Briller og balanse

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Min datter har svært dårlig balanse. Hun har begynt med briller nå. Om det er synet som skaper dårlig balanse, hvor lenge vil det ta før balansen blir bedre? Jeg er litt usikker på benstillingen hennes så jeg er spent på resultatet av brillestarten.

Jenta her hadde ingen problemmer med balansen selv om ho fikk briller. Her så har ho altid vært klatremus og elsket å drive med å balansere på trær og det som er å kunne balansere på. Eneste vi så var at ho innimellom kunne feilbedøme avstander før i forhold til nå som ho har briller

Jenta her hadde ingen problemmer med balansen selv om ho fikk briller. Her så har ho altid vært klatremus og elsket å drive med å balansere på trær og det som er å kunne balansere på. Eneste vi så var at ho innimellom kunne feilbedøme avstander før i forhold til nå som ho har briller

Jeg skrev det nok litt knotete, men hun har dårlig balanse og det var derfor hun ble undersøkt mtp briller. Hun har nettopp begynt så vi hoilder på med tilvenning nå så jeg regner ikke med en umiddelbar endrin.g

Jeg skrev det nok litt knotete, men hun har dårlig balanse og det var derfor hun ble undersøkt mtp briller. Hun har nettopp begynt så vi hoilder på med tilvenning nå så jeg regner ikke med en umiddelbar endrin.g
ok, da forstår jeg det bedre
Her merket vi det at jenta ville sitte så nærme tv og slikt

De regner vel ca 3-4 uker til at de blir vandt til brillene så blir etter det evnt at en vil merke den største endringen, var det vi merket her på jenta i forhold til tv og slikt. Nå så merker ho selv at ho ser dårligere uten briller en med briller

Gutten min ser veldig dårlig, men har aldri hatt problemer med balansen tross dette. Merket dermed heller ingen forskjell på det området etter at han begynte med briller. Merket det imidlertid på flere andre områder, for plutselig gikk det som en lek å sette sammen de minste Legoklossene (de med én "prikk"), perle osv. Disse aktivitetene hadde ikke vært spesielt morsomme for ham tidligere. Han så jo rett og slett ingenting uten briller når ting ble detaljert og smått ;).

har og en her som bruker briller, han hadde ikke dårlig balanse, men feildømte når han var ute og gikk. feks i skogen på fortauet og når han skulle ned. Han satt og nærme tv`n og dytta alt opp i ansiktet for å se men når han fikk briller gikk alt så mye bedre. Minsten skal og sjekkes om litt over 1 uke. Minsten hadde dårlig balanse men det gikk seg til og ble bra da han fikk lagt inn dren i øra.

Optikeren kan vel gi svar på om det er synes som gir dårlig balanse?
Om du er usikker på det.

Jeg fikk ikke briller før jeg var 12 år, og jeg så plutselig verden på en helt ny måte. Jeg har en type sjeling som gjør at man lett føler jeg "full". Ennå så levde jeg i 12 år uten at det ble oppdaget. Så jeg hadde ikke dårlig balanse tiltross for at jeg hadde dårlig syn.

Optikeren kan vel gi svar på om det er synes som gir dårlig balanse?
Om du er usikker på det.

Jeg fikk ikke briller før jeg var 12 år, og jeg så plutselig verden på en helt ny måte. Jeg har en type sjeling som gjør at man lett føler jeg "full". Ennå så levde jeg i 12 år uten at det ble oppdaget. Så jeg hadde ikkVi fikk e dårlig balanse tiltross for at jeg hadde dårlig syn.

Vi fikk liksom ikke noe svar på det. Helsestasjonen vet heller ikke, men vi skal sjekke beina hennes på neste kontroll. Hun virker litt svak, og hun går litt rart. Helsestasjonen ville at hun skulle bli vant til brillene før vi gikk videre.

eneste gangen jeg får dårlig balangse er når jeg får nye briller. då sjangler jeg noen dager for får som regel en annen styrke når jeg får nye briller og da blir jeg ubalansert og kvalm rett og slett for det tar tid å venne seg til den nye styrken.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Balansen sitter i øret, ikke i øyet. Dersom synet påvirker balansen må det vel gå mer på skjevhet enn nedsatt eller oppsatt syn? Slik at hun ikke klarer å fokusere? Så hvis det er problemet skal det ikke mer enn et par dager med briller til, tenker jeg.

Balansen sitter i øret, ikke i øyet. Dersom synet påvirker balansen må det vel gå mer på skjevhet enn nedsatt eller oppsatt syn? Slik at hun ikke klarer å fokusere? Så hvis det er problemet skal det ikke mer enn et par dager med briller til, tenker jeg.

