Brie :)

Feb12Aug13Des16

Blir kjent med forumet
Heisann :) er i Spania for øyeblikket, og begynner å bli lei av det samme pålegget hver dag! Jeg elsker brie på skiva, men har jo tenkt at jeg ikke kan spise det! Men leste på pakken i går, og der står det at den inneholder melk som er pasteurisert! Er ikke denne godkjent da? Vær så snill å si ja :D ;)

Fra matportalen.no

Melk og meieriprodukter
Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Alle oster som er varmebehandlet, f.eks på pizza, i varme sauser, osv er trygge når de er varmebehandlet til over 70 grader.

Åh.. nå fikk jeg lyst på brie :p

Hvis man absolutt må ha så skal den være helt fersk i alle fall. Nyåpnet og langt innenfor holdbarhet. For min del er det lettere med ingenting enn litt når det kommer til sånt. Får fort vare lyst på mer. :-)

Hvis man absolutt må ha så skal den være helt fersk i alle fall. Nyåpnet og langt innenfor holdbarhet. For min del er det lettere med ingenting enn litt når det kommer til sånt. Får fort vare lyst på mer. :)

Myke oster kan være grobunn for listeria uansett. Dødsfallene på Riksen for noen år siden var etter servering av mykost av pasteurisert melk.

Myke oster kan være grobunn for listeria uansett. Dødsfallene på Riksen for noen år siden var etter servering av mykost av pasteurisert melk.
Veldig klar over at det ikke er bra, var heller ikke ment som noen anbefaling til å spise det. Men dersom man på død og liv må ha litt så er det i alle fall viktig den er helt fersk.

Veldig klar over at det ikke er bra, var heller ikke ment som noen anbefaling til å spise det. Men dersom man på død og liv må ha litt så er det i alle fall viktig den er helt fersk.

Tror ikke det hjelper noe fra eller til. All mykost har jo modnet i månedsvis - og da kan listeria yngle lenge selv om den er tilsynelatende "fersk". Er ikke som skinke der produktet kan bli kontaminert ved skjæring og uansett må spises innen få uker. Vakuumpakking hjelper ingenting, og mykost er uansett ikke vakuumpakket.

Tror ikke det hjelper noe fra eller til. All mykost har jo modnet i månedsvis - og da kan listeria yngle lenge selv om den er tilsynelatende "fersk". Er ikke som skinke der produktet kan bli kontaminert ved skjæring og uansett må spises innen få uker. Vakuumpakking hjelper ingenting, og mykost er uansett ikke vakuumpakket.
Nei, jeg er ingen ekspert, det var råd jeg har fått. Poenget er vel at den skal være så langt fra utløpsdato som mulig vil jeg tro.

Nei, jeg er ingen ekspert, det var råd jeg har fått. Poenget er vel at den skal være så langt fra utløpsdato som mulig vil jeg tro.

Du har forsåvidt helt rett altså - tine skriver det selv: http://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/artikler/trygg-ost-for-gravide

Men det hjelper liksom ikke, all den tid en mykost må modnes mellom produksjon og salgstidspunktet. Listeria kan helt fint gro i osten like etter produksjon. Synes det er sleip ting av Tine å skrive - men de skal jo selge ost de.

Jeg har ikke peiling, men hadde nok personlig ikke tatt sjangsen. :)

Back
Topp