Britax two way ?

lillegull11

Gift med forumet
Februarlykke 2015
Noen som har erfaring med det settet? er det lett? sitter barnet bra? er det flere sittestillinger? lett å ta ut å inn av bilen , lett å feste? siden jeg ikke har bil selv blir det mye tatt ut å inn av biler :)

Vi har hatt det til storebror. Var litt styr å feste synes vi, for å få god helling på det. Men det kommer selvfølgelig an på bilens seter og. Heller bilens seter mye bakover anbefaler jeg ikke two way. Rgner med du skal ha det bakovervendt?

Storebror hang fryktelig med hodet hver gang han sovna, så jeg følte meg ikke trygg på kjøreturer hvor han sovna og hang med hodet på knærne.
Ellers satt han godt, og det var god plass til bena selv om han er en lang gutt.

Greia er at setet har forankringsseler, så man må jo ha disse festet på et vis. Hos oss skrudde pappa av pasasjersetet og festet noen metall-greier nederst på dem for å feste forankringsselene i. Vet ikke om det i andre biler festes på annet vis, evt. isofiks eller noe? Det har ikke vi i alle fall.

Når disse selene er på plass går det fort, det er enkelt men tar et par minutter kanskje.

Frøkna er lang for alderen, og satt bakover i TWE-setet sitt til hun var godt over fire år. Man kan flytte setet lengre bak på kanten når barnet blir lengre og trenger mer beinplass, og hvor mye setet heller avhenger jo av hvor god plass det er i bilen, siden man kjører seteryggen på passasjersetet bak for å "låse" barnesetet fast.

Last edited:
ja jeg har han helst bakover han er kun 2,5 enda så :) men det var veldig grei i pris å + at det varte helt til 6års alder og jeg kunne både ha det bakover å forover så syyns jeg det virket så greit! men er jo avhengig av at jeg lett kan ta det ut og inn av biler og jeg liker egentlig at jeg kan ta det i flere stillinger sitte/ligge stillinger, man kan ikke det med dette altså?

Greia er at setet har forankringsseler, så man må jo ha disse festet på et vis. Hos oss skrudde pappa av pasasjersetet og festet noen metall-greier nederst på dem for å feste forankringsselene i. Vet ikke om det i andre biler festes på annet vis, evt. isofiks eller noe? Det har ikke vi i alle fall.

Når disse selene er på plass går det fort, det er enkelt men tar et par minutter kanskje.

Sofie er lang for alderen, og satt bakover i TWE-setet sitt til hun var godt over fire år. Man kan flytte setet lengre bak på kanten når barnet blir lengre og trenger mer beinplass, og hvor mye setet heller avhenger jo av hvor god plass det er i bilen, siden man kjører seteryggen på passasjersetet bak for å "låse" barnesetet fast.
må man ha sånn seler du snakekr om for å feste det? kan man ikke feste det med bilens seler?

ja jeg har han helst bakover han er kun 2,5 enda så :) men det var veldig grei i pris å + at det varte helt til 6års alder og jeg kunne både ha det bakover å forover så syyns jeg det virket så greit! men er jo avhengig av at jeg lett kan ta det ut og inn av biler og jeg liker egentlig at jeg kan ta det i flere stillinger sitte/ligge stillinger, man kan ikke det med dette altså?

Man kan justere ryggen ut fra hvor god plass man har i bilen.
6 år var kanskje optimistisk, men det spørs jo hvor stort barnet er, samt hvor god plass man har i bilen i forhold til barnet og setet og alt. Vet ikke om andre seter er enklere å feste når man ikke har egen bil som forankringsselene kan stå i, har jo kun hatt TWE etter babysetet.

må man ha sånn seler du snakekr om for å feste det? kan man ikke feste det med bilens seler?

Såvidt jeg har skjønt det så holder det ikke med kun bilbeltene nei. Det ble for ustabilt, vi hadde det sånn en stund før pappa fikk skrudd av passasjersetet for oss, og da opplevde vi at setet faktisk veltet i en sving som ble litt krapp (med barnet i). Så jeg ville IKKE brukt det uten forankringsseler.

Selve setet må festes med forankringsseler i setet foran ja. Ellers står det ikke stødig. I tillegg skal det festes med bilens belter også.

Et minus med setet er at det ikke er så god sidebeskyttelse, så hodet og sidene er ikke så godt beskyttet.

Fremovervendt bør det ikke brukes, det er det ikke godt nok til. Det er ikke gode løsninger for belteføring sånn at bilens belter ligger godt over barnets hofter og skulder.

Selve setet må festes med forankringsseler i setet foran ja. Ellers står det ikke stødig. I tillegg skal det festes med bilens belter også.

Et minus med setet er at det ikke er så god sidebeskyttelse, så hodet og sidene er ikke så godt beskyttet.

Fremovervendt bør det ikke brukes, det er det ikke godt nok til. Det er ikke gode løsninger for belteføring sånn at bilens belter ligger godt over barnets hofter og skulder.

