Bruk av hjelm i bhg

Fruktfat

Glad i forumet
Noen her som har opplevd at barn ikke bruker hjelm når de sykler f.eks på tre-hjul sykkel i barnehagen?

Det gjør de nemlig ikke i barnehagen her!

Kom og sku hente sønnen min i dag, han er snart 3 år. Og da hadde han akkurat klart å dette bakover på trehjulsykkelen og landet på endel steiner, og klart å slå hull i hodet. (ikke no alvorlig) men hadde han brukt hjelm hadde han ikke slått seg så mye!!
Kjenner jeg blir provosert!!

var det barnehagesykkel eller en som dere hadde med hjemmefra??

jobber i bhg, og vi bruker kun hjelm om sykkelen er tatt med hjemmefra og hjelm er tatt med...
vi har ikke hjelmer... 

håper det går bra med gutten din da... 
emoticon

I min barnehage, så må ungene ha på hjelm når de sykler på 2 hjulssykkel, ikke ved 3 hjulssykkel..
Det samme med barnehagen til storefrøkna her.

Håper det går bra med sønnen din, det hørtes ikke noe godt ut asså.

det var en barnehage sykkel.

hvorfor er ikke hjelm endel av sykkelbruken i bhg'er?
bør være en selvfølge syns jeg.

ser ut til å gå bra med han ja :-)

Fruktfat skrev:
det var en barnehage sykkel.

hvorfor er ikke hjelm endel av sykkelbruken i bhg'er?
bør være en selvfølge syns jeg.

ser ut til å gå bra med han ja :-)

Hos oss har vi pratet om at det er så mange som sykler samtidig og at vi ville ikke hatt oversikt over hvem som brukte hjelmen uten å sykle.. Vi er redde for at de kan henge fast og bli kvalt om de klatrer i et tre og detter ned f.eks...
De får ikke så store skader av å falle av en 3 hjulssykkel selv om de får veldig vondt da.

Jobber også i bhg og her blir det ikke brukt hjelm til 3 hjulssykklene heller. Og har de med seg 2 hjulssykkler, så skal disse stå parkert til de drar hjem, foreldrene har som oftest med hjelm til turen til og fra bhg.

Har aldri sett en bhg som bruker hjelm til 3 hjulinger......

Jeg har heller ikke vært borti at barna bruker hjelm ved 3 hjul-sykling..

Jeg tenker at det ville vært vanskelig å sikret kvalitetet på hjelmene..  selvføglelig kunne man hatt en system på at barna måtte være forsiktig med hjelmen, legge dne på plass etter burk osv.. men en 2,5 åring på sykkel tenker neppe på det..
Ser for meg at hjelmene slenges fra seg..  og da får de fort skader og virke rikke på den måten de skal virke..  Hørte at om en hjelm detter hardt i bakken bør den egentlig byttes..

Også er det det som B&T skriver..  at det kunne vært fare for at barna kunne leke videre og evt henge fast i et tre med hjelmen osv..    Barn går ofte frem og tilbake til sykkelen sin.. og det ville blitt myyye pes å mase på barna om "av og på hjelmen"..

Jeg forstår at du ikke likte at gutten din slo seg..    Men det er ikke ofte at sånne ulykker skjer på 3-hjul-sykler! Jobbet i bhg i veldig mange år og har opplevd 1 barn som fikk hull i bakhode fordi han gjorde det samme som din gutt.. 
også er det jo noe med at barn lærer av det de erfarer..  (til en viss grad selvføglelig)

Mens vi gikk gravid, var d ei jente som som hang fast i  en grein med hjelmen, og ble hengt og døde.
Skjedde i en barnehage her i kongsberg

En annen negativ ting med å bruke hjelm i bhg, er jo faren for lus.....    hjelmene byttes jo på hele tiden....

Har aldri sett noen bruke hjelm når de er på trehjuls sykkel i barnehagen. Har heller aldri sett det i noen andre barnehager jeg går forbi.... Vi har ikke hjelm. Det føler jeg han ikke trenger før han er på "ordentlig" sykkel.

Det er større sjanse for at ett barn blir hengt av hjelmen, enn at ungen får store skader ved å falle av en trehjulssykkel! 

Back
Topp