Jeg har en gutt på åtte år med store mageproblemer i form av forstoppelse og treg mage som følge av intoleranse mot melk (både melkeprotein og laktose, han slår ut på blodprøver og prikktester, dermed er han vel i grunnen allergisk). Han spiser derfor melkefri kost, men er likevel plaget med treg mage. Har brukt Duphalac siden fødsel i samarbeid med barnelege, men dette gir som kjent store plager med luft. Har som et siste forsøk begynt med Minifom kapsler til ham og dette har hatt god effekt mot luftplagene. Jeg er derimot usikker på om dette er et middel han kan bruke over tid eller om det kun kan benyttes i korte perioder. Han har nå fått det sammenhengende i to uker (tre kapsler daglig), men nå våger jeg ikke fortsette å gi ham det da jeg jo har lest diverse på nettet der man fraråder bruk av middelet over tid til spedbarn. Gjelder det samme for større barn, altså til min gutt som er åtte år? Hvor lenge kan han i såfall bruke det før han må avslutte? Får ulike svar på apotekene, så det gjør meg bare enda mer usikker og frustrert.
Kan legge til at han spiser fiberrik kost, drikker Havremelk og masse vann, er i veldig mye aktivitet og dermed legger forholdene til rette for at magen skal fungerer optimalt. Takker på forhånd for svar!
Kan legge til at han spiser fiberrik kost, drikker Havremelk og masse vann, er i veldig mye aktivitet og dermed legger forholdene til rette for at magen skal fungerer optimalt. Takker på forhånd for svar!