Min datter har svært dårlig balanse. Hun har begynt med briller nå. Om det er synet som skaper dårlig balanse, hvor lenge vil det ta før balansen blir bedre? Jeg er litt usikker på benstillingen hennes så jeg er spent på resultatet av brillestarten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jenta her hadde ingen problemmer med balansen selv om ho fikk briller. Her så har ho altid vært klatremus og elsket å drive med å balansere på trær og det som er å kunne balansere på. Eneste vi så var at ho innimellom kunne feilbedøme avstander før i forhold til nå som ho har briller
ok, da forstår jeg det bedreJeg skrev det nok litt knotete, men hun har dårlig balanse og det var derfor hun ble undersøkt mtp briller. Hun har nettopp begynt så vi hoilder på med tilvenning nå så jeg regner ikke med en umiddelbar endrin.g
Optikeren kan vel gi svar på om det er synes som gir dårlig balanse?
Om du er usikker på det.
Jeg fikk ikke briller før jeg var 12 år, og jeg så plutselig verden på en helt ny måte. Jeg har en type sjeling som gjør at man lett føler jeg "full". Ennå så levde jeg i 12 år uten at det ble oppdaget. Så jeg hadde ikkVi fikk e dårlig balanse tiltross for at jeg hadde dårlig syn.
Balansen sitter i øret, ikke i øyet. Dersom synet påvirker balansen må det vel gå mer på skjevhet enn nedsatt eller oppsatt syn? Slik at hun ikke klarer å fokusere? Så hvis det er problemet skal det ikke mer enn et par dager med briller til, tenker jeg.
Jenta mi har alltid hatt dårleg balanse, men synet er helt fint. Frå ho begynte å gå til ho slutta å ramle "tusen gongar" kvar dag tok det mellom eit halvt og eitt år ein plass. Ho var og sein med å springe, hoppe og klatre.
Det har imidlertid ikkje noko med synet å gjere, då ho er undersøkt av augelege både ved 3 og 5 1/2 år, og ho treng ikkje briller.
Broren ser dårleg (på det verste hadde han +7,25 og +7,75 men no har det vore stabilt på +7 på begge auger eit par år), han har aldri hatt problem med balansen. Han har vore uvillig til å gå i trapper og i terreng, har det vore eit hull på stien har han nesten konsekvent trakka nedi det og derfor ramla, men han har aldri vore ustø i seg sjølv.
Jenta mi har fått bedre balanse med åra, men ho har óg fått påvist hypermobilitet og plattfot og brukar såler i skoene. Desse tinga KAN gjere at ho er/har vore meir ustø enn andre, men dei fleste har ingen plager av det (her var det forsinka utvikling + smerter som førte til ekstra oppfølging med fysio og såler).
Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
Hvordan fant dere ut av det? Når tok dere tak i problemet? Sånn bortsett fra balansen så er ikke lillemor sen i utviklingen. Hun begynte å gp da hun var 13 måneder. Møtte en unge på ca 14 måneder, og jeg syntes den ungen gikk bedre enn jenta mi. Altså, hun springer og greier, men den yngre ungen hadde en ro i kroppen og virket ikke ustødig i det hele tatt slik som jenta mi gjør.
Jeg er litt usikker her. Skal vi vente til legetimen på helsestasjonen om noen måneder, eller bør vi gå igang med utredning på egen hånd? Prøve å få henvisning til ØNH. Og fysioterapeut eller barnelege for beina sin del?