Britax two way

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Noen som har erfaring med denne stolen? Fordeler/ulemper?

Ønsker oss en beltemontert stol som nr 2 i min bil, men den skal også brukes i forsetet på mannens bil noen ganger i året (ja vi kan koble ut airbagen). Det er også ønskelig at stolen kan brukes forovervent i tilfelle det skulle bli aktuelt.

Vi har snoket veldig på den for bruk i framsetet på arbeidsbilen.... er den som er lengst i bruk, som er liten i seg selv! Fordelen er vel at den kan brukes begge veier når de blir 4?

Vi har snoket veldig på den for bruk i framsetet på arbeidsbilen.... er den som er lengst i bruk, som er liten i seg selv! Fordelen er vel at den kan brukes begge veier når de blir 4?

Nei, den kan egentlig ikke det. Hvis stolen passer, skal den brukes bakover. :)
Det er ikke trygt, og ikke noe poeng i å snu. Den har ikke lenger bruk fordi den kan snus.
Two way er laget for å lenes mot dashbordet.
Den som er lengst i bruk og tar minst plass, er Axkid Minikid.

Det finnes ikke stoler som egentlig er laget for å brukes begge veier.
Etter beltefestet stol, er beltestol neste steg.

Det er ikke trygt, og ikke noe poeng i å snu. Den har ikke lenger bruk fordi den kan snus.

Axkid er en del dyrere, pluss at vi må ha kile også pga bratte seter i min bil. Jeg har ingen planer om å snu før minimum fire år, men siden denne er rimeligere enn axkid så vurderer jeg den som et alternativ. Fra produsentens side ser det også ut som denne kan lenes mot seteryggen på setet foran, ikke utelukkende mpt dashbord, og den kan monteres i midten av baksetet om man ønsker det.

Du missforsto innlegget mitt.

Jeg kjenner at jeg er lei av at folk skal «lære opp» her inne. Jeg opplever at folk har et behov for å prakke på andre sin visdom med over hue.

Jeg og veit at barn helst skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men har du noen gang kjørt med en unge i fremsetet i vår bil, så veit du at det er mye mer trafikksikkert å snu ungen når den blir 4 år!
Axikid minikid funker desverre ræv i vår bil hvor setet skal være fremme. Ikke alle seter passer til alle biler.

Last edited:
Du missforsto innlegget mitt.

Jeg kjenner at jeg er lei av at folk skal «lære opp» her inne. Jeg opplever at folk har et behov for å prakke på andre sin visdom med over hue.

Jeg og veit at barn helst skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Men har du noen gang kjørt med en unge i fremsetet i vår bil, så veit du at det er mye mer trafikksikkert å snu ungen når den blir 4 år!
Axikid minikid funker desverre ræv i vår bil hvor setet skal være fremme. Ikke alle seter passer til alle biler.

Sier du faktisk at du ikke vil ha tips om hva som er tryggest? Det har jeg aldri opplevd før. :O
Du vil vel ikke minske sikkerheten fordi du tar feil om noe?

Sier du faktisk at du ikke vil ha tips om hva som er tryggest? Det har jeg aldri opplevd før. :O
Du vil vel ikke minske sikkerheten fordi du tar feil om noe?

Så du sier at det er mer utrygt å snu barnet vårt når det er 4 år? Kontra at vi får bedre utsikt av ruta og bedre oversikt over veien?

Så du sier at det er mer utrygt å snu barnet vårt når det er 4 år? Kontra at vi får bedre utsikt av ruta og bedre oversikt over veien?

Jeg snakker om motviljen til å få tips, som tross alt var det du motsatte deg.
"Jeg kjenner at jeg er lei av at folk skal «lære opp» her inne. Jeg opplever at folk har et behov for å prakke på andre sin visdom med over hue."

Du har forøvrig ikke sagt noe om hva slags bil dere har, eller hvorfor det skulle bli lettere å ha barnet i bilen når h*n fyller fire år, eller hva som er problemet nå, så det får jeg foreløpig ikke svart deg på.

Jeg snakker om motviljen til å få tips, som tross alt var det du motsatte deg.
"Jeg kjenner at jeg er lei av at folk skal «lære opp» her inne. Jeg opplever at folk har et behov for å prakke på andre sin visdom med over hue."

Du har forøvrig ikke sagt noe om hva slags bil dere har, eller hvorfor det skulle bli lettere å ha barnet i bilen når h*n fyller fire år, eller hva som er problemet nå, så det får jeg foreløpig ikke svart deg på.

Til å starte med, så sa jeg til Ts at vi og vurderte denne stolen. Og så spurte jeg henne om fordelen er vel at den kan brukes begge veier. Så kommer du og svarer irrelevant for meg, det jeg skriver til Ts.

Til å starte med, så sa jeg til Ts at vi og vurderte denne stolen. Og så spurte jeg henne om fordelen er vel at den kan brukes begge veier. Så kommer du og svarer irrelevant for meg, det jeg skriver til Ts.

Du skrev: "er den som er lengst i bruk, som er liten i seg selv! Fordelen er vel at den kan brukes begge veier når de blir 4?"

Jeg korrigerte, og forklarte at den ikke varer lengst, og ikke bør brukes forover.
Hvordan er det irrelevant?

Fortsatt ingen med erfaringer ang stolen jeg faktisk spør om....?

