Briller

• Trådstarter Trådstarter to*gull!
  • Opprettet Opprettet
T

to*gull!

Guest
Har noen spm. til dere med barn med briller [:)].

Hvordan oppdaget dere at barnet så dårlig?
Ser det veldig dårlig, langsynt eller nærsynt?
Hvordan taklet det å få briller?
Er det to par i året man får dekket av NAV, eller er det etter behov?

Vi merket at 4-åringen tilta hodet mye bakover og mysa når han skulle fokusere på noe, og mista interessen fort. Han klaget aldri over hodepine, snublet ikke i ting eller annet, men vi synes det var merkelig med tiltinga. Tok han med til legen, og fikk henvisning til øyelege. Så kom 4-års kontrollen, og helsesøster mistenkte at han så veldig dårlig, så hun sendte henvisning til samme øyelege. Kom da inn ganske raskt .

Viste seg at han var langsynt, +5 og +6 [&:]! Legen synes det var rart at han fungerte så godt, men barn er jo tilpassningsdyktige og det var hverdagen hans...
Han ble nesten helt salig første gangen han fikk brillene på, tittet forundret rund seg og har nesten hatt de på konstant siden han fikk de!
Men brillene får litt juling i bhg, da. Har knekt stangen èn gang, og skjevet de mange ganger. Derfor kunne jeg tenkt meg et ekstra par som sitter litt bedre. Men han skal inn igjen i aug/sept. for å regulere styrken, og mener å ha lest at det er to par i året man får dekket? Og da er det jo best å vente til vi er helt sikre på styrken...

Og til dere voksne, hvis noen av dere har tilsvarende styrke, hva/hvordan ser dere uten briller/linser på? det har vi lurt på mange ganger i ettertid, hvordan han har oppfattet verden[8|]...

jeg har to gutter med samme styrke som din, og med eldste skjønte vi det var noe pga skjeling + at han slet med barnemigrene, på minste kjente vi igjen skjelingen, så han fikk briller når han var akkurat ett år (eldste var 4)... er ikke langsynt selv, men ta på deg brillene til barnet ditt så får du nok ett inntrykk av hvor mye det er [8D]

Snupp her bruker briller, og har aldri hatt problemer med at ho ikke vil. Ho har også lapp 1 time om dagen. Ho har +6 på ene øyet og normalt på andre, også mangla ho samsyn, som nå er på plass, og skjeve hornhinner. Er ikke sikker på hvor mange par briller en får dekt, men tror det er etter behov så lenge det er foreskrevet av øyenlegen. Vi kjøpte brillene til snupp på specsavers, da fikk vi 2 par til prisen av en.[:)]

Dytter litt for deg,for lurer på mye av det samme! [:)]  Jenta vår er også 4 år og helsesøster mente hun så veldig dårlig på 4 års-kontrollen.

Var til ortoptist i dag og hun bekreftet helsesøsters mistanker og mente hun så veldig dårlig (langsynt) + at hun har skjult skjeling [&:]

Vi har ikke merket noen ting vi! [&:] 

Venter nå på time hos øyelege så vi får vite hvordan styrke hun trenger på brillene. Er veldig spent på hvordan hun vil reagere når hun plutselig ser normalt [:)]

T slo hodet i barnehagen og etter det begynte han å skjele og se dobbelt. Gikk til øyelege, og han var plutselig blitt langsynt.
4 uker før så han helt perfekt på 4årskontrollen på hs.
Han fikk briller i desember. +4 og +5. Har gått helt fint, bruker også lapp nå på det ene øyet.
Han byttet glass i dag, til +5 og +6. Hun mente at jo mindre han må anstrenge øynene jo mindre vil han skjele.

Merker ingenting til dårlig syn når han ikke har briller, han ser fint, ser alle bokstaver og tall. Sitter i samme avstand til alt som han pleier.
Han har foreløpig bare bøyd stengene på brillene, det har vi fiksa uten kostnad.

vet ikke hvor mange par han kan få i året jeg, men han må ha briller at all times iallefall.. Ang solbriller har vi kjøpt sånne "klip-ons" foreløpig. Skal tilbake til øyelege i mai og hun skal da vurdere om vi skal få briller med farga glass dekket, slik at han kan bruke det om sommeren. Da skal vi også revurdere styrken på glassene, og evt bytte de igjen.
Vi har kjøpt briller på specsavers, og innfatning der til barn er så billig at vi slapp å betale egenandel. [:)]

Kan bare snakke fra egen erfaring.. Fikk briller i femte klasse, og da vi kjørte hjem fra optikeren så jeg skilt for første gang (visste ikke at det fantes skilt, og kommenterte ett eller annet om at d kunne ikke være så vanskelig å kjøre bil når man bare kunne følge skiltene) og blader på trær for første gang. Ble også plutselig mye bedre som keeper i håndball [8D]

Har -4 i styrke, og ser veldig lite uten linser/briller (alt blir veldig uklart og "blury"). Ser konturer av ting om d er fargeforskjell på det. Tar jeg på briller og linser samtidig føles d som om alt blir superklart, men d er vanskelig å fokusere, øynene blir fort slitne og d gir lett hodepine.

Mener at dersom dere får prøve et par briller med samme styrke som gutten deres har, bare motsatt (-5 om han har +5), så skal d være noe lignende slik han ser uten briller.

Nå vet jeg ikke med lille enda, men jeg har veldig dårlig syn selv som ble oppdaget veldig sent.. var vel 8 år tror jeg, og hadde da -4,5 uten at det hadde blitt oppdaget.. glemmer ALDRI første gangen jeg fikk på meg briller! herremin for en verden! man kunne jo se ansiktene til folk på tv (så bare omriss av personer før), kunne se hvem som gikk på andre siden av gata, gatelys og lignende kunne man jo faktisk se hvor lyset kom fra, det var ikke bare en diiiger ball av lys! [8D] haha! var en helt ny verden, og ble stadig overrasket over hvordan ting EGENTLIG så ut i lang lang tid før jeg ble vant med det.. helt UTROLIG at det ikke ble lagt merke til tideligere synes jeg.. hverken hjemme eller på skolen! heh.. i dag har jeg -5,5 og klarer nesten ikke gå ut av senga engang uten briller! uten briller ser jeg klart bare 5-6 cm fra nesetippen min [8D] ære være linser sier bare jeg! [;)]

sønnen din har det sikkert helt fantastisk nå i sin splitter nye verden! [:D]

ORIGINAL: Dollface

vet ikke hvor mange par han kan få i året jeg, men han må ha briller at all times iallefall.. Ang solbriller har vi kjøpt sånne "klip-ons" foreløpig. Skal tilbake til øyelege i mai og hun skal da vurdere om vi skal få briller med farga glass dekket, slik at han kan bruke det om sommeren. Da skal vi også revurdere styrken på glassene, og evt bytte de igjen.
Vi har kjøpt briller på specsavers, og innfatning der til barn er så billig at vi slapp å betale egenandel. [:)]

Har kjøpt på specsavers vi og, men tok med bare ett par, da vi regnet med å få kontrolltime før sommeren... Nå som den er etter sommeren er det litt sånn at de må bare ikke gå i stykker, for da har vi et problem[&:] [8D]. Har også tenkt på farge glass, men clip-on er jo sikkert helt greit til å starte med! det må vi få kjøpt snart [:D]!

Back
Topp