Bronkitt

smash

Forumet er livet
VIP
Har noen her hatt det før?

Lurer på om jeg har det.
Jeg hoster og hoster, noe som går utover nattesøvnen. Stakkars mannen min tusla ut i stua å la seg i natt, siden jeg hosta så mye.
Det gir seg jo ikke!!!!! Har feber litt sånn fra og til, men ikke så mye.
Er i ganske grei form ellers, litt slapp, men går tur med bikkja, leker med ungene ++ men blir fort sliten.
Høres dette ut som bronkitt?
Etter hva jeg har skjønt, så går bronkitt over av seg selv, så gidder ikke å dra til legen for det da... Når de ikke kan gjøre noe uansett...
Om det er bronkitt, lenge varer hosten? Har hostet i en uke nå! Sliiiiten! Helt sår og øm i magen/ribbeina!

Ingen som kan noe om bronkitt?

Kan også være lungebetennelse da :D Er jo epedimi på det nå... Kan desverre ikkje veldig mye om bronkitt...

Lille-My skrev:
Kan også være lungebetennelse da :D Er jo epedimi på det nå... Kan desverre ikkje veldig mye om bronkitt...

Lungebetennelse har jeg hatt noen ganger, så er ganske sikker på at det ikke er det..

Eg har ein lei tendens til å få bronkitt i etterkant av forkjølelse. Først sår hals i nokre dagar, kanskje eit snev av feber, så rennande auge og nase eit par dagar og så hoste. Som enten går over etter eit par dagar det og, eller blir bronkitt som held meg våken på nattestid i minst ei veke, helst to.

Ein treng sånn sett ikkje gå til lege for bronkitt (med mindre ein har høg feber over fleire dagar), men det kan vere lurt å få resept på hostesaft. Det einaste som dempar hosten litt for meg er Cosylan eller Solvipect Comp. Same virkestoff i begge, men solvipecten er litt sterkare og smakar laaaaangt bedre.

Men enkelte netter hjelper ikkje sjølv dobbel dose solvipect (har fått "tillatelse" av legen til å ta dobbelt om hosten er alt for gale), då blir eg sittande oppe. Får ikkje sove uansett.

God bedring.

Kan jo være greit å ta en tur til legen uansett, kan være en lungebetennelse, selv om du har andre symptomer.

Det kan være bronkitt, men også lungebetennelse (for tiden er det mange som har lungebetennelse forårsaket av mykoplasmabakterien).

Dersom du har gått med dette lenge, eller du føler deg mye dårligere vil jeg anbefale deg å ta en tur på legevakten/til fastlegen og få en CRP måling. Det kan i hvertfall gi en pekepinne på om det er bakterier eller virus du har (en høy CRP tyder på bakterier, mens dersom det er en lav CRP kan det være virus). Er det en bakterieinfeksjon du har fått, så kan legen vurdere å gi deg noe antibiotika/antimikrobielle midler.
Legen kan også lytte på lungene dine for å høre etter bilyd.

Jeg er ikke lege, men jobber innen helse.

Takk for svar!
Da ser jeg hva jeg gjør i kveld.
Fryktelig slitsomt å gå med den hosten, selvom formen er helt grei..

Eg har hatt kronisk bronkitt siden eg var barn..etter en forkjølelse setter det seg en tørrhoste som kan vare i ukevis..Nettene er verst.

Eg tok pusteprøve  og blodprøvehos hos legen for å finne det ut.

Etter mange år med diverse hostesafter. er det bare en ting som funker for meg : ventoline diskus .!

Vesten skrev:
Eg har hatt kronisk bronkitt siden eg var barn..etter en forkjølelse setter det seg en tørrhoste som kan vare i ukevis..Nettene er verst.

Eg tok pusteprøve  og blodprøvehos hos legen for å finne det ut.

Etter mange år med diverse hostesafter. er det bare en ting som funker for meg : ventoline diskus .!

Så slitsomt!!! Jeg er sliten etter en uke jeg:P

Back
Topp