Bruk av Lutinus for å hindre prematur fødsel

Frysepinna

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2019
Hei, jeg lurer på om det er anbefalt å bruke Lutinus for å hindre prematur fødsel når årsaken er ukjent (utover påvist GBS i etterkant) og fødselen startet med vannavgang? Fødte min første i uke 33+4. Startet med vannavgang og riene begynte noen timer etter. Fikk Nifedipine og steroider, men det gikk likevel sin gang og 40 timer senere ble sønnen min født med hastekeisersnitt. Jeg hadde et forholdsvis fint svangerskap og har ikke tidligere hatt operasjoner/infeksjoner i underlivet. Hadde imidlertid masse kynnere og kontaktet t.o.m jordmor flere ganger fordi jeg følte det var utover det normale, men ble fortalt at de kunne være både regelmessige og vare i lengre tid og at det var normalt og ikke noe å gjøre noe med. Jeg er nå gravid i uke 18+0 og fikk resept på Lutinus som jeg fikk beskjed om å begynne med nå, men jeg har lest litt og forstått at ikke alle mener dette er nyttig og man heller ikke kjenner til langtidsvirkningene på barnet, så jeg er litt skeptisk. Hva er din mening? Er det andre ting jeg bør passe på denne gangen og ta hensyn til for å unngå ny prematur fødsel? Har ikke fått tilbud om noe ekstra oppfølging så langt, men tenkte å høre om det er mulig. Har begynt med kynnere enda tidligere denne gangen og fått påvist GBS vaginalt (ikke i urinen). Sønnen min er bare 8 måneder, så jeg er hjemme med han og det blir en del tunge løft for tiden.
 
I Tidsskrift for norsk legeforening i 2016 var det en artikkel med følgende overskrift.
I Norge er det anbefalt vaginal behandling med progesteron for å forebygge for tidlig fødsel. En nylig publisert randomisert kontrollert studie viser ingen effekt av slik behandling. De norske anbefalingene for vaginal behandling med progesteron i graviditet bør revurderes og oppdateres med de nye funnene.

En stor amerikansk undersøkelse konkluderer med at det er nyttig å gi progesteron hvis livmorhalsen finnes forkortet ved ultralydundersøkelse i midterste trimester. Samme undersøkelse sier at man ikke har kunnet påvise at det skadelig for fosteret.

Så da blir som du allerede har lest deg fram til: Man er uenige.
Mitt råd til deg er at jordmor eller fastlege bestiller en time ved poliklinikken på sykehuset hvor du har planlagt å føde - slik at man kan følge deg opp der, blant annet med måling av livmorhalsens lengde.
 
Back
Topp