Bruk av bilsete

her er jeg

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Hadde en diskusjon med en venninne. Hun ville ha minien min med på kjøretur uten bilsete. ( han er straks 5 år) Det var ikke snakk om å kjøre 5 km på en halvtraffikert vei i 60 sone. Jeg nektet og sa at han ikke skulle kjøre en meter uten bilsete, hun sendte meg et sånn du er så teit blikk...
Hadde du latt ungen din kjøre uten bilsete? ?

Ikke før han når høyde/vektkravet for å sitte uten.
Det er ikke lov, og ville aldri tilgitt meg selv om noe skjedde på den turen heller.

Uaktuelt. Jenta mi er 5,5år, og har til nød kjørt kun med bilstolpute noen ganger. Men bruker helst bilstolen

Hatt eldre familie som har hvert sånn.
Jeg hadde aldri sendt min unge ut på en ulovlig biltur! Og vi følger anbefalinger fra trygg trafikk.
Beltestol er da ikke så vanskelig å ta med inn i bilen vel?

Nei. Det er vel ulovlig. Du får si at om hun gjør det så er det din plikt å anmelde. ;) Du gjør det ikke for å være slem, men for guttens skyld.

Nulltoleranse der. Sender aldri ungen i bil uten bilstol sålenge ungen er for liten til å være uten

Hadde ikke vært aktuelt.

Nei.

Og så ville jeg blitt skremt av at venninna mi hadde vært villig til å bryte loven, så jeg hadde nok spurt om hun hadde hatt råd til å bli tatt i kontroll...

Er det ulovlig??? Der lærte eg noe nytt. Når vi har hatt med venninner fra skolen til datteren min hjem så sitter dem uten bilstol bak pga vi har jo bare til datter vår. Når hun skal være med venninner hjem fra skolen så antar eg at hun sitter uten bilstol bak.. Dem er 7 år

Om vekt/høydekrav hadde vært ok så ja.... Om ikke så nei.

Er det ulovlig??? Der lærte eg noe nytt. Når vi har hatt med venninner fra skolen til datteren min hjem så sitter dem uten bilstol bak pga vi har jo bare til datter vår. Når hun skal være med venninner hjem fra skolen så antar eg at hun sitter uten bilstol bak.. Dem er 7 år

Blir det samme her. Korte avstander da, men om noen er med oss hjem eller omvendt må en av jentene sitte uten stol hjem.

Nei! Ikke så lenge barnet er for liten til å sitte uten bilstol.

Back
Topp