Det er ikke en dødssynd å snu barnet framover før barnet er 4 år. Folk klarer ikke forholde seg til statistikk. Sjansen for at barnet blir kvestet og dør på en grusom måte fordi h*n som 3 1/2 åring sitter forovervendt er SVÆRT LITEN. MINIMAL. Man bør jo helst sende ungene i barnehagen med polstrede klær og hjelm, for det er en sjanse for å bli skadet der også, til og med alvorlig skadet. Men hvor stor er sjansen? M I N I M A L. Hadde det vært stor sjanse hadde det vært PÅBUDT med bakoversikring til 4 år. Det er det ikke.

I forum får man inntrykk av at de som snur barnet før det er 4 år er blodtørstige mordere som ikke bryr seg om at ungen dør. Det er litt som å sende barnet ut nakent i -20 grader eller lignende, i alvorlighetsgrad, i følge en del forumtråder.

Vi prøver forsåvidt å ha barnet vårt framover til hun er 4, men om vi snur henne før (hun er snart 3,5) så gjør vi det uten noen kvaler. Makan.

Last edited:
Det er ikke en dødssynd å snu barnet framover før barnet er 4 år. Folk klarer ikke forholde seg til statistikk. Sjansen for at barnet blir kvestet og dør på en grusom måte fordi h*n som 3 1/2 åring sitter forovervendt er SVÆRT LITEN. MINIMAL. Man bør jo helst sende ungene i barnehagen med polstrede klær og hjelm, for det er en sjanse for å bli skadet der også, til og med alvorlig skadet. Men hvor stor er sjansen? M I N I M A L. Hadde det vært stor sjanse hadde det vært PÅBUDT med bakoversikring til 4 år. Det er det ikke.

I forum får man inntrykk av at de som snur barnet før det er 4 år er blodtørstige mordere som ikke bryr seg om at ungen dør. Det er litt som å sende barnet ut nakent i -20 grader eller lignende, i alvorlighetsgrad, i følge en del forumtråder.

Vi prøver forsåvidt å ha barnet vårt framover til hun er 4, men om vi snur henne før (hun er snart 3,5) så gjør vi det uten noen kvaler. Makan.
Amen til dette! Vi vil jo alle det beste for våre barn, med de utfordringene man har å forholde seg til. For noen er det gjerne klin umulig å beholde ungen bakovervendt til fire år, enda man vet det er det absolutt sikreste. Det er derfor jeg ønsker meg en stol som eventuelt kan snus i tilfelle det blir nødvendig. Det er vanskelig å vite hva behovet blir om tre år.. og jeg kjøper ikke ny bilstol hvert år fordi behovet endrer seg bittelitt.

Men hvorfor velge det minst trygge alternativet når ingenting blir bedre forover? :)
Reglene henger jo langt etter anbefalingene, så de ville jeg ikke stolt på for å holde barnet mitt tryggest mulig.

Fortsatt ingen med erfaringer ang stolen jeg faktisk spør om....?

Two way er hard å sitte i, mange sliter med å montere den, den bør lenes mot dashbord eller forsete, og har liten sidebeskyttelse.
Vi lånte den en gang fordi en venninne prøvelånte vårt, og junior klaget etter 5 min i bilen om at det var "vondt i rumpestumpen."
Vi kløna verre begge to for å få den montert skikkelig også, og min venninne fortalte at de brukte lang tid på å venne seg til den, og at vårt Minikid var en drøm i forhold, noe jeg holder med henne i. :P

Det finnes jo andre billigere seter som er gode i bruk, både for liten og stor. :)
Axkid har en billig-variant ac Minikid, som heter Axkid Move, som er veldig populær. :)

Ingen erfaring selv men vet om mange så er fornøyde med den.
Om du snur forovervendt så er det ikke anbefalt å bruke kombistoler

Ingen erfaring selv men vet om mange så er fornøyde med den.
Om du snur forovervendt så er det ikke anbefalt å bruke kombistoler

Veit du hvorfor det ikke er anbefalt dersom du kan bruke bilens seler? [emoji846]

Men hvorfor velge det minst trygge alternativet når ingenting blir bedre forover? :)
Reglene henger jo langt etter anbefalingene, så de ville jeg ikke stolt på for å holde barnet mitt tryggest mulig.

Hvordan kan du være så skråsikker på at det er det minst trygge alternativet?
Enkelte barn er rene houdonini, kommer seg ut av setet selv om alt er fulgt av festeanvisninger.... er det ikke da tryggere å flytte ungen «feil» vei, fordi den da i d minste blir sittende i setet?
Alle har grunnet for å snu, noen ganger er det faktisk tryggere å snu. Er vel mer sjangs for En ulykke på en 3 åring som kommer seg ut av setet enn om den er fastspent. Det kan vi vel være enig om?

Er det ikke sånn at seter som fra produsent kan brukes både forovervendt og bakovervendt egentlig er for tunge til å brukes forovervendt? At man helst bør bytte til et rent forovervendt sete når man snur fordi vekta av setet kan virke negativt ved en ulykke...?

Er det ikke sånn at seter som fra produsent kan brukes både forovervendt og bakovervendt egentlig er for tunge til å brukes forovervendt? At man helst bør bytte til et rent forovervendt sete når man snur fordi vekta av setet kan virke negativt ved en ulykke...?[/

Godt poeng! :) jeg har en tråd om et annet sete hvor du kan ta ut innmaten og setet blir som et vanlig fremovervendt sete, da må jo d bli noe annerledes?

Back
Topp