BrittKari sin bildetråd =)

BrittKari

Gift med forumet
                      *poff*

*poff*

*poff*

*poff*

*poff*

oppdatert med eit nesten nytt magebilde og eit nytt ul bilde av klompen:)

oppdatert med nytt magebilde[:D]

LITT OM DET SOM FEILER LILLEGUTT I MAGEN!!!

Tenkte at siden jeg no er på sykehus kan jeg skrive ned litt om det som feiler lillegutt,blir kjekt å se tilbake når vi har hvert gjennom alt vi skal.

Lillegutt i magen har noe som da heter ØSOFAGUSATRESI
Øsofagusatresi betyr medfødt lukket spiserør.
Hos nyfødte med denne tilstanden er spiserøret delt i 2,og der er ingen forbindelse
mellom øvre del av spiserøret og magesekken.
Av den grunn kan barnet ikke svelge slik at mat kommer ned i magen.

De fleste barn med den her diagnosen blir operert i løpet av 1 eller 2 levedøgn.
Målsettingen er å skjte de to endene sammen slik at spiserøret blir helt.
Etter operasjonen kan barnet få problemer med spising,sure oppstøt,refluks.
Dette vil bedre seg når barnet blir eldre.

Tegn på øsofagusatresi: for mye fostervann,et røntgenbilde av spiserøret og brystet vil bekrefte diagnosen.Alle nyfødte med det her blir
undersøkt for andre misdannelser.

Oppflging og behandling

De fleste blir operert i løpet av første eller andre levedøgn.
Målet for operasjonen er å føre de 2 spiserørs-endene sammen til et helt spiserør.
Kort tid etter operasjonen får barnet mat gjennom en tynn plastslange som legges via nesen ned til magesekken.barnet kan etter hvert ofte ammes:D

Prognose

Selv om det er flere utfordringer i de første årene,har barn med øsofagusatresi
gode fremtidsutsikter.Foreldre forteller at de to-tre første årene var de mest strevsomme men at langsomt blir bedre:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

det legene har funnet ut er at lille kim-thomas har en annen variant av
ØSOFAGUSATRESI
"long gap" alltså langt mellomrom

”Long gap” øsofagusatresi
Har barnet denne formen for øsofagusatresi, må man vente med operasjon til spiserørsendene har vokst ytterligere mot hverandre. Dette kan ta 10-12 uker. Hvis det fremdeles ikke er mulig å sy spiserøret sammen må andre operasjonsteknikker vurderes. I påvente av at endene skal vokse mot hverandre får barnet mat via en sonde rett inn i magesekken; gastrostomi.

*poff*   

FØDSELSHISTORIE

Mandag den 22 mars 2010 vart det bestemt at fødselen skulle bli satt i gang pga for mye fostervann.
kl.10.30 fikk jeg satt inn ett ballongkateter.
fikk ballongkateter pga at jeg tidligere har hatt 1 ks så da ville dem sette i gang fødselen litt forsiktig.
jeg måtte ha kateteret inne i min 24 timer.
jordmora sa at dem kunne dette ut av seg selv eller at vannet kunne gå.
så nå måtte vi være tolmodige:)
ingen verdens ting skjedde den dagen eller natta. vi var å gikk i gangen og var mest mulig aktiv:)

Tirsdags morgon den 23 mars kl.10.30  vart jeg satt på en ny ctg. lille Kim-Thomas var veldig aktiv og jeg hadde en del rier/kynnere som var harde. vi hadde veldig store problem med den hjertelyden sidne han var SÅ aktiv.

fikk da beskjed om at dem skulle ta ut ballongkateteret og sjekke om jeg har fått noe åpning og da kunne dem evt ta
vannet :D fikk en ny ul for å sjekke leie på ungen som er vanlig før dem sjekker evt åpning.
legen og jordmora fikk sjokk for der hadde kim-thomas snudd seg med rompa ned!!

legen sa at vi ikke hadde mye valg no så det blir ks i løpet av dagen.
siden jeg hadde spist frokost kl.09.00 måtte jeg vente til kl 14.00

jordmora ville ikke ta ut ballongkatetert i tilfelle vatne skulle gå.

jeg var veldig skuffa der når jeg fikk den beskjeden,men hadde ikke så mye valg.

vi slappet av godt på rommet vårt,jeg la meg godt under dyna med ett donald blad:)

når kl. var 14.00 kom jordmora inn for å gjøre jeg klar til ks.
barberte meg,la inn ett kateter,satt inn veneflon osv.

etter det var ferdig trillet vi ned på operasjonsavd.

det var veldig mange folk og dem var veldig hyggelige alle sammen:)
spinal bedøvelsen var ikke vond i det hele tatt,var bare utrulig vondt å ligge på sida og kjenne at han trykke med tommelen sin slik han gjorde.

etter en bitte liten stund begynnte jeg å kjenne en hærlig varm følelse i beina og i kroppen:)

per fikk komme inn når at var på plass:)

ja legen hadde store problem med å sette inn den siste venefloen:D :S han prøvde 2 gang på handa og måtte til slutt sette en i foten !!! det var vondt!!!

kl.15.01 fikk vi høre verdens beste lyd.kim-thomas grein masse når han kom til verden!!!
jeg klarte jo selfølgelig ikke å holde tårene tilbake!!!!
jeg fikk ikke lov å holde han men fikk se han. etter en liten stund for per og kim-thomas ned på nyfødt intensiven.

jeg vart trilla inn på gynekologisk overvåking etter ks.

jeg var ikke trøtt i det hele tatt,ville se kim-thomas men måtte bare vente at jeg kjente beina mine.

etter noen timer begynner jeg å få følelsen tilbake:)
vart vaska og trille inn på nyfødt intensiven!!!

nydelige gutten vår

Back
Topp