Bruk av egenmelding under svangerskap

Junimamma<3

Blir kjent med forumet
Hei dere! Jeg lurer på om dere vet hvordan det er med bruk av egenmelding når man er gravid? Er vel slik at det må gå 16 dager mellom bruk av egenmelding til vanlig, men tenkte kanskje det fantes andre «ordninger» når man er gravid. Tungvint om jeg må til legen for å ordne sm dersom jeg er borte en dag liksom[emoji29]

Det er vel slik at om bedriften er en IA bedrift kan du levere egenmelding for 8 dager iløpet av en 16dagersperiode. Disse dagene trenger ikke være sammenhengende. Samme er det vel ellers også, bare at da gjelder det at du kan levere egenmelding for 3 dager iløpet av en 16dagersperiode, disse trenger heller ikke være sammenhengende.

Kan være jeg er på villspor, men tror det er riktig

Ok, det hørtes fornuftig ut iallefall [emoji28] håper det stemmer [emoji3]

Hei dere! Jeg lurer på om dere vet hvordan det er med bruk av egenmelding når man er gravid? Er vel slik at det må gå 16 dager mellom bruk av egenmelding til vanlig, men tenkte kanskje det fantes andre «ordninger» når man er gravid. Tungvint om jeg må til legen for å ordne sm dersom jeg er borte en dag liksom[emoji29]

Jeg jobber ikke i en IA bedrift og der gjelder samme regler om egenmelding om du er gravid eller ei. Der kan du ta 4 egenmeldinger i året, 1 egenmelding gjelder for maks 3 dager (er første fraværsdag fredag så gjelder egenmeldingen for fredag, lørdag og søndag). Egenmeldingen må skrives/signeres første dagen tilbake på jobb.

Hvis du er aleneforsørger så får du krav på flere egenmeldinger pga man ofte må bli hjemme med sykt barn hver gang.

Jeg jobber i en IA-bedrift.
Sist jeg var gravid, fikk jeg beskjed om at man skal bruke sm hvis man er borte fra jobb pga graviditet. Dette fordi da er det gravideteten/fosteret som gjør deg syk, og ikke kroppen selv.
Da er det andre rettigheter + at man kan jo være mye borte underveis i graviditeten så da er det dumt å bruke opp alle egenmeldinga på det.

Men mulig det er andre regler på det, det var bare det jeg fikk beskjed om :happy:

Jeg jobber i en IA-bedrift.
Sist jeg var gravid, fikk jeg beskjed om at man skal bruke sm hvis man er borte fra jobb pga graviditet. Dette fordi da er det gravideteten/fosteret som gjør deg syk, og ikke kroppen selv.
Da er det andre rettigheter + at man kan jo være mye borte underveis i graviditeten så da er det dumt å bruke opp alle egenmeldinga på det.

Men mulig det er andre regler på det, det var bare det jeg fikk beskjed om :happy:

Det har ikke noe å si hvorfor man er syk, egenmelding kan man ta uansett. Men for arbeidsgiver er det bedre om man sykmeldes, fordi de ved svangerskap slipper å betale arbeidsgiverperioden. De sparer altså penger på at du sykmeldes i stedetfor at du tar egenmelding.

Men har man uforutsigbare plager og bare er dårlig i ny og ne er det jo litt tungvint å be om en sykmelding her og en sykmelding der.

Det har ikke noe å si hvorfor man er syk, egenmelding kan man ta uansett. Men for arbeidsgiver er det bedre om man sykmeldes, fordi de ved svangerskap slipper å betale arbeidsgiverperioden. De sparer altså penger på at du sykmeldes i stedetfor at du tar egenmelding.

Men har man uforutsigbare plager og bare er dårlig i ny og ne er det jo litt tungvint å be om en sykmelding her og en sykmelding der.
Ok, det var det jeg fikk beskjed om. Men da sa de det sikker for å spare penger da :wacky:

Ja, det er sant. Men godt man kan bruke egenmeldinger da :)

Back
Topp