Britax hi-way

Idapida1234

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har et britax hi-way sete i bil nr 2. Dette ble kjøpt brukt i 2017. Bruker det nå til jenta mi på tre år fordi hun bikka 18kg. Men, hun har jo veldig dårlig benplass når setet er satt innerst i bakseteryggen. Er det ok å bruke isopor til å plassere det lengre ut mot kanten av setet? Eller kan man gjøre dette uten isopor?

Du kan kjøpe en kile hvis du trenger å endre hellingen når du flytter stolen lenger ut på setet, men benplass er stort sett bare noe vi voksne tenker at er et problem.

Kan ikke bruksanvisningen til hi way i hodet, men det gjøres lett med andre bakovervendte beltemonterte seter, UTEN isopor. Generelt bør du aldri bruke noe annet enn sikkerhetstestet utstyr under montering av bilstol (kiler er greit, da de er testet med) - men kiler er for å gi mer helling eller passe helling hvis bilen har bratte seter, så er ikke sikkert det er det du trenger :)

Så da kan jeg heller bare flytte det litt lengre ut på setet, og stramme på nytt. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få beltet stramt hvis jeg ikke har noe mellom ruggen og henne. Vet at de med hiway ofte bruker det lenge, og nei, hun plages ikke av at hun har lite benplass, men jeg får nesten ikke plass til henne i setet når hun sitter så nærme bakseteryggen. Så enten nytt sete eller få dette til å funke

Både jollyroom og mimmis har egne kiler til hi-way/ max way hvertfall. Kan støttefoten evt justeres lenger ned så bilstolen ikke tipper "fremover" om du flytter det lenger ut mot setekanten?

Så da kan jeg heller bare flytte det litt lengre ut på setet, og stramme på nytt. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få beltet stramt hvis jeg ikke har noe mellom ruggen og henne. Vet at de med hiway ofte bruker det lenge, og nei, hun plages ikke av at hun har lite benplass, men jeg får nesten ikke plass til henne i setet når hun sitter så nærme bakseteryggen. Så enten nytt sete eller få dette til å funke

Sett setet lenger ut på setet. Stram forsnkringsselen så de ikke har slakk i seg. Så trer du beltet og strammer godt. Så strammer du forsnkringsselene godt etterpå. Da skal sete sitte ganske godt :)

Skal være et merke nederst på setet som viser hvor langt ut det kan stå. Kan stå ganske langt borte fra seteryggen.
Men benplass er ikke noe å stresse med, barn sitter jo med bøyde ben når de leker uansett. Ta av sko hjelper også mye på benplassen

Back
Topp