M
mrspurple
Guest
Hva skjer når noen bryter taushetsplikten?? Noen som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
i hvilken grad? jobb?
Hva skjer når noen bryter taushetsplikten?? Noen som vet?
Her gjelder det helsesøster som plaprer om barn, foreldre og kollegaer... Og om andre ting på jobben man ikke skal ut med...Kommer vel an på hvor man jobber og alvorlighetsgraden i det, men i de fleste tilfeller er det nok oppsigelse eller avskjed. I min bransje er det veldig strengt og brudd på taushetsplikt slås hardt ned på (jobber i bank). Jeg måtte ha gått på dagen om det ble kjent at jeg for eksempel hadde plapret om kunders økonomi til utenforstående.
Dersom brudd på taushetsplikten fører til tap for bedriften så har man nok erstatningsansvar også, type avsløre ting for konkurrenter. Husk at taushetsplikten også gjelder etter at man har sluttet i bedriften, men ikke alle "husker" dette.
Men om man jobber i butikk og tilfeldigvis nevner for venninna at tanta var innom og den typen ting, så kvalifiserer nok ikke det til oppsigelse altså, som sagt; alvorlighetsgraden er nok viktig.![]()
Kommer vel an på hvor man jobber og alvorlighetsgraden i det, men i de fleste tilfeller er det nok oppsigelse eller avskjed. I min bransje er det veldig strengt og brudd på taushetsplikt slås hardt ned på (jobber i bank). Jeg måtte ha gått på dagen om det ble kjent at jeg for eksempel hadde plapret om kunders økonomi til utenforstående.
Dersom brudd på taushetsplikten fører til tap for bedriften så har man nok erstatningsansvar også, type avsløre ting for konkurrenter. Husk at taushetsplikten også gjelder etter at man har sluttet i bedriften, men ikke alle "husker" dette.
Men om man jobber i butikk og tilfeldigvis nevner for venninna at tanta var innom og den typen ting, så kvalifiserer nok ikke det til oppsigelse altså, som sagt; alvorlighetsgraden er nok viktig.![]()
Hvordan gå frem med det? Jeg vil jo at denne personen skal bort herfra, i og med at det er mine venner og kjente hun forteller ting om... Hvem vet hvem andre hun forteller til...
Her gjelder det helsesøster som plaprer om barn, foreldre og kollegaer... Og om andre ting på jobben man ikke skal ut med...
Det er grovt etter min mening.
Jeg har en tidligere kollega som nå jobber i NAV som av og til snakker om sine klienter til meg. Jeg likte han aldri så godt da jeg jobbet sammen med han, så det er mulig jeg gjør noe med det en dag......
Jeg ef bare redd hun finner på noe som kan sende barnevernet på døra her.. Vet ikke om hun er sånn.. Men vet aldri... Er redd hvis jeg får henne sparka, at hun skal ta igjen...
Det vil skinne igjennom om det er en falsk bekymringsmelding altså. Du melder henne for brudd på taushetsplikten, og så melder hun deg til barnevernet etterpå? Det vil barnevernet med en gang se hvordan er. Du skal ikke være redd barnevernet altså, de er ikke fæle monstre som media av og til fremstiller dem.Det er ingenting å ta på oss altså, det har hun sagt selv... Men redd hun finner på en falsk historie eller noe...
Det vil skinne igjennom om det er en falsk bekymringsmelding altså. Du melder henne for brudd på taushetsplikten, og så melder hun deg til barnevernet etterpå? Det vil barnevernet med en gang se hvordan er. Du skal ikke være redd barnevernet altså, de er ikke fæle monstre som media av og til fremstiller dem.
Jeg syns du burde gå videre med dette!.. Når man velger å ha en jobb der det kreves at man har taushetsplikt (uansett hvilken grad), skal den holdes!!
Jeg syns dette er et grovt brudd på taushetsplikten.. Hadde aldri stolt på en person som satt og snakka slik om andre. Går det ikke an å sende en anonym klage til sjefen?
Eventuellt så kan du kanskje forhøre deg med andre om det er fler som opplever det samme - barselgruppa feks?.. Jo flere, jo bedre!
Masse lykke til, håper du finner en løsning
Sent from my iPhone using BV Forum mobile app