For ikke å snakke om at man ikke bør bruke fempunktsseler forovervendt, det gjør at belastningen for nakken blir større ved en eventuell kollisjon. Skal man ha forovervendt er det ikke anbefalt å ha et vendbart sete, men et som er beregnet til å bruke forovervendt.

Nei, det er ikke forskjellige sitte og hvilestillinger. Den eneste måten du får justert setet på er ved å justere avstanden til forsetet. For two way skal lenes på forsetet i tillegg til forankringsseler. Så plassen til setet og helling avgjøres av plassen du har mellom baksete og forsete.

Jeg klarer ikke å finne noen tester av det setet på nettet + at ansatte på 2 ulike barneutstyrsforretninger har sagt direkte til meg at de egentlig ikke anbefaler eller ville selge det. Det + det generelle utseendet på setet (syns det ser veldig "jalla" ut) er nok til at jeg blir så skeptisk at jeg ikke kommer til å kjøpe det..

Vi så på two way når vi kjøpte sete til ungene i sommer, men syns det så litt simpelt ut. Vi kjøpte max way i stede. 1 åringen sitter supert i det, og 4 åringen foretrekkker å sitte i dette når lillebror ikke er med. Det er raskt og enkelt og feste, passer i de fleste biler og tar ikke allverden av plass. Det er forankringseler, men de har jeg enkelt fått festa i skinna til setet forran. Det er plussgodkjent. Kun bakovervendt, men det et uansett ikke anbefalt å la barn sitte forovervendt med fempungtsele.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vesla har det setet i besteforeldrene sin bil. Hun sitter veldig fint. Stor jente som blir 4 år i mars. Jeg syns setet er lett å feste. Hun sitter selvfølgelig bakovervendt.

Enkelt å feste, men anbefaler deg å ha flere sett med forakringseler i de bilene du bruker det i :) Så slipper du å knote med det :)

Gutten her hadde det i bilen mannen og i besteforeldre sin bil, satt bakovervendt til han var 4 :)

Jeg klarer ikke å finne noen tester av det setet på nettet + at ansatte på 2 ulike barneutstyrsforretninger har sagt direkte til meg at de egentlig ikke anbefaler eller ville selge det. Det + det generelle utseendet på setet (syns det ser veldig "jalla" ut) er nok til at jeg blir så skeptisk at jeg ikke kommer til å kjøpe det..

Setet ser rimelig ut, men da jeg kjøpte det (rundt 2010 en gang) hadde det gjort det helt fint på tester altså, det var det man anbefalte av bakovervendt hvis man ikke hadde egen bil/isofix mener jeg. Vi har i alle fall ingen klager på vårt, og vesla har heller ikke sagt noe som helst negativt (bortsett fra at hun jo var veldig fornøyd da hun fikk beltestol og fikk sitte "samme vei som onkel").

Flere som anbefalte dette sete til meg så kjøpte det i fjor. Har vært kjempefornøyd! Vi har dratt på lange bilturer og hun har sovet godt i setet, aldri vært noe problemer. Enkelt å feste når man kommer inn i det. Så jeg kan anbefale dette :)

Setet ser rimelig ut, men da jeg kjøpte det (rundt 2010 en gang) hadde det gjort det helt fint på tester altså, det var det man anbefalte av bakovervendt hvis man ikke hadde egen bil/isofix mener jeg. Vi har i alle fall ingen klager på vårt, og vesla har heller ikke sagt noe som helst negativt (bortsett fra at hun jo var veldig fornøyd da hun fikk beltestol og fikk sitte "samme vei som onkel").
Ja jeg hører folk sier det, men når man ikke klarer å finne tester på nettet så tør ikke jeg kjøpe det i alle fall. Om setet gjorde det godt i tester, så burde de være mulig å finne mener jeg....? Ikke at jeg tror folk lyver om det, men syns det er merkelig at testene må ha blitt fjernet fra nettet..

Ja jeg hører folk sier det, men når man ikke klarer å finne tester på nettet så tør ikke jeg kjøpe det i alle fall. Om setet gjorde det godt i tester, så burde de være mulig å finne mener jeg....? Ikke at jeg tror folk lyver om det, men syns det er merkelig at testene må ha blitt fjernet fra nettet..

Jeg fant tester da jeg kjøpte setet, men jeg tenker at vi er jo nå i 2014 snart, og testene gjelder vel kanskje nyere seter? Vet ikke om det har kommet ny variant av TWE også?

Jeg fant tester da jeg kjøpte setet, men jeg tenker at vi er jo nå i 2014 snart, og testene gjelder vel kanskje nyere seter? Vet ikke om det har kommet ny variant av TWE også?
Men de gamle burde vel være mulig å søke opp? Og setet burde vel blitt oppgradert og testet igjen siden det først kom på markedet?

Back
Topp