt bestemødre :p

Takk for gode råd :) har selvfølgelig ikke lot henne ligge å skrike, har prøvd å roe henne ned ved å stryke på henne og snakke til henne, og hvis det ikke har funka så har jeg tatt henne opp. Men som regel så er det bare sutring... ikke direkte skriking.. og foreløpig har det kun vært på kveldene at hun er slik. På dagen sover hun som en stein og skriker ikke når vi legger henne i senga si aleine. Var bare noen som sa vi måtte være nøye med å ikke ta henne opp for den minste ting, for da kom vi til å få problemer senere...
men godt å høre at deres barn får sove godt selv om de ble dullet med når de var baby :)
Utrolig hvor mange som sier det der. De kan ikke skjemmes bort på kjærlighet og trygghet. Man får ikke problemer senere men heller trygge barn som stoler på dere. Jeg har fortsatt mareritt om da mamma lot meg være igjen i bilen utenfor huset for å sove når jeg var 5. Jeg sovna ikke i bil på flere år. Så nei ikke farlig å ta opp en skrikende baby eller barn. Ved enkelte andre så trenger barn sine foreldre. Nå er min eldste 4.5 år og sliter med mareritt. Selvfølgelig får hu sove sammen med meg og selvfølgelig kan jeg ligge å holde rundt hu til hu sovner de kveldene hu er redd. Er flere netter hu ikke redd enn hu er redd. Savner babytiden og kosen, og spesielt siden yngste aldri ville kose når han var baby. Nå er han 2 år og vil kose litt nå.

Utrolig hvor mange som sier det der. De kan ikke skjemmes bort på kjærlighet og trygghet. Man får ikke problemer senere men heller trygge barn som stoler på dere. Jeg har fortsatt mareritt om da mamma lot meg være igjen i bilen utenfor huset for å sove når jeg var 5. Jeg sovna ikke i bil på flere år. Så nei ikke farlig å ta opp en skrikende baby eller barn. Ved enkelte andre så trenger barn sine foreldre. Nå er min eldste 4.5 år og sliter med mareritt. Selvfølgelig får hu sove sammen med meg og selvfølgelig kan jeg ligge å holde rundt hu til hu sovner de kveldene hu er redd. Er flere netter hu ikke redd enn hu er redd. Savner babytiden og kosen, og spesielt siden yngste aldri ville kose når han var baby. Nå er han 2 år og vil kose litt nå.
Ja jeg er litt sjokkert over hva folk har anbefalt meg... til og med helsesøster sa man ikke burde ta opp baby med en gang, med mindre hun skrek til hun ble utslitt :o for da kunne vi få problemer senere, med et barn som aldri vil legge seg med mindre man bærer eller vugger de i søvn. jeg lar jo ikke babyen ligge å skrike SÅ lenge uten å gjøre noe. Og det var derfor jeg spurte her, for å høre andres meninger og råd, og det var godt å få bekreftet at kos og nærhet blir det aldri nok av❤️

Ja jeg er litt sjokkert over hva folk har anbefalt meg... til og med helsesøster sa man ikke burde ta opp baby med en gang, med mindre hun skrek til hun ble utslitt :o for da kunne vi få problemer senere, med et barn som aldri vil legge seg med mindre man bærer eller vugger de i søvn. jeg lar jo ikke babyen ligge å skrike SÅ lenge uten å gjøre noe. Og det var derfor jeg spurte her, for å høre andres meninger og råd, og det var godt å få bekreftet at kos og nærhet blir det aldri nok av[emoji173]️

Den helsesøsteren hadde jeg klaget på.

Feks når det kommer til sult: Babyens gråt er et sent tegn på sult. Babyen begynner med å være urolig, vri på seg og søke osv. Man skal ta de opp og legge de ved brystet med en gang, ikke vente til de gråter. Man bør være sensitiv overfor babyens signaler. «Sutring» er også kommunikasjon.

Jenta er 3,5 uke gammel, og jeg fullammer. Av og til merker jeg at hun er urolig og vil til puppen ofte, men hun spiser ikke, hun bare sutter. Er det for tidlig å introdusere smokk?
Tenker kanskje hun har økedager når det er sånn? Men vil det bli mer melkeproduksjon når hun bare sutter og ikke suger på puppen?

De siste kveldene har hun vært litt urolig og skriker når hun har lagt seg i sengen sin, men hun har nettopp spist og fått ny bleie. Bør vi la henne skrike seg ferdig eller bør vi ta henne opp? Er redd for at hun skal bli forvent, og atvi får problemer senere med at hun må sovne i armene våre....
Først, gratulerer. :)

Så, det beste rådet jeg kan gi deg som mor er å følge instinktet ditt.
Hvis du ønsker å introdusere smokk så er det helt greit, uansett. Det er du som kjenner ditt barn best og ser hennes behov.
Som andre har sagt så trenger barnet fortsatt nærhet og jeg vil og anbefale å lese om det fjerde trimester.
At hun vil ligge til brystet uten å die er bare flott.
Det hjelper både deg og henne fordi det utløser oksytosin. Du har masse kjertler i det området. Det hjelper dere begge. :)

Og så en bønn til deg. Aldri la henne ligge å gråte alene. Hun trenger deg.
Og hun sier selv i fra den dagen hun ikke trenger deg like nært. Det er den dagen hun begynner å utforske omgivelsene rundt seg. Men det er lenge til. :)

Kanskje kan du vurdere bæretøy?
Jeg anbefaler sjal eller meh dai. Så kan hun få være nært og føle seg trygg.
Du kan til og med amme i det. Og du får gjort andre ting fordi du har hendene fri.

Lykke til :)

Ja jeg er litt sjokkert over hva folk har anbefalt meg... til og med helsesøster sa man ikke burde ta opp baby med en gang, med mindre hun skrek til hun ble utslitt :o for da kunne vi få problemer senere, med et barn som aldri vil legge seg med mindre man bærer eller vugger de i søvn. jeg lar jo ikke babyen ligge å skrike SÅ lenge uten å gjøre noe. Og det var derfor jeg spurte her, for å høre andres meninger og råd, og det var godt å få bekreftet at kos og nærhet blir det aldri nok av[emoji173]️

Den helsesøsteren burde du sende inn klage på! Usikre førstegangsforeldre kan jo faktisk finne på å følge rådene hennes! Hun skulle ikke hatt jobb som helsesøster med mindre hun oppdaterer seg! Syns det rett og slett er skummelt med slike mennesker i sånne stillinger. :/

Back
Topp