Briller til barn

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Noen med barn som bruker briller her? Jenta mi på to år og ni måneder skal ha briller nå, og jeg skulle gjerne hatt noen tips til hva vi ser etter. Er det noe spesielt som kan være lurt å tenke på når vi velger innfatning, for eksempel?
Lurer også på hva dere har betalt. Fikk beskjed om at glassene er gratis, og at innfatningen er gratis opp til 450kr, men har hørt om folk som ender med å måtte betale flere tusen for briller til barna. Jeg får det ikke til å stemme...

Gutten vår på 18 måneder har akkurat fått briller nå.
Eneste vi tenkte på med innfatning var at vi likte dem og at han kledde dem. Barnebriller tåler ofte mer en briller til voksne.
Vi har lagt ut for brillene, betalte vel rundt 3000. Men får igjen fra NAV.

Jenta vår på 5 år fikk nylig briller. Hun fikk dem på dagen med ortopist. Vi betalte Ingenting der men viss vi ønsker annen innfatning hos en optiker må vi betale selv. Men aner ikke hva det vil koste siden lillejenta elsker brillene sine :)
Fikk brev fra nav, og der sto det at dekningen kom på hele 4000:oops: men da dekket de vel for begge timene hos ortopist og øyelege.

Sønnen min på 5 bruker briller. Vi er på tredje paret nå utløpet av 18 mnd. Og hver gang betaler vi bare noen få hundrelapper på innfatningen. Får nye brille hver gang de gamle er ripete eller ødelagte. Innfatningen koster rundt 1000 kr, men nav dekker noe der og. Sist gang ga jeg 150 kr for innfatningen da den var på tilbud. Nav dekker resten av brillene på rundt 5000 kr.

Vi valgte lindberg innfatning til jenta vår. De kan bøyes i alle retninger og det er veldig god garanti på de. Måtte vel ut med ca 2500 kr som vi måtte dekke selv siden de er ganske dyre. Nav dekker glass og opp til 450 eller noe som du sier. Jeg ville absolutt valgt slike briller til en som er så liten.

Datteren vår har ødelagt de et par ganger og da har vi fått nye deler på garantien :)

Eldste bruker briller. Betalte ca 1000 kr selv, mens Nav dekket resten av beløpet på ca 4850 kr.
Her ordnet di alt på øyelegesenteret, var bare å hente brillene ei uke etterpå :)

Eldste har hatt skjeling og derfor kraftig nedsatt syn og får dekka utgiftene, eller han får dekka glassene og inntil 400,- av innfatninga. Så vi har betalt alt frå ingenting og til ca 500,- kvar gong. Han har brukt briller frå han var 3,5 år, er 10 no. I snitt har kvart par vart ca 1 år og prisen (som då nav betaler mesteparten av) pleier å vere 4500-5000. Viss barnet har stor brytningsfeil (masse pluss eller minus) blir brillene fort veldig dyre, fordi dei treng å få laga ekstra tynne glas for at dei ikkje skal bli så veldig tunge. Guttungen har +7 no, det har variert mellom 7,5 og 6,75.

Lillesøster skal få seg lesebriller no, men har ingen tilstand som tilseier at ho skal få brillene dekka, så då må vi betale sjølv.

Det viktigaste når ein skal kjøpe briller til barn er å finne ei innfatning som passar godt, at dei heng fint på. Barn som treng briller blir som regel fort vant til å bruke dei. Vi har prøvd bøyelige briller ein gong men det funka ikkje her, dei blei veldig fort "slappe" og vi måtte inn og stramme dei opp igjen og igjen.

Sjekk at de passer ved ørene (at stengene ikke er for lange) og at de sitter godt på nesa slik at brillene fakrisk er foran øynene og ikke langt nedpå nesa. Små barn kan gjerne ha litt flat nese helt øverst så ikke alle som sitter så bra. Og velg stor nok innfatning slik at barnet ikke ser forbi brillene, feks over kanten.

Spør optikeren. En god optiker eller ansatt kan hjelpe deg både med reglene og hva du må tenke på.
Det er jo viktig som skrevet over at den sitter bra og riktig.

Back
Topp