Bruk av postafen!

Stine3

Flørter med forumet
Noen som har erfaring med bruk av dette mot kvalme i svangerskapet? Forrige svangerskap kastet jeg nesten opp helt fram til fødselen. Vet ikke om jeg orker det en gang til og dette svangerskapet er foreløpig helt likt som det forrige.

Legen ga meg resept på postafen, men når jeg skulle på apoteket sa hun der at jeg ikke burde ta disse i svangerskapet. Legen sa 1-2 morgen OG kveld og hun på apoteket sa en halv tablett 1 og MAKS 2 ganger til dagen, men kun dersom det var absolutt nødvendig.

Hva mener dere? Ble litt forvirret..

Har en venninne som har måttet bruke prostafen både morgen og kveld fra uke 7 (ca) til uke 16/17 eller noe sånt. Hun hadde ikke overlevd uten de. Tror hun tok 2 tabletter for dagen. Regner med at det går greit siden legen har skrevet de ut til deg. Er jo for å hjelpe da... Hadde jeg slitt med ekstrem kvalme, ville jeg absolutt gått for prostafen!

Jeg har en venninne som sleit seg gjennom to svangerskap med ekstrem kvalme i 9 mnd. Hun fikk Afipran. Det er det forsket endel på vet jeg. Postafen vet jeg desverre ikke noe om. Men ville stolt på legen:)

Hentet fra felleskatalogen:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. dose 50 mg. Overgang i morsmelk: Går sannsynligvis over i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Ser ut som det er greit visst du trenger det..

Var ekstremt kvalm første gang. Fikk kun vitaminer (tror vitamin B?) for å hjelpe. Han ville ikke at jeg skulle ta medisiner.

Hvis det er noen trøst så var bare litt kvalm andre gang - helt overkommelig [:)]

Lykke til!

Tusen takk for svar alle sammen[:)] Jeg måtte ta en idag tidlig for å i d hele tatt klare å levere i barnehagen siden mannen er bortreist.. Kommer nok til å bruke tablettene de verste dagene å heller prøve å la være når kvalmen er overkommelig..

Hvis jeg sitter med en liten novemberbaby i armene til slutt er alt verdt d[;)]

Tror jeg ville stolt på legen, er vel sånn at man ikke bør bruke Postafen når man er gravid uten å ha vært i kontakt med lege først..

God bedring, håper kvalmen avtar for deg, jeg har ikke vært kvalm i det hele tatt :)

Back
Topp