Hun er nærsynt og har skjeve hornhinner. Hun snubler like mye nå synes jeg. Hun liker å ha på briller, og ser ut til å legge merke til ting hun ikke gjorde før. Men hun har like dårlig balanse. Det virker liksom som om bena ikke klarer å holde henne oppe, for tråkker hun på noe så vil hun for det meste falle. Kommer jeg borti henne så vil hun for det meste falle. Jeg må være veldig nøye på at hun har funnet balansen når jeg setter henne ned for ellers faller hun. Nei ikke vet jeg hva det er som er galt, men det føles ikke riktig at hun skal være så ustø når hun har gått i 9 måneder. Men helsestasjonen vil vente til hun har brukt briller en stund, og jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med saken. Hun plages ikke med det, bortsett fra når hun er ute med store sko (sko som går over anklene) for da har hun store problemer med å reise seg. Alle har trodd at alt ville bli bedre med briller, men jeg blir litt utålmodig når det føles som om noe ikke helt stemmer :)

Har aldri hørt om at briller skal hjelpe på dårlig balanse, så jeg synes dette er veldig rart. Og skjønner at du er utålmodig og frustrert. Ville bedt om å få komme til ØNH

Jenta mi har alltid hatt dårleg balanse, men synet er helt fint. Frå ho begynte å gå til ho slutta å ramle "tusen gongar" kvar dag tok det mellom eit halvt og eitt år ein plass. Ho var og sein med å springe, hoppe og klatre.

Det har imidlertid ikkje noko med synet å gjere, då ho er undersøkt av augelege både ved 3 og 5 1/2 år, og ho treng ikkje briller.

Broren ser dårleg (på det verste hadde han +7,25 og +7,75 men no har det vore stabilt på +7 på begge auger eit par år), han har aldri hatt problem med balansen. Han har vore uvillig til å gå i trapper og i terreng, har det vore eit hull på stien har han nesten konsekvent trakka nedi det og derfor ramla, men han har aldri vore ustø i seg sjølv.

Jenta mi har fått bedre balanse med åra, men ho har óg fått påvist hypermobilitet og plattfot og brukar såler i skoene. Desse tinga KAN gjere at ho er/har vore meir ustø enn andre, men dei fleste har ingen plager av det (her var det forsinka utvikling + smerter som førte til ekstra oppfølging med fysio og såler).

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jenta mi har alltid hatt dårleg balanse, men synet er helt fint. Frå ho begynte å gå til ho slutta å ramle "tusen gongar" kvar dag tok det mellom eit halvt og eitt år ein plass. Ho var og sein med å springe, hoppe og klatre.

Det har imidlertid ikkje noko med synet å gjere, då ho er undersøkt av augelege både ved 3 og 5 1/2 år, og ho treng ikkje briller.

Broren ser dårleg (på det verste hadde han +7,25 og +7,75 men no har det vore stabilt på +7 på begge auger eit par år), han har aldri hatt problem med balansen. Han har vore uvillig til å gå i trapper og i terreng, har det vore eit hull på stien har han nesten konsekvent trakka nedi det og derfor ramla, men han har aldri vore ustø i seg sjølv.

Jenta mi har fått bedre balanse med åra, men ho har óg fått påvist hypermobilitet og plattfot og brukar såler i skoene. Desse tinga KAN gjere at ho er/har vore meir ustø enn andre, men dei fleste har ingen plager av det (her var det forsinka utvikling + smerter som førte til ekstra oppfølging med fysio og såler).

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Hvordan fant dere ut av det? Når tok dere tak i problemet? Sånn bortsett fra balansen så er ikke lillemor sen i utviklingen. Hun begynte å gp da hun var 13 måneder. Møtte en unge på ca 14 måneder, og jeg syntes den ungen gikk bedre enn jenta mi. Altså, hun springer og greier, men den yngre ungen hadde en ro i kroppen og virket ikke ustødig i det hele tatt slik som jenta mi gjør.

Jeg er litt usikker her. Skal vi vente til legetimen på helsestasjonen om noen måneder, eller bør vi gå igang med utredning på egen hånd? Prøve å få henvisning til ØNH. Og fysioterapeut eller barnelege for beina sin del?

Hvordan fant dere ut av det? Når tok dere tak i problemet? Sånn bortsett fra balansen så er ikke lillemor sen i utviklingen. Hun begynte å gp da hun var 13 måneder. Møtte en unge på ca 14 måneder, og jeg syntes den ungen gikk bedre enn jenta mi. Altså, hun springer og greier, men den yngre ungen hadde en ro i kroppen og virket ikke ustødig i det hele tatt slik som jenta mi gjør.

Jeg er litt usikker her. Skal vi vente til legetimen på helsestasjonen om noen måneder, eller bør vi gå igang med utredning på egen hånd? Prøve å få henvisning til ØNH. Og fysioterapeut eller barnelege for beina sin del?

Har svart deg på pm heller eg.

Back
Topp