Bruk av babynest

S92

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Hei dere!

På tik tok ser jeg masse greier fra usa om at babynest og lignende ikke er «safe for sleep», og de norske rådene er også å ikke la barna sove i babynest fordi det blir for tett. Det er greit nok, og jeg hadde aldri lagt ungen min i det over natta uansett.

Men er det sånn at babynest ikke skal brukes i det hele tatt? Ser for meg at det kan være et fint sted for ungen å ligge i våken tilstand, bruke sammen med babygym o.l.

Vet flere som har brukt babynest i sofaen feks, særlig når ungen har kommet over nyfødt-stadiet og ikke lenger er en fugleunge.

Hva er deres tanker rundt babynest og hvordan har dere evt brukt det med tidligere barn?

Skal ha mitt første barn, og er gøy og interessant å høre andres erfaringer :love017

Det sies vel at babynest kan brukes under soving, så sant mamma eller pappa er våkne og kan overvåke bruken:)
Vi brukte det masse til 2020 babyen, og har planer om det samme med lillesøster som kommer i 2023 :)

• Liker
Reactions: S92
Hei!
Det har jeg faktisk aldri tenkt over at er farlig. Vi brukte det hele tiden, til og med oppi sengen til barnet. Følte det ble en trygg og fin kant rundt barnet. Vi kjøpte et ganske stort nest, for jeg ville at det skulle vare lenge. Det var heller ikke så høye kanter på det, kanskje det var derfor jeg aldri tenkte på at det var farlig.

Må Google litt og tenke meg om hva vi gjør med neste mann da, skjønner jeg.

• Liker
Hei!
Det har jeg faktisk aldri tenkt over at er farlig. Vi brukte det hele tiden, til og med oppi sengen til barnet. Følte det ble en trygg og fin kant rundt barnet. Vi kjøpte et ganske stort nest, for jeg ville at det skulle vare lenge. Det var heller ikke så høye kanter på det, kanskje det var derfor jeg aldri tenkte på at det var farlig.

Absolutt ikke ment for å skremme eller noe, altså! Jeg kjenner flere som har brukt det til soving - helt fint. Og USA er jo kjent for å være smått hysteriske. På min Dock a tot er det dog en lapp som sier at den ikke skal brukes til soving, som antakelig er for å beskytte seg mot søksmål. Hehe.

Mange babyer liker jo å ligge oppi der, og jeg ser mange babyer som sover med dyne tett rundt seg og alt mulig. Så skjønner ikke at det skal være SÅ stor forskjell.

Leste også at veldig mange spebarnsdødafall i usa blir klassifisert som krybbedød (sids), selv om det er andre årsaker (fordi det er enkelt for politiet), noe som også kan bidra til at statistikken deres ser veldig dyster ut. Men kan ikke komme på at jeg har hørt om et eneste dødsfall i Norge som følge av bruk av babynest.

Forrige min likte å gni seg opp i hjørner. Antar det føles trygt for babyen. Og det føltes veldig utrygt for meg. Babynestet ble ikke brukt.

• Liker
De sier jo at man ikke skal bruke sengekant oppi sprinkelseng også, fordi det også kan være farlig.. Jeg skal kjøpe babynest men tenker jeg bruker den bare til sofaen og slikt, ikke til å sove i på natten :)

De sier jo at man ikke skal bruke sengekant oppi sprinkelseng også, fordi det også kan være farlig.. Jeg skal kjøpe babynest men tenker jeg bruker den bare til sofaen og slikt, ikke til å sove i på natten :)
Ja, jeg tenker også å bruke mitt på den måten, også bygge opp bunnen litt om ungen blir liggende veldig inntil kantene på en måte. Virker snedig å legge babyen i et slikt i sofaen på kvelden (om man har en unge som godtar det).

Vi har også hund, så tenker det kan være en fin bareiere mellom hund og baby når vi er i gulvet og slikt :)

Yngri har jo et babynest i Mesh ser jeg, så det vil jeg faktisk tro puster bra selv om ungen skulle legge seg med ansiktet inntil. Jeg brukte babynest både natt og dag i nyfødtperioden forrige gang, men hun var en rolig baby som sov stødig på ryggen. Var så kjekt å dra hele nestet over i sengen ved amming..
Bruker også sengekant. Kjøpte en pustende overmadrass da hun begynte å snu seg på magen om natta før hun klarte å snu seg tilvake (var ferdig med babynest da), i frykt for kveling, det gav en ekstra trygghet.

