Bruk av jasmine og amming

tvilling81.

Blir kjent med forumet
Jeg var på 8-ukers kontroll etter keisersnitt på sykehuset i dag. Her fikk ble det snakk om pervansjon og jeg hadde bestemt meg for minipiller. Men han sa at da kunne jeg like gjerne bruke vanlig p-piller. Det hadde vist ikke noe å si selv om jeg ammer. Dette er helt motsatt av det jeg har hørt og lest tidligere.. Skal man ikke vente med p-piller til man er ferdig med å amme? Kan det ikke være risiko for å miste melka? Spurte en ekstra gang om det hels sikkert gjorde noe, og han mente det ikke skulle gjøre det. Var jasmine han anbefalte og skrev ut resept på. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, vurderer om jeg må ringe fastlegen min for å være helt sikker. Hva trur dere?

trodde ikke det var bra med p-piller mens en ammer nei.. er vel endel hormoner i dem eller?[:-][8|]

Trudde jeg også, får nok ringe legen min for å være helt sikker..

Jeg fikk beskjed av min lege om at jeg ikke kunne gå på p-pille [8|]

ORIGINAL: *TheaMor*

Jeg fikk beskjed av min lege om at jeg ikke kunne gå på p-pille [8|]

Var hos legen i dag, og fikk samme beskjed. P-pillene inneholder et hormon vi ikke skal ha i oss mens vi ammer.

Da jeg sa til legen jeg var hos at jeg hadde hørt at man ikke skulle bruke p-piller da en amma, sa han at det bare var en missforståelse hos enkelte leger og jordmødre. Men skjønner ikke at alle leger utenom han har missforstått... Blir mer og mer sikker på at jeg må ringe fastlegen min i morra å få resept på minipiller i stedet.

Jeg fikk beskjed av legen i går at jeg fint kunne begynne på p-piller siden jeg IKKE ammer. Så hadde nok sjekka en gang til. Han sa at hormonene i p-piller stopper melkeproduksjon.

ORIGINAL: *Høna*

Jeg fikk beskjed av legen i går at jeg fint kunne begynne på p-piller siden jeg IKKE ammer. Så hadde nok sjekka en gang til. Han sa at hormonene i p-piller stopper melkeproduksjon.

Var det ikke en her inne som fikk p-piller ved en feil og begynte å miste melka?
Jeg også fikk beskjed om at man ikke skal bruke p-piller under amming.

ORIGINAL: awenka

fikk ikke lov av min lege å bruke anet enn minipillen

ORIGINAL: Drømmeren

trodde ikke det var bra med p-piller mens en ammer nei.. er vel endel hormoner i dem eller?[:-][8|]

Det har jeg også hørt.. [:-]

Jeg ammer og har fått resept på p-piller. jordmor sa at det merket ikke ¨hadde noe innvirkning på amminga. Husker ikke hva de hette, har ikke hentet resepten. men det var ikke jasmine iallefall.. kanskje du kan finne det i legemiddelhåndboka.

Men er det ikke Yasmin som har gått ut også nå?? Pga mange bivirkninger osv? Var denne jeg gikk på før..og pga bivirkningene jeg fikk hadde jeg aldri brukt den nå npr jeg ammer hvertfall..[&:]
Forstår ikke at leger kan si så mye forskjellig!!

Fant en ny oppdatering ang saken jeg skrev om nå;

Yasmin har ikke flere bivirkninger enn andre p-piller

Det er skapt usikkerhet omkring p-pillen Yasmin etter et program i dansk fjernsyn. Statens legemiddelverk mener det ikke oppstår flere blodpropper med Yasmin enn med andre p-piller av samme type. - Ingen bør slutte å bruke Yasmin som følge av medieoppslagene, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket.

Alle p-piller gir en liten risiko for blodpropp. Denne risikoen har vært kjent i mange år. En regner med at blodpropp kan ramme to til fire av 10 000 kvinner som bruker p-piller i ett år. Yasmin kom på markedet i Norge i 2001. Legemiddelverket har siden da vært oppmerksom på bivirkninger av Yasmin, og vurdert p-pillens bivirkningsprofil i forhold til andre p-piller av kombinasjonstypen. Det har vært meldt et noe høyere antall bivirkninger enn forventet av Yasmin i Norge. Disse tallene er imidlertid usikre. Store europeiske undersøkelser har vist at Yasmin ikke gir flere alvorlige bivirkninger enn andre p-piller av samme type.

Legemiddelverket ber leger være nøye med å melde bivirkninger av alle hormonelle prevensjonsmidler. P-pillene Yasmin, Yasminelle og Mercilon står på Legemiddelverkets overvåkningsliste.

Jeg fikk Cerazette minipille. Legen ringte overlegen på gynikologisk på Tønsberg sykehus for å høre om disse kunne taes og fikk ja. Han sa jeg ikke kunne ta Jasmin pga hormonene i pillen

.
Amming. Det tilrådes generelt ikke at kvinner bruker Yasmin så lenge de ammer. Dersom du ønsker å ta pillen mens du ammer, bør du ta kontakt med din lege.

Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for legemiddel.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/Y/Yasmin_Bayer+Schering+Pharma+AG_84468/89781.html

P-piller inneholder to hormoner, hvor det ene er østrogen. I minipillen Cerazette er det bare ett hormon, den inneholder ikke østrogen, slik at det kan taes av ammende. Hvis legen din sier at du kan ta vanlige p-piller, ville jeg ha tatt kontakt med en annen lege, evt. ringt på sykehuset/ammepoliklinikken og snakket med de.

Er litt skummelt å tenke på at ikke alle leger vet og lærer det samme [&:]

ORIGINAL: lykkelitensnart

Jeg fikk Cerazette minipille. Legen ringte overlegen på gynikologisk på Tønsberg sykehus for å høre om disse kunne taes og fikk ja. Han sa jeg ikke kunne ta Jasmin pga hormonene i pillen

Det hette den ja! Bare ho sa det var en p-pille og ikke en minipille. [:)]

ORIGINAL: awenka

fikk ikke lov av min lege å bruke anet enn minipillen

Fikk samme beskjed jeg også

Har fått resept på Cerazette... pga amming. Og det er minipille.... [8|]

Back
Topp