• Liker
Forresten vil jeg kjøpe Liewood sitt babynest med bærehåndtak denne gangen. Vi bar babynest med baby mellom etasjene og rommene i huset forrige gang, føltes ikke så trygt eller praktisk med det vanlige slamsete babynestet!

• Liker
Forresten vil jeg kjøpe Liewood sitt babynest med bærehåndtak denne gangen. Vi bar babynest med baby mellom etasjene og rommene i huset forrige gang, føltes ikke så trygt eller praktisk med det vanlige slamsete babynestet!
De ser veldig fine ut! Vi bor i leilighet på ett plan, og har heis i bygget, så tenker vi klarer oss uten håndtak i første omgang :love017

Brukte mye babynest til første, både i sofan å i vugga.. å av å til i senga.. blir å bruke det på denna å ves h*n like det.. min lå aldri me hodet inntil kantwn, men la sæ helt nederst i neste, gjerne me fotan over kanten så va aldri bekymra før nå kvelning.. tenke man må se litt ann ungen:-)

Vi brukte babynest hver dag til hun var 5-6 mndr :) Både på sofaen og i leandervuggen, men vi brukte den aldri i sengen hennes/vår på natten. Vi har heller aldri brukt eller kommer til å finne på å bruke sengebeskytter.

• Liker
Jeg har fått anbefalt babynest av alle mine venner som har barn, så jeg kommer til å bruke det på dagene.

• Liker
Hei!

Samme her, men kjem mest sannsynlig til å bruka det som sist. Var liksom anten det eller 0 søvn om natta :rolleyes:

Kan noen anbefale merke på babyenst som de er fornøyd med? Evt den dere har tenkt å bytte til? Har ikke behov for det aller dyreste, men noe som funker greit. Setter pris på tips :)

Kan noen anbefale merke på babyenst som de er fornøyd med? Evt den dere har tenkt å bytte til? Har ikke behov for det aller dyreste, men noe som funker greit. Setter pris på tips :)

Sniker
Ville ha valgt et med bærehåndtak. Najell sitt er veldig fint og voksi og Liewood har også barnets med bærehåndtak. :) det finnes også noe som heter Myklift som er ganske likt som du også kan Google. Ligger ofte en del på Finn, men de mest populære som feks Najell selges raskt så der bør du sjekke priser og hva du er villig til å gi, også ha på varsel på nye annonser.

Sniker
Ville ha valgt et med bærehåndtak. Najell sitt er veldig fint og voksi og Liewood har også barnets med bærehåndtak. :) det finnes også noe som heter Myklift som er ganske likt som du også kan Google. Ligger ofte en del på Finn, men de mest populære som feks Najell selges raskt så der bør du sjekke priser og hva du er villig til å gi, også ha på varsel på nye annonser.
Tusen takk :Heartred Skal absolutt titte litt på nettet etter de som nevnes her. Tenker det sikkert er greit med en babynest i sofaen, eller bare et sted å legge baby i korte perioder :)

Brukte babynest lenge til førstemann ☺️ Aller helst sendte vi han fra bryst til bryst, men han sov godt i nestet sitt. Vi hadde alltid oppsyn med han når han sov i det - da er det helt innafor :) Vi hadde babynest med hanker fra Liewood og det anbefales veldig! Det er treplate i bunn og veldig stabilt. Kunne frakte med meg sovende baby over alt uten å vekke! Hvis jeg ville dusje koste han seg eller sov i nestet, og jeg hvis jeg lagde middag eller bakte boller (Hello amme-cravings) hadde jeg nestet på spisebordet mens jeg holdt på. Sistnevnte før han ble aktiv selvsagt!

Babynest hadde ikke kommet på markedet når jeg fikk mine to første, men de elsket å ligge tett inntil noe. Mange venninner har elsket å bruke nest, så her blir det definitivt et lite nestenurk i hus!

Back